V kategorii speciálů se vítězem, který může vozit logo soutěže TOTY za rok 2016, stal traktor Same Frutteto3 S 90.3. Důvodů, proč porota složená z novinářů zvolila právě tento traktor, bylo určitě více, ale jedním z těch důležitých byla jistě přední odpružená náprava s nezávislým zavěšením kol, řešení, které u speciálů jezdících v řádkových kulturách sadů a vinic není vůbec obvyklé.
Odpružená přední náprava využívá nezávislého hydropneumatického systému odpružení kol, které je plně elektronicky řízené. Vyjma základních výhod, které systém nezávislého zavěšení a odpružení kol přináší a mezi něž patří třeba možnost umístění motoru níže a zlepšení těžiště, nebo lepší kontakt kol s podložkou, vymysleli konstruktéři i několik zajímavých elektronických systémů, které jsou minimálně netradiční a možná i unikátní.
Základní funkce odpružené nápravy je tradiční a spočívá v udržování středové polohy v rámci 120mm zdvihu hydraulických válců a též v aktivním pružení přes trojici akumulátorů se stlačeným dusíkem. Odpružení může být provozováno ve dvou charakteristikách, a to jako polní a silniční, lze jej i úplně vyřadit z činnosti. Jelikož je však charakteristika odpružení upravována pro každý hydraulický válec samostatně, jsou použity i další systémy.
Při zatáčení traktoru, kdy se větší část hmotnosti přenáší na vnější kolo, je upravena poloha pístu v příslušném hydraulickém válci tak, aby se traktor nenakláněl. Obdobně při bzdění, kdy má traktor tendenci naklánět se dozadu a při akceleraci, kdy je jeho pohyb opačný, je upravena charakteristika odpružení tak, aby se stabilizoval. Řídicí jednotka odpružené nápravy přitom navíc zpracovává údaje ze senzoru řízení, brzd a vstupním údajem pro ni je i rychlost jízdy. A odpružená přední náprava zvyšuje i stabilitu při jízdě s neseným nářadím. Zatímco u nápravy neodpružené je rozložení hmotnosti do trojúhelníku (jednotlivá zadní kola a střed přední nápravy), u odpružené nápravy je rozložení hmotnosti do obdélníku, a tedy na všechna pojezdová kola, což je u sadařského traktoru, často agregovaného s čelním nářadím, důležitá vlastnost.
Obě kola vždy v záběru
A když už si konstruktéři hráli s elektronickými systémy, přidali jeden navíc. Ač nezávislé zavěšení kol zabezpečuje lepší kontakt s podložkou než u klasiky v podobě centrálního výkyvného čepu, stejně nastávají situace, kdy je jedno z předních kol odlehčené, a tudíž může vykazovat vyšší prokluz. Protože v každém z kol je snímač otáček, elektronický systém tento stav zjistí a sepne uzávěrku diferenciálu. Sepnutí uzávěrky je ovládáno proporcionálně, takže je plynulé a nepřenáší rázy do převodového ústrojí.
Speciál, jak má být
Systém nezávislého odpružení kol přední nápravy nijak neomezuje manévrovací schopnosti traktoru. Úhel natočení kol je 55 ° a umožňuje najíždění do sousedního řádku i ve vinicích s meziřádkovou vzdáleností 2 metry. Šířka traktoru dosahuje 1,3 až 1,33 m, podle toho, jakými je vybaven pneumatikami.
Použití odpružení přední nápravy u traktoru pro práci v kulturách sadů, chmelnic a vinic je jistě dobrým počinem. Zejména vinice jsou často v kopcovitém terénu, kde jsou nároky na stabilitu značné, agregované nářadí bývá často v předním tříbodovém závěsu. Odpružená náprava pak může značně pomoci pro zvýšení komfortu a bezpečnosti práce.*