24.10.2017 | 08:10
Autor:
Kategorie:

Speciál na objemné hmoty

Tak jak zemědělství směřuje ke stále vyšší intenzitě a produktivitě, roste potřeba nasazení speciálních strojů. Platí to i v dopravní technice. Řada podniků řeší dopravu a hlavně u těch, které převážejí velké objemy pícnin, stojí za úvahu pořízení speciálního vozu.
Takovým je i návěs Strautmann Aperion. Výrobce jej sice prezentuje jako univerzální a vyjma sutě, kamene a podobných materiálů s vysokou objemovou hmotností lze v něm převážet prakticky všechno, z konstrukce je ale znát, že jeho hlavní nasazení spočívá v transportu rostlinných materiálů, zejména těch objemné povahy. Tomu odpovídá i konstrukce vozu s velkou přepravní kapacitou, která má u modelu 2401 v základu 28 m3, s využitím nástavků však 42 m3 a u modelu 3401 je základní objem 35 m3 a s nástavky pak 52 m3. Od léta je v nabídce také nejmenší model 2101 se základním objemem 24 m3, s nástavky 35,5 m3.

S ohledem na snížení hmotnosti a povahu přepravovaného materiálu jsou boční stěny tvořeny konstrukcí z ocelových profilů a plochy mezi nimi jsou plastové. Pro snadné vyprazdňování je použit vysoce odolný pryžový podlahový dopravník (využívaný i v důlním průmyslu) v kombinaci s hydropohonem. Rychlost vyprazdňování si tak řidič může snadno řídit z kabiny traktoru. Pro dobrý přehled při plnění a také při vyprazdňování je přední čelo z děrovaného plechu a překryté plexisklem. Na přání lze vůz doplnit dvěma rozdružovacími válci, které jsou výhodné například při vykládání řezanky na silážní jámě. Tím se dosáhne rovnoměrného rozprostření hmoty a urychlí se následný proces rozhrnování.
S důrazem na jízdu v terénu
Ostatní součásti vozu jsou klasické a obdobou toho, co je obvykle používáno na dopravní technice. Model 2401 používá tandemovou nápravu s hydraulickým vyrovnáváním a odpružením listovými pery, provedení 3401 má tridemovou nápravu s hydropneumatickým odpružením. Samozřejmostí jsou vzduchové dvouhadicové brdy a systém plovoucího řízení u zadní  tandemové nápravy (na přání je řízení nucené), nucené řízení je ve standardu u náprav tridemu. S ohledem na to, že převážné využití návěsu je v polních podmínkách jsou použity adekvátní pneumatiky, v základu 710/55 R26,5, na přání to může být až 800/45 R26,5.
Z popisu konstrukčních prvků vozu Aperion lze zmínit ještě pomocí silentbloků odpruženou oj, nebo na přání dodávanou oj hydraulicky stavitelnou s odpružením pomocí akumulátoru se stlačeným dusíkem. Připojení oje k traktoru je pomocí spodního závěsu, nejčastěji s využitím v současnosti oblíbeného kulového spojení. Celý článek naleznete v časopise Mechanizace zemědělství 10/2017.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down