V posledních letech byl vývoj traktorů silně ovlivněn evropskou legislativou, regulující složení výfukových plynů. Vysokotlaké vstřikování Common Rail, čtyřventilová technika, turbodmychadla, mezichlazení nasávaného vzduchu a elektronické řízení motoru jsou základními pilíři technologií úpravy obsahu škodlivin ve výfukových plynech vznětových motorů. Motory pro traktory díky tomu splňují přísné požadavky aktuálně platné emisní normy Stage V. Motory ale zároveň musejí splňovat požadavky na poskytovaný výkon a nízkou spotřebu paliva.
V moderních traktorech všech výkonových tříd jsou již nepostradatelné systémy následného zpracování výfukových plynů. Do těchto systémů patří dieselový oxidační katalyzátor (DOC), filtr pevných částic (DPF) a selektivní katalytická redukce (SCR), z nichž některé jsou doplněny externí recirkulací výfukových plynů (EGR). Mnoho výrobců nyní schválilo své motory Stage V pro použití HVO (hydrogenovaný rostlinný olej).
Společnost New Holland se v roce 2022 stala prvním výrobcem, který uvedl na trh sériově vyráběný traktor s motorem na plynný metan, model T6.180 Methane Power. Traktor si s sebou veze metan v tlakových nádobách v plynné formě jako CNG (stlačený zemní plyn). Vzhledem k tomu, že energetická hustota CNG na litr objemu nádrže je ve srovnání s naftou pouze přibližně pětinová, jsou provozní doby těchto strojů obecně kratší – samozřejmě v závislosti na zatížení motoru.
Více informací v týdeníku Zemědělec.*