Traktory jako zdroj výkonu pro zemědělství prochází stálým vývojem. Jejich výrobci zdokonalují nejen pohonné jednotky a vyvíjí systémy pro snížení obsahu emisí ve výfukových plynech, ale pracují i na zjednodušení ovládání. Ovládání traktoru se stále více provádí prostřednictvím multifunkčních ovládacích pák, joysticků a spínačů, tedy pomocí elektroniky či elektricky. Aby traktory uměly pracovat hospodárně, a zároveň ještě splňovaly emisní normy a poskytovaly komfort v kabině, musí být vybaveny elektronikou. Elektronické systémy kromě toho také kontrolují fungování traktoru a nabízí například i diagnostiku motoru.
Různým způsobem mají výrobci vyřešen systém pro řízení trakce. Základem bývá systém automatického zapínání a vypínání uzávěrek diferenciálů a pohonu všech kol. Systém vyhodnocuje úroveň aktuální pojezdové rychlosti a zároveň i výkyv předních kol na základě informací od snímačů úhlu natočení kol. Jakmile natočení kol překročí určitou mez, je automaticky rozpojen pohon všech kol i uzávěrky diferenciálu. Po návratu kol do přímé polohy jsou uzávěrky i pohon všech kol opět zapnuty.
Systém také umí reagovat na změnu polohy zadního tříbodového závěsu, takže při zvednutí například žacího stroje nebo pluhu rovněž provede vypnutí uzávěrek a řidič se může s traktorem otáčet. Taková na pozadí fungující automatická regulace snižuje zatížení řidiče, ubírá mu celou řadu opakujících se úkonů, a zároveň snižuje zatížení ústrojí pohonu a prodlužuje životnost traktoru. K dalším přednostem patří zmenšení poloměru otáčení a snížení opotřebení pneumatik, zvláště při intenzivním nasazení v agregaci s čelním nakladačem.*
Více informací v Zemědělském týdeníku.