Na letošní výstavě Země živitelka představila společnost Moreau Agri dvě novinky roku 2003, a to traktory Landini Vision a Starland. Návštěvníky však zaujaly i další stroje, které „hučí“, ať již samojízdný postřikovač Matrot Maestria, či samojízdný krmný míchací vůz Storti Labrador DMU 140 HS. Chovatele skotu se samozřejmě točili také kolem taženého modelu Labrador DS 9, stejně jako kolem lisu a baličky značky Mascar.
Společnost Moreau Agri zastupuje Landini na českém trhu již 2,5 roku. Za tu dobu našlo v zemědělské praxi uplatnění na 140 traktorů, ať již modelů Legend, Ghibli, Mythos, Globus, Mistral nebo Rex.
Dvě inovované verze
Nové modely Vision jsou vybaveny čtyřválcovými čtyřlitrovými motory Perkins o výkonu 80, 90 a 100 koní. Mají pětistupňovou převodovku s násobičem pod zatížením, elektronické ovládání zdvihu ramen od firmy Bosch a mokrou spojku vývodového hřídele. Elektrohydraulická reverzní páka je umístěna pod volantem. Modely Vision představují inovovanou verzi traktoru Landini Ghibli, takže v současné době mohou zemědělci volit mezi traktory plně mechanickými a traktory s násobičem a mokrou spojkou vývodového hřídele. Ty se hodí především do kombinace s krmnými vozy.
Model Starland se jako jediný z traktorů Landini vyrábí v Kanadě (Winnipeg) – jde o inovovanou verzi traktoru New Holland Ford G 8670. Anglické motory Ford Constant Power se vstřikovacím čerpadlem Bosch dosahují výkonu 210, 240 a 270 koní. Pro převodovku Funk 9200 EB vyráběnou v USA je charakteristický plný powershift elektronicky řízený, 18 pojezdových rychlostí vpřed a devět vzad, tempomat a automatické řazení 11. až 18. rychlostního stupně. Zadní tříbodový závěs je ovládán elektronikou Bosch stejně jako čtyři páry rychlospojek s časovačem a regulací průtoku. Traktory jsou vybaveny přední nápravou twin steer, která umožňuje úhel natáčení kol 70 stupňů. V přetlakové kabině s automatickou klimatizací a hlučností max. 73 decibelů se nachází sedadlo s elektropneumatickým odpružením a počítač na přístrojové desce.
Zájem o postřikovače roste
V roce 2002 se společnost Moreau Agri stala výhradním dovozcem samojízdných postřikovačů Matrot do České republiky. Na českobudějovickém výstavišti si mohli návštěvníci prohlédnout model Maestria, který se k nám dováží pod značením 12, 15, 18 a 18 – 45 v závislosti na výkonu šestiválcového motoru s předchladičem značky Deutz. Ten se pohybuje od 125 do 186 koní. Od letošního roku projdou všechny modely inovací a prodávat se budou pod označením Maestria 17, 19 nebo 21 s rameny o záběru 24 až 48 metrů.
„Na francouzském trhu zaujímají samojízdné postřikovače Matrot šedesátiprocentní podíl,“ řekl nám Ing. Vladimír Pištínek, manažer společnosti Moreau Agri. „V České republice jsme doposud prodali devět samojízdných postřikovačů, z nichž sedm nese označení Maestria, jeden M 24 D 110 a jeden M 44 D 140. Zájem o ně neustále roste, neboť si zemědělci mohou vybírat z mnoha variant podle vlastních specifických výrobních podmínek. Například i to, jestli chtějí mít ramena umístěná v předu a motor vzadu nebo naopak.“ Vzhledem k dokonalé viditelnosti při práci by mnozí zemědělci rádi upřednostnili vpředu umístěná ramena, ale mají obavy z úletu chemikálií na přední sklo, do kabiny a na jednotlivé komponenty celého stroje. Co na to Ing. Pištínek? „Podle dosavadních zkušeností, například agronoma Ing. Michala Pečenky z Agrokomplexu Kunovice na Uherskohradišťsku, kde již postřikovač s vpředu umístěnými rameny ošetřil na osm tisíc hektarů, jsou tyto obavy liché. Úlet na přední sklo zvukotěsné kabiny s přetlakovou ventilací a třístupňovou stupňovou filtrací je téměř vyloučen a součástky z nerezového materiálu chemikáliím dokonale odolávají.“
Firma Matrot vyrábí postřikovače s rameny umístěnými vepředu nebo vzadu. Z prodejních statistik firmy Moreau Agri vychází, že z devíti prodaných samojízdných postřikovačů Matrot v průběhu 12 měsíců zastupování na českém trhu se sedm zákazníků rozhodlo pro ramena umístěná vpředu (78%).
Sto padesát hektarů za den
Postřikovače Maestria mají hydromechanický přenos síly, jeden čtyřrychlostní hydraulický motor spojený s převodovkou pojezdu přenáší trakční energii rovnoměrně na všechna čtyři kola. Mezinápravový diferenciál eliminuje mechanické vlivy na silnici, při práci na poli je uzavřený, při transportu na silnice je otevřený. Pneumatické odpružení s tlumičem rázů na přední a zadní nápravě zlepšuje práci obsluhy při vyšší rychlosti a zabezpečuje velmi dobrou stabilitu ramen v celém záběru. U postřikovačů Maestria lze volit nejen mezi světlostí 100 nebo 130 cm, ale také mezi různým rozchodem kol. Při světlosti 100 cm lze vybírat mezi čtyřmi rozchody od 1,80 do 2,7 m, při světlosti 130 cm lze volit mezi dvěma rozchody od 2,25 m do 2,7 m. Výbornou podélnou stabilitu pak zaručuje rozvor dlouhý 4 m.
Kabina upevněná na silenblocích je vybavena tónovanými skly, výkyvnými dveřmi, nastavitelným sklonem sloupku řízení, nastavitelnou, mechanicky odpruženou sedačkou a sedátkem pro spolujezdce. K ochraně zdraví obsluhy slouží třístupňová filtrace (prachový, papírový a uhlíkový filtr) a třírychlostní ventilace pro vyrovnání tlaku v kabině.
Samojízdný postřikovač Maestria je vybaven hlavní nádrží o objemu až 4500 litrů, oplachovací nádrží pro 400 litrů, nádrží na mytí rukou o objemu 20 litrů, hydraulicky sklopným míchadlem a čerpadlem s průtokem 700 litrů za minutu. Lehká, avšak robustní bezúdržbová hliníková ramena v rozpětí od 24 do 48 m jsou zavěšena na paralelogramu. Na ramenech jsou pak upevněny čtyřtryskové držáky s protiúkapovou membránou. Tyto stroje dosahují pracovní rychlost 12 až 16 km za hodinu, takže za prodlouženou směnu ošetří až 150 hektarů.
Chovatelé skotu nepřišli zkrátka
„Mezi chovateli skotu jsou krmné míchací vozy Storti velice oblíbené, ročně se u nás prodá na 70 modelů Labrador DS 9 a DS 7,“ sdělil nám Ing. Pištínek. „Labrador nahradil velmi známé krmné vozy Bulldog, kterých se v České republice prodalo přibližně 400 kusů. Firma Storti vyrábí krmné vozy jak s vertikálním, tak horizontálním mícháním, s frézou nebo bez ní. Nejnovějším je samojízdný model DMU 140 HS o objemu 16 metrů krychlových vybavený dieselovým motorem John Deere. Převodovka pohání jeden centrální míchací šnek a zpětné šneky, které zajišťují promíchání krmné dávky. Firma Storti vyvinula a do tohoto modelu již zapracovala nový typ centrálního šneku, který připravuje homogennější krmnou dávku s odpovídajícím poměrem strukturální vlákniny.“
Na českobudějovickém výstavišti si mohli návštěvníci prohlédnout i lis a baličku značky Mascar. Vystavený model Varia má neobvyklé technické řešení: část komory je pevná a část je vybavena pryžovými pásy. Ty umožňují volit průměr balíku širokého 120 cm od 60 do 165 cm.