V tomto článku přinášíme pár dojmů z prvního svezení s traktory Case IH Optum AFS Connect, žhavými novinkami ze Sant Valentinu. Naše praktické seznámení s novými traktory bylo koncipováno do několika stanovišť. Dvě se zabývala konektivitou a dvě byla vyhrazena pro svezení s novými traktory.
Systém AFS Connect přináší novou úroveň v přenosu dat mezi traktorem a stanovištěm operátora či servisu. Operátorem tak trochu vzletně nazýváme člověka, který vykonává kontrolu nad prací techniky a organizuje její přesuny podle aktuální potřeby. Díky sledování polohy samozřejmě vidí, kde se každý traktor nachází, ale to by bylo málo. Může od něj získávat telemetrická data. Typicky o otáčkách motoru, PTO, rychlosti jízdy, spotřebě paliva a obdělané ploše, prokluzu a možné jsou i další údaje. Data mohou být zobrazována jako aktuální, nebo průměrná, anebo vztažená na obdělaný pozemek a je možné i jejich zobrazení přímo do mapy, tak lze vysledovat třeba to, jakou spotřebu, rychlost jízdy, nebo prokluz v jakých částech pozemku traktor vykazoval a tento údaj (pokud má nějakou vypovídací hodnotu) je pak reálné přenést do systému precizního zemědělství.
Jiná skupina dat je přenášena při komunikaci mezi traktorem a servisním technikem. Ten si jednak může zobrazit monitor z traktoru u sebe na počítači a pomoci při správném nastavení stroje, ale hlavně je přenos dat zaměřen na chybové kódy a informace ze senzorů. Technik tak přímo vidí údaje ze snímačů a může vyhodnotit, zda se naměřené hodnoty drží ve správném rozsahu, zda je jejich změna adekvátní tomu co traktor vykonává (třeba jak mění své napětí snímač polohy EHR pokud se zvedají ramena hydrauliky). Na dálku sice nic opravit nelze, ale lze ještě před výjezdem k traktoru získat představu o tom, kde by problém mohl být. I když někdy na dálku něco opravit lze. A to přehráním softwaru, což je samozřejmě možné.
Na poli
Agregace Optumu 300 s kypřičem Terria probíhala v náročných podmínkách, na pozemku, který byl den předem vydatně skropen přívalem deště. V jednom místě dokonce od kol traktoru stříkala voda. Faktem je, že kypřič byl nastaven mělce, jeho radličky pronikaly do hloubky jen 5 až 10 cm, takže traktor s ním neměl problém. Krátká jízda s využitím satelitní navigace ode mne nevyžadovala nic jiného než traktor na souvrati otočit a stisknout tlačítko pro satelitní navigaci. Mimochodem ta je u nových traktorů pozměněná, má jiný přijímač signálu (Vector Pro) a ve verzi s RTK dosahuje přesnosti +/- 1,5 cm. Traktor pak sám udržoval směr jízdy, dokonce se i samočinně spustilo nářadí do pracovní polohy, takže mně stačilo jen posunout pojezdovou páku vpřed a traktor pak zrychlil až na 15 km/h.*
Celý článek najdete v týdeníku Zemědělec.