Využití klasických kolových traktorů, systémových nosičů a v určitých případech také traktorů pásových představuje zásadní řešení technologie dopravy v zemědělských podnicích. V posledních letech doplňují klasické kolové traktory také některé modifikace vycházející z různých typů nákladních automobilů, které se využívají jako tahače sedlových návěsů či jako nosiče nástaveb, avšak homologovány jsou za určitých podmínek jako kolové traktory.
V případě klasické traktorové dopravní techniky se většinou jedná o provedení s povolenou rychlostí do 40 km/h, avšak sekáme se také s konstrukcí podvozku a brzdové soustavy ve verzích pro 60 km/h. Smyslem víceúčelové dopravní techniky je především využití jednotlivých modelů pro dopravu různých materiálů, které se liší nejen strukturou, ale také konzistencí. Řada víceúčelových dopravních prostředků, v našem případě různých typů traktorových návěsů se vyžívá rovněž k aplikaci zejména pevných a tekutých statkových hnojiv.
Víceúčelovou dopravní techniku reprezentují především dvounápravové, třínápravové, ale také čtyřnápravové návěsy s různým systémem připojení k trakčnímu prostředku, které disponují konstrukcí umožňující jejich nasazení při různých operacích od dopravy po aplikaci. Pod pojmem víceúčelové traktorové dopravní techniky si představujeme především návěsy s výměnnými nástavbami, avšak těmto systémům konkurují rovněž modely s výtlačným štítem a rovněž mezi takovou techniku řadíme víceúčelové sběrací řezací vozy, které z pohledu zařazení do různých technologií spadají spíše mezi sklizňovou techniku.
Taktéž se setkáváme s možností výměny nástaveb, kdy se kombinují varianty různých typů koreb, pracovních nástaveb a nástaveb s výtlačným štítem. Nesmíme zapomenout ani na hákové nosiče. Výše uvedených kombinací existuje celá řada, přičemž jejich jednotliví zástupci by měli být voleni především s ohledem na jejich efektivní využití.*
Filip Javorek
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 1/2018.