BONAGRO akciová společnost se sídlem v Blažovicích vznikla v roce 1994 transformací zemědělského družstva Šlapanice a od té doby se také datuje promyšlená obnova strojového parku včetně technologií v živočišné výrobě. S ohledem na ozdravení půdní struktury, menší utužení půdy a šetření s půdní vláhou přešli tamní zemědělci na minimalizační technologie a dopravu traktorovými návěsy s flotačními pneumatikami. Poslední investice do dopravy nesou vyhlášenou pečeť kvality, která techniku Bergmann a Wienhoff už řadu let provází.
Uvedené investice souvisejí i s bioplynovou stanicí o výkonu 1 MW, kterou ve společnosti spustili před dvěma roky. Každý rok spotřebuje na 20 tisíc tun kukuřičné siláže a velké množství kejdy, které jsou jejím jediným „palivem“. Na druhou stranu je třeba vyvézt v krátkém časovém období obrovské množství digestátu. A bez výkonné dopravní techniky Bergmann a Wienhof by tento úkol zemědělci v Blažovicích jen těžko zvládali.
„Původně jsme řezanku kukuřice, vojtěšky a trav odváželi menšími univerzálními vozy, které sloužily i k přepravě obilovin, hnoje a jiných sypkých materiálů,“ vrací se do minulosti Karel Klaška, vedoucí agromechanizace společnosti BONAGRO. „Jak jsme ale postupně obnovovali strojový park a traktory měly čím dál větší výkon, neboť pracovaly i na poli, tak při přepravě objemné píce byly soupravy nevyvážené. Plný výkon traktorů jsme v dopravě nemohli vůbec využít. Proto jsme hledali řešení. Před dvěma roky jsme koupili dva velkoobjemové návěsy Bergmann HTW 45, na něž jsme schopni naložit až 55 metrů krychlových řezanky. Jejich obrovský přínos spočívá v tom, že v porovnání s původními vozy jsou schopny přepravit až o čtyřicet procent více hmoty. Na původní návěsy se vešlo zhruba 8,1 tuny, návěs Bergmann pojme za stejných podmínek 11,5 tuny a lehce si s ním poradí i traktor o výkonu 190 koní.“*
Celou reportáž naleznete v Zemědělci č. 35.