Mezi soutěžními vozy závodu Truck Trial 2021 v Milovicích nechyběla ani vozidla Tatra starších generací. A to ani Tatry 813. V extrémních podmínkách sekce č.4 předvedla zajímavou jízdu mezi brankami posádka vozidla č. 470. Proklestila si cestu i kácením okolních stromů.
Bez vozidel Tatra si nelze představit stavbu elektráren, údolních přehrad, strojírenských kombinátů, ale i měst či obytných čtvrtí či fungování dopravy v zemědělství v minulém století v ČR. Svou terénní prostupností, houževnatostí a odolností si tato vozidla získala zasloužené uznání. Podvozek Tatry je v podstatě dodnes originální řešení, které brzo po uvedení do praxe předvedlo své přednosti – především značnou torzní tuhost a stabilitu i ve velmi nerovném terénu.
Základem podvozku je páteřový nosník kruhového průřezu, známý jako centrální roura. V něm je skrytý pohon všech kol (u přední nápravy připínatelný, u ostatních náprav trvalý) a diferenciály – jak mezinápravový, tak i nápravové. Tatrovácký podvozek dovolil konstrukci slavných polonáprav s nezávislým zavěšením. Navíc nebyla problém ani stavebnicová konstrukce, dovolující vyrobit vozidlo s takovým počtem a uspořádáním náprav, jaké konkrétní zákazník potřebuje. Na přelomu padesátých a šedesátých let pak Tatra vyvinula a začala vyrábět svá vozidla s označením Tatra 813.
Jedná se o těžký nákladní automobil se vzduchem chlazeným motorem. Ve své době patřil na špičku nejen v ČR, ale na celém světě. Nástupce byl neméně slavný – jednalo se o unifikovanou řadu nákladních automobilů Tatra 815. Tatra 813 pracovala jako civilní i vojenský tahač, se speciálními nástavbami, jako sklápěčkový automobil, a dokonce i jako tahač sedlových návěsů.*