Jako malý kluk původem z města jsem vždy obdivoval výkony nákladních automobilů Tatra 148 a později Tatra 815 na stavbách, a v letním období rovněž v zemědělství. Později jsem pak žasl nad úplně extrémní terénní mobilitou těchto vozidel při soutěžích truck-trial, kde dokázala zdolat příkrá stoupání anebo i hluboké jámy, plné často ještě bahnité vody. V obou případech jsem byl v roli pasivního pozorovatele – diváka.
V dospělosti jsem pak v odvaze postoupil dále - na vlastní kůži jsem zažil, co to znamená projet se po rozrytém terénu tankodromu zavřený v útrobách vozidla BVP, anebo také přímo v korbě tanku T-34, který neměl věž, takže bylo vidět ven.
Kromě těchto výjimečných příležitostí k adrenalinové zábavě jsem skočil k televizi vždy, když bylo možné zhlédnout záběry z Dakarské Rallye. Obdivoval jsem umění a vytrvalost řidičů, stejně jako orientační schopnosti navigátorů. Také jsem pochopil, že jízda na čas klade na posádky velké nároky, takže musí jet stále naplno – v neznámém terénu a po mnoho hodin.
Mimo soutěžní sezónu se jezdci se svými posádkami věnují tréninku. Jedním takovým zkušeným profesionálem je i Martin Macík junior, který jezdí velké světové soutěže se svým soutěžním speciálem Liaz. Ve svém nabitém časovém harmonogramu si našel prostor, aby mohl své řidičské umění předvést zájemcům z řad veřejnosti. A svou účastí dal nejen název, ale vnukl i zcela ojedinělou atmosféru zajímavé akci Valtra den s pilotem Dakaru.
Tato akce proběhla na začátku posledního červnového týdne, a kromě prezentace nejmodernějších traktorů značky Valtra nabídla všem přítomným exkluzivní zážitek z jízdy spolu s Dakar pilotem přímo v kabině dakarského speciálu.*
Více informací v Mechanizaci zemědělství č. 8/2018.