Po roce 1990 se v našich podmínkách začaly prosazovat různé modely řezacích senážních vozů, které úspěšně nahrazovaly v řadě podniků tehdy používané samojízdné sklízecí řezačky. Využití řezacích vozů při sklizni zavadlé píce hraje důležitou roli také dnes, přičemž v řadě případů jde o vhodné doplnění sklízecích řezaček. Sběrací vozy plní v současnosti v různých linkách též úlohu odvozních prostředků. Za tímto účelem přední výrobci této techniky vyvinuli tzv. víceúčelové řezací vozy.
Víceúčelové modely se od klasických typů liší otevřenou stropní částí a zesíleným provedeném ložného prostoru. Důvodem pro zesílenou konstrukci je především jejich využití jako odvozních prostředků při sklizni silážní kukuřice a objemných plodin sklízených při nižší sušině. S ohledem na sklizeň zavadlé hmoty trav a jetelovin jsou víceúčelové modely vybaveny výkonným sběracím a řezacím ústrojím. Využívá se technologie masivního spirálového vkládacího rotoru. S ohledem na odvoz kukuřice v náročných podmínkách disponuje řada typů odpovídajícím provedením a rozměrem pneumatik.
Vhodné provedení nástavby
Většina modelů, které jsou dostupné nejen na našem trhu pracuje s ryze otevřeným typem nástavby. Někteří výrobci nabízí pro své modely také sadu pro zakrytí stropní části. Samostatnou kapitolu pak představují různé zakrývací clony, jejichž úkolem je zamezení přepravním ztrátám řezanky.
Obvyklé je pevné provedení čelní stěny, která je kolmo uložená vůči podlaze vozu. Druhu možnost představuje hydraulicky polohovatelná přední stěna a tohoto konstrukčního prvku využíváme v různých situacích. V první řadě slouží k maximálnímu využití ložného prostorou při sběru zavadlé píce a dále funguje jako součást systému automatického plnění nástavby. Z počátku je tedy zadní stěna sklopena směrem dozadu a postupným zaplňováním ložného objemu se posouvá směrem vpřed, čímž se zvětšuje užitečný ložný objem. Svou roli hraje také při vyprazdňování vozu, kdy působí jako pomocný výtlačný štít. Využíváme-li senážní vůz jako odvozní prostředek, je tato stěna vyklopena směrem vpřed, čímž dochází ke zvětšování ložného objemu.
Také pevné provedení čelní stěny je k dispozici v různých variantách. Trendem v konstrukci tohoto prvku je využití hydraulicky polohovatelné vrchní části čelní stěny. Podle typu vozu jde zpravidla o následující možnosti. Základní modely disponují dvěma polohami horní části, která je buď sklopena směrem dozadu, přičemž této pozice využíváme při sběru z řádku. V takovém případě slouží jako usměrňovací štít, který usnadňuje plnění ložného prostoru. Druhou možností je nastavení, které se používá za situace, kdy vůz slouží jako odvozní prostředek a zpravidla je horní sekce naklopena směrem dopředu. Vybrané modely pracují s variantou, kdy je možné sklopit danou část čelní stěny zcela vpřed, čehož se využívá při provádění průseků v porostech silážní kukuřice, kdy se pohybuje odvozní souprava v těsném závěsu za řezačkou.
Závěrem můžeme poznamenat, že vybrané modely víceúčelových vozů disponují pouze pevným provedením přední stěny bez možnosti jakéhokoli nastavování. Nedílnou součástí nástavby je také konstrukce podlahy, obvykle pracujeme s ocelovým provedením, přičemž vybrané modely nabízí kombinaci ocelové a dřevěné části podlahové plochy. Ocelová část se nachází v přední části a dále jsou namontovány dřevěné komponenty, které svým provedením odpovídají práci v agresivním prostřední. Některé modely používají celodřevěnou podlahu. Řada typů nabízí navíc zkosené provedení podlahy v přední části za účelem snížení energetické náročnosti při plnění ložného objemu.*
Celý článek Ing. Filipa Javorka najdete v Mechanizaci zemědělství 3/2021.