V těšínských Beskydech, v dohledu Lysé Hory či Javorového vrchu, se první zemědělci usídlili někdy před šesti tisíci lety. S určitým „zpožděním“ - v roce 1994 - vznikla v jedné z nejstarších obcí tamního regionu Stříteži, jejíž historie sahá do konce 12. století, akciová společnost Mitrenga. Zabývá se prodejem zemědělské a komunální techniky, včetně náhradních dílů. O minulé, současné i budoucí činnosti firmy hovořil předseda představenstva a ředitel Ing. Alois Mitrenga.
Letos slavíte desáté výročí založení akciové společnosti. Jak „šel“ během této doby čas?
V devadesátém roce jsem začal soukromě podnikat jako fyzická osoba, o tři roky později jsme s bratrem zahájili činnost v prvním malém a skromném provozu Střítež – v buňce s náhradními díly s třemi sty položkami. Vzpomínám si na první tržbu 24 000 korun za prodej prvních náhradních dílů v únoru 1994. Další budování jsme začínali doslovně na zelené louce: těsně po žních roku 1994 se na pozemcích kolem domu prováděla skrývka zeminy a v roce 1995 jsme se přestěhovali do prvního provozního objektu. V následujících letech jsme areál rozšířili o další dvě haly s potřebným zázemím, takže dnes jsme ve „svém“, bez závislosti na nájmech a jiných vlivech. Abychom byli více důvěryhodným partnerem, transformovali jsme se v roce 2000 na akciovou společnost s dostatečným kapitálem. V současné době máme ve Stříteži u Českého Těšína k dispozici kompletní zázemí - vlastní areál o velikosti přibližně 3500 metrů čtverečních s halou strojů, prodejnou náhradních dílů a zcela novým servisním zázemím. Veškeré naše vybavení je skromné, ale plně účelné pro činnost se zemědělskou technikou.
Co zdejším zemědělcům nabízíte?
Hlavním sortimentem je technika Zetor, Case IH a Kverneland, v nabídce máme i další značky strojů, například Farmet, Agrostroj, Wisconsin, ZDT, Molčík nebo NOPO. Z náhradních dílů a dalšího příslušenství mají naši zákazníci k okamžité dispozici přes dvanáct tisíc položek. Náhradní díly jsou naší chloubou, máme vypracovaný vlastní systém zásobování i prodeje, každá položka má určen svůj limit i víceleté sledování historie obrátkovosti. Do systému je zapojeno celkem čtrnáct počítačů, chystáme se i na zavedení čárových kódů. Naším cílem je nabídnout odběratelům vše potřebné, ať již díly, nářadí, pracovní pomůcky a oděvy, či drogistické zboží, ale i modely traktorů a další věci potřebné pro běžný farmářský a vesnický život. Proto v našich propagačních materiálech najdete často heslo: „Vše potřebné....“. Za deset let činnosti jsme odběratelům dodali stroje, díly a služby za více než třičtvrtě miliardy korun, desetiletou bilanci uzavřeme překročením prodeje 250 traktorů a 700 dalších strojů. Jsme skromnou firmou rodinného typu, společně s dvaceti spolupracovníky se snažíme co nejpoctivěji nabízet své služby. Pro naše zákazníky pořádáme i odborné semináře, vzdělávací akce, zájezdy i velká setkání s názvem Agrofestival – těmito formami zveme zákazníky ke spolupráci. Ceníme si přízně našich dlouhodobých partnerů, což je zřejmé i z toho, že deset let pracujeme beze změny značky. Jsme každoročně auditovanou společností, snažíme se být dobrými partnery našich dodavatelů i odběratelů.
Proč jste si zvolili červenou barvu? Nejde mi o kombinézy, ale o techniku?
Každý vývoj, i ten náš, má své kořeny v minulosti. Traktory se zabývám už mnoho let, například v roce 1986 jsem byl pracovníkem obchodní skupiny, která řídila roční odbyt přes pět tisíc traktorů Zetor a ZTS do československého zemědělství. Když jsme zakládali vlastní firmu, byl vzhledem k těmto zkušenostem, výběr partnerské traktorové značky jednoduchý: Zetor jsme znali my i naše okolí, tedy zemědělské podniky. Zároveň s traktory jsme rozšiřovali i sklad náhradních dílů a servisní zázemí.
A co traktory Case IH ?
Sortiment traktorů Zetorů i ZTS je omezen, a tak v rámci snahy o splnění požadavků na všechna výkonová rozpětí jsme v roce 1996 požádali o dealerství techniky Case IH. Zařazením těchto špičkových strojů do našeho sortimentu máme traktory i pro ty nejnáročnější zákazníky. V našich starších prospektech jste mohli najít nabídku: „Zetor do sto koní, pro zájemce o vyšší výkony technika Case IH“. V poslední době se nabídka obou značek začíná překrývat, sice jen v úzkém rozmezí výkonů, ale zákazníci zřetelně rozlišují: Zetor – jednodušší, ale solidní traktor bez elektroniky, Case IH – špičková technika pro náročné klienty. Ve firmě máme specializaci na jednotlivé značky traktorů zřetelně personálně rozdělenou, problémy se dvěma značkami nevidíme, naopak širší sortiment je přínosem. V současné době se v Evropské unii velmi liberalizuje značkový trh s automobily a stejný trend se dá očekávat i v traktorové technice. Věříme také, že slušné prodejní výsledky uspokojují i naše dodavatele, reprezentanty obou traktorových značek.
Červená je i technika Kverneland …
Současně s rozšiřováním sortimentu na traktory všech výkonových tříd jsme chtěli zemědělcům nabídnout i vyspělou závěsnou techniku. To se nám podařilo navázáním spolupráce se společností Kverneland Czech. Již v roce 1997 jsme byli propagátory předváděcích jízd traktorů Zetor s pluhy Kverneland - tyto soupravy nyní jezdí v mnoha podnicích. Z rozsáhlého sortimentu Kverneland Group můžeme našim odběratelům nabídnout širokou škálu té nejlepší techniky, i pro traktory těch nejvyšších výkonů jsou u nás k dispozici špičkové pluhy a další vyspělá technika této značky. Náhoda, zkušenosti i historie byly příčinou toho, že máme v sortimentu hlavně techniku červené barvy. Jsme velmi hrdí, že můžeme tyto značky reprezentovat v našem severomoravském regionu.
Po vstupu do unie se vám otevřel trh v Polsku a na Slovensku. Využíváte této možnosti?
Za doby Československa jsme byli uprostřed státu, po rozdělení jsme se ocitli v rohu republiky, jen několik kilometrů od nás je i nejvýchodnější obec Hrčava. V současné době se hranice pro obchod otevírají a věříme, že budeme moci svou činnost rozšiřovat do kruhu a nikoli do výseče, jak tomu bylo doposud. Podnikáme k tomu s obchodními partnery příslušné kroky, máme i první konkrétní výsledky. Naši činnost chceme rozšiřovat co nejblíže novým zákazníkům i za současnými hranicemi.
Zdejší zemědělci hospodaří v dost složité produkční oblasti. Jak se tato skutečnost odráží v investicích do techniky?
Současná situace je složitá nejen pro okolní, ale pro všechny zemědělce, mimo jiné z důvodu mnoha legislativních nejasností a nejistých očekávání z Evropské unie. Protože naši vyjednavači tvrdí, že vyjednali maximum možného, nezbývá tedy, než se s tímto stavem smířit a napnout síly k dosažení co nejlepších výsledků. Šikovní zemědělci již pochopili, že jim nepomohou nářky, kterými proti sobě občas popuzují část veřejného i politického mínění. Proto se mnozí snaží co nejlépe orientovat v nových podmínkách a vytěžit z možných dotací a plateb co nejvíce. Z toho však nevyplývá, že by zemědělci neměli nutit své politiky ke zlepšování jejich situace, naopak. Zemědělství v unii není dokonalé, extenzívní hospodaření přece v rovných podmínkách nemůže být efektivnější, než intenzívní velkovýroba. Čeští zemědělci se sice snaží srovnat krok s úrovni Evropské unie, ale celý tento systém nemá bez zásadních změn dlouhou perspektivu. Je však dobře, že poslední vývoj mění systém dotací a že na důležitosti nabývá specializace, rozvoj vesnice i údržba krajiny. Pokud jde o investice do techniky, zemědělci vkládali mnoho úsilí do svých příprav na získání podpory v rámci operačního programu, mnozí z nich jsou výsledky zklamáni. To se pochopitelně odráží i ve snížené koupěschopnosti a rušení naplánovaných investic. Věříme však, že se jejich situace bude postupně zlepšovat. Vývoj posledních týdnů tomu dává za pravdu – prodej techniky v poslední době přece jen posiluje. Jsme připraveni našim partnerům nabídnout v rámci našich možností maximálně vstřícné podmínky.
Co je třeba podle vás v nejbližší době změnit?
Některé sféry obyvatelstva si málo uvědomují, jak je zemědělská výroba vzhledem k produkci potravin a údržby krajiny důležitá. Obzvlášť, když poukazují na údajně vysoké požadavky zemědělců. Chybí i masivnější podpora produkce a hlavně spotřeby českých potravin, ať již legislativní či morální. Vzpomínám si na velkou morální pomoc v Anglii, když byli tamní zemědělci postiženi problémy se skotem. Rozsáhlá kampaň na pomoc jejich zemědělství byla vedena pod heslem „Help Britain, buy British, ...“. Pomoc našim zemědělcům a obdobné kampaně jsou velmi úřednické, umělé a proto málo účinné.