Jak je možné vytvořit z podniku ve špatné hospodářské situaci výstavní farmu, ukázala firma Horsch na své farmě v Kněžmostu. V roce 2012 zakoupila podnik, který již dlouhodobě nepřinášel zisky, a pustila se do obnovy. A to formou plánovaného rozvoje. Za necelé dva roky se mnohé změnilo a dnes již Horsch může v areálu i na pozemcích podniku s názvem AgroVation Kněžmost prezentovat své moderní technologie.
V roce 2012 Horsch zakoupil podnik včetně porostů před sklizní a s nízkými výnosy. Sklizeň o rok později probíhala většinou za mokrých podmínek, kdy se jasně ukázaly rozdíly v působení na půdu mezi kolovým a pásovým podvozkem jak u traktorů a sklízecích mlátiček, tak i další techniky včetně překládacích návěsů. Bylo proto rozhodnuto přejít na pásové podvozky. Vhodným řešením je systém řízeného pojezdu po pozemcích CTF.
Firma Horsch chce postupy systému CTF adaptovat v České republice a v Kněžmostu na Dnech praxe 2014 představila svou interpretaci pro tyto podmínky. Rozložení investic na delší období je nezbytným předpokladem úspěšné realizace systému CTF, protože tento systém vyžaduje speciálně upravené stroje. Pracovní záběry 12 m se odvíjí od záběru žacího ústrojí sklízecí mlátičky.
Strip-Till v systému CTF funguje dobře
Zakládání porostů kukuřice probíhá metodou výsevu do hrůbků. Tento systém Strip-till, tedy pásového zpracování půdy, se výborně hodí pro systémy CTF. Využívá podzimního přejezdu kypřiče Tiger 6 DT, který půdu zpracuje do větší hloubky a vytvoří hrůbky. Silný tahač, pásový traktor John Deere 9560 RT, je veden GPS navigačním systémem Trimble RTK Autopilot spolu s terminálem FMX.
Protože u kypřiče Tiger dochází působením proměnlivého půdního odporu nezbytně k driftování, je osazen samostatným autopilotem. Ten je ovládán terminálem FMX a zajišťuje, aby byl kypřič udržován v předem zvolené linii.
Na vrchol takto zformovaných hrůbků probíhá výsev na jaře strojem Maestro 24.75 SW, taženým také pásovým traktorem John Deere 9560 RT s navigačním systémem Trimble RTK Autopilot. Samozřejmostí je práce s vysokou přesností díky signálu RTK, který využívají všechny systémy Autopilot v podniku.
Navigační systémy Trimble výrazně usnadňují práci řidičům, umožňují pracovat při vyšších pojezdových rychlostech, což je podporováno také větším rozchodem traktorů i závěsných strojů, snižují náklady, výrazně omezují poježděnou plochu pozemků a mají i další přednosti.
Michael Horsch na Dnech praxe řekl, že od nynějška si bude pořizovat již jenom navigační systémy firmy Trimble. Výhodou tohoto řešení je, že funguje na různých typech samojízdných strojů nezávisle na jejich výrobci.
Pevně stanovené trasy pro všechny pozemky
V systémech CTF se uplatní i další přednost navigací Trimble, a tou je možnost řízení strojů podle předem namalovaných tras. Pro letošní rok si manažeři firmy Horsch namalovali pevné trasy pro jízdu na všech pozemcích jak u postřikovače, tak i sklízecích mlátiček a dalších strojů.
V současnosti je systém CTF stále zdokonalován. Přispěje k obnově přirozené půdní struktury na doposud zanedbávaných pozemcích, ke zvýšení výkonnosti a úspoře času, ke snížení energetické náročnosti při zpracování půdy a díky využívání navigačních systémů též k úspoře hnojiv a paliva. Pracovníci firmy AgroVation Kněžmost si od tohoto systému slibují zvyšování výnosu.*