Takový den, jako všechny ostatní, je pro bavorského zemědělce i dnes. Právě vrcholí druhé seče trav, a tak je jeho pracovní náplň zřejmá : žací mačkač. Nevadí, že pracuje v podniku služeb a stále mění své působiště. Je patřičně hrdý na svou práci, protože jeho nová technika spolehlivě odvádí kvalitní výkony. Navíc se snadno přizpůsobí rozmanitým podmínkám. Nyní tedy po přijmutí objednávky odemkne dveře kabiny, vystoupá prostorným vchodem na své pracoviště a nastartuje motor. Potom na barevné obrazovce krátce provede nastavení stroje, které v provozu přinese trvalou produktivitu a snížení námahy. Od této chvíle se o stále opakující funkce stará automatika. Poté otočí sloupkem řízení vzad a zajistí sedačku v opačné pozici. Po pěti minutách náročné „práce“ je vše připraveno. Řidič se již jen pohodlně usadí, odloží pravou ruku na opěrku komfortní sedačky a prsty obejme joystick. Za několik minut začne až nečekaně ostrá jízda.
Špičková technika na vysoké úrovni
Německý podnikatel si může svůj nový stroj opravdu pochvalovat. Traktor Fendt Favorit 924 Vario není jenom modernizací předchozí nejvýkonnější řady této značky ; představuje kompletně novou sérii traktorů s bezstupňovou převodovkou. Kromě moderního designu se zaoblenými tvary kapoty, změněnou čelní maskou, ukrývající nový chladící systém, a kulatými zpětnými světlomety to prozrazuje i nová kabina. K nejdůležitějším změnám ale patří elektronické řízení nového motoru s vyšším výkonem, umožňující ve spojení s Vario-převodovkou zvýšení kvality regulace stroje. Šestiválcové motory MAN dále disponují novým přeplňováním, vylepšeným chlazením a nádrží na 530 l paliva. Regulační elektronika zaručuje lepší charakteristicky důležitých parametrů. Řidiči dává také k dispozici „elektronický ruční plyn“ : stiskem knoflíku lze vyvolat předvolené mezní hodnoty otáček.
Nejenom nováček, ale i zkušený uživatel předchozí řady 900 Vario bude těžit z podstatně vylepšeného ovládání traktoru. Za tím účelem bylo vyvinuto pracoviště řidiče s názvem Variotronic, tvořené joystickem, terminálem s barevným displejem a postranní konzolou. Nový systém integruje všechny řídící a pracovní funkce do jednoho celku v těsné blízkosti řidiče. Toto vybavení je identické s řadou Favorit 700, o níž jsme již psali v čísle 1/2000. Na ovládacím terminálu jsou nejdůležitější funkce lehce nastavitelné a dobře zřetelné. Ovládání elektrických ventilů hydrauliky bylo rozděleno mezi křížový ovladač a páku pojezdu (joystick), navíc zaměnitelné podle potřeby. Řízení jednotlivých pracovních operací, např. na souvrati, probíhá rychleji a bez únavného přehmatávání. Řada 900 nabízí navíc ve svém terminálu čtyři paměťová místa, zajišťující uložení čtyř na sobě nezávislých nastavení traktoru : např. transport, sečení, orba nebo setí. Při střídání obsluhy v podniku s velkou výměrou si mohou jednotliví řidiči také naprogramovat „své“ nastavení traktoru.
Další vylepšení u nové řady především zvyšuje komfort a bezpečnost. Inovovaná konstrukce podvozku zahrnuje také nové hydropneumatické odpružení přední nápravy s úrovňovou regulaci. Otřesy kabiny od zadní nápravy tlumí její pružné uložení pomocí speciálních ložisek vpředu a Panhardovy tyče se spirálovými pružinami a tlumiči nárazů vzadu. Pro jízdu s těžkým neseným nářadím v zadním závěsu může řidič sepnout aktivní tlumení výkyvů, které působí jako hydraulický tlumič nárazů. Díky tomu se lze během přejezdů pohybovat vyšší rychlostí. Navíc se nové traktory pyšní super-komfortní sedačkou firmy Fendt se vzduchovým odpružením a bohatými možnostmi nastavování.
Převodovka Vario s větvením výkonu u řady 900 přenáší vyšší výkon motoru. Její konstrukce je robustní a chod, díky pružnému uložení, zcela tichý. Ve skříni se nachází také zapouzdřená brzda pohonu přední nápravy. Hydraulická větev je nyní tvořena pouze jedním hydrogenerátorem a jedním hydromotorem. Jeho úhel výkyvu je až 45O, což umožňuje pokrýt celý rychlostní rozsah 0,02-50 km/h pouze dvěma jízdními stupni. Je zajímavé, že dnes se někteří výrobci nových bezstupňových převodovek naopak chlubí malými úhly výkyvu hydromotorů.
Při rozjíždění přenáší největší díl výkonu hydrostatická větev. Čím větší rychlostí se traktor pohybuje, tím vyšší procento výkonu plynule přechází mechanickými převody. Při rychlosti 50 km/h se tento díl rovná téměř 100 %.
Výhodou bezstupňových převodovek je také jednoduchá agregace tempomatu. Bez ohledu na otáčky motoru potom systém udržuje předvolenou rychlost jízdy.
Nyní tedy slíbená otázka :
Jak se vede nový Vario ?
Filozofie firmy Fendt je postavena na předpokladu, že řidič bude mít celý systém Vario „v hrsti“ prostřednictvím joysticku. To se nám během práce bezezbytku potvrdilo. Testovaný traktor byl agregován s trojdílnou žací kombinací, zavěšenou v zadním závěsu. Při využití otočného řízení má řidič perfektní výhled na celou šířku záběru téměř 8 m.
Na loketní opěrce si nejprve tlačítkem zvolí jízdní rozsah (pro polní práce do 32 km/h vpřed a 20 km/h vzad), a nastaví otáčky motoru. Na spodní straně páky je třeba z bezpečnostních důvodů stlačit aktivační tlačítko. Poté řidič pohne pákou vpřed – a traktor se plynule rozjede. Stlačením vpřed se dále zrychluje, klepnutím vzad zpomaluje. A to téměř nezávisle na otáčkách motoru. V porostu se stroj řídí již pouze joystickem. Reakce převodovky na povely z kabiny je okamžitá.
Obsluha v místech vyšší hustoty travního porostu snížila rychlost pojezdu (pomocí páky), ale může tuto práci také přenechat automatice. Tzv. regulace mezního zatížení dokáže samočinně zpomalit jízdu v případě, že elektronika zjistí zvýšené zatížení vývodového hřídele. Citlivost se nastavuje na ovládacím terminálu. Díky tomu je motor i nářadí udržováno trvale na požadované úrovni zatížení, což se projevuje i úsporou paliva. U nových traktorů Fendt Vario 900 byl tento režim ještě více automatizován, protože majitelé předchozí řady 900 poukazovali na pomalé reakce a poměrnou složitost ovládání tohoto systému regulace.
Vývodový hřídel je řazen elektrohydraulicky při zatížení. Na okraji pozemku může obsluha vyřadit pohon tlačítkem na joysticku (při zapnuté automatice výv. hřídele). Zpětný rozběh bude citlivě řízen a kontrolován v závislosti na potřebném příkonu nářadí. To je novinka u řady Favorit Vario 900.
Zdvih jednotlivých sekcí kombinace na souvrati je jednoduchý : obsluha stlačí ve správném pořadí ovladače na hlavici joysticku. Hydraulický systém potom řídí průtok oleje podle potřeby po stanovenou dobu. Po otočení do záběru a po spuštění kombinace se hydraulické ventily stejnými ovladači nastaví do plovoucí polohy. Tím je umožněno žacím jednotkám kopírování povrchu půdy. Kombinace o hmotnosti 2 800 kg nečinila tříbodovému závěsu žádný problém, zvedací síla typu 924 Vario činí 98,8 kN.
S ohledem na techniku jízdy jsme si mohli vyzkoušet také reverzaci. Směr jízdy lze měnit kolébkovým spínačem pod volantem (předvolba), a nebo joystickem. To je jednoznačně další hit konceptu Vario : veškeré mechanické přeřazování odpadá. Jakmile řidič dá pokyn k reverzaci (krátce stlačí páku vlevo), zpomaluje traktor samočinně až do zastavení a následně plynule zrychluje v opačném směru. Hydromotor se vychyluje do opačného úhlu. Při zpomalování je zřetelný brzdící účinek převodovky, která dokáže stroj zastavit na několika metrech. S klesající rychlostí se brzdný účinek zesiluje. Navíc si obsluha může nastavit podle potřeby poměr mezi dopřednou a zpětnou rychlostí. V kabině jsme se během otáčení cítili přitom zcela pohodlně.
Můžeme potvrdit, že i při práci v členitém terénu a proměnlivých podmínkách s častým manévrováním nebylo nutné využít brzdové pedály a pedál spojky. Všechny funkce pojezdu jsou řízeny joystickem, který tak nadobro odesílá klasické „ovládače“ na vedlejší kolej – jenom pro případ nouze.
Pro toho, kdo chce využívat profesionální a mnohostranný traktor, určující zcela jiná měřítka v komfortu a úrovni techniky, přichází nová řada Favorit 900 Vario rozhodně v úvahu. Dokáže-li naplno využít palety nových možností, je také vyšší pořizovací cena opodstatněná.
Na základě získané zkušenosti předpokládáme, že práce s traktorem Fendt Favorit 900 Vario nebude žádným problémem ani při dlouhých směnách. Samozřejmě vyžaduje určité zaučení. Nový stroj je ale vhodnou alternativou pro podniky služeb nebo pro ty majitele, kteří dokáží v provozu zhodnotit jeho specifické výhody.