Vývoj a zkušenosti po více než deset let ukázaly jednoznačné přednosti rotorového řezacího ústrojí. Nová konstrukce spirálově uspořádaných jednotlivých zubů na rotoru zajišťuje plynulý tok materiálu protahovaný přes řadu nožů. Tento princip se uplatňuje u všech vozů, které v současné době nabízí firma Krone. Zvýšená průchodnost a nižší příkon jasně určil směr konstruktérům, jak vybavit moderní sběrací vozy. V konečné fázi se šetří i pohonné hmoty.
„Výsledkem je kvalitní řez a plynulý a klidný chod řezacího ústrojí i celého vozu při sklizni pícnin. Správný řez je základem výroby kvalitní senáže pro výkrm skotu,“ řekl týdeníku Zemědělec Ing. Pavel Kouřil, pověřený zástupce firmy Krone pro Českou republiku a Slovensko. „Zvýšenou průchodnost umožňuje i neřízené sběrací ústrojí Easy Flow, které tvoří šest řad prstů připevněných na nosných tyčích. Nosiče prstů pevně spojují bočnice celého sběracího ústrojí, takže chybí vodící kulisa a nejsou třeba ložiska a mazací místa. Stírání a posun píce z prstů zajišťují speciálně tvarované pozinkované vodicí plechy. Technické řešení, které umožňuje zvýšit otáčky sběracího ústrojí o 30 % a tím i pracovní rychlost, vede k vyšší výkonnosti a spokojenosti zákazníků.
Titan R 54 GL
Mezi nejprodávanější vozy patří Titan R 54 GL o objemu 54 m3 vybavený řezacím rotorem o průměru 880 mm s celkovou šířkou 1470 mm. Rotor protahuje píci přes 35 nožů, takže při plném nasazení je teoretická délka řezanky 40 mm. V praxi lze nastavovat do záběru také 17 nebo 18 ostrých nožů, případně sklízet bez řezání v tzv. nulové pozici. Centrální upevnění nožů a jejich ovládání umožňuje snadnou výměnu bez potřeby nářadí. Každý nůž je samostatně jištěn proti poškození při vniknutí cizího předmětu.
Podle Pavla Kouřila je sběrací vůz konstruován k trvalému a náročnému nasazení při sklizni. Masivní rám, robustní klanice a bočnice potažené plastovou ochrannou vrstvou proti korozi zajišťují velkou životnost celého vozu. Ten lze na přání vybavit dvěma nebo třemi rozdružovacími dávkovacími válci.
Pohodlnou obsluhu splňuje automatické napínání dopravníků pohyblivého dna, automatika reguluje plnění vozu a hydraulicky ovládaná oj zjednodušuje průjezd silážním žlabem. Celkové jízdní vlastnosti závisejí na volbě nápravy. Je možné si vybrat ze tří variant. Krone nabízí portálovou tandemovou nápravu nebo zavěšený tandem, třetí možností volby nápravy je Boogie s náběhovým řízením. Vše je dimenzováno pro rychlost 40 km/hod.
Krone 5XL R /GL
Větší výkon lze dosáhnout s vozem5XL R /GL, který pojme 65 m3. Vozy Krone lze pro vlastní ovládání vybavit jednoduchou a přehlednou elektromagnetickou standardní jednotkou. Pro vyšší pohodlí se nabízí moderní komfortní jednotka s displejem, která je u vozů osazených dávkovacími a rozdružovacími válci již ve standardní výbavě.
Vozy řady 5XL mají řezací rotor o šířce 1630 mm a stejném průměru 880 mm. Osm řad spirálově uspořádaných hvězdic zabezpečuje dostatečnou průchodnost a vysokou kvalitu řezu, kterou garantuje 39 ostrých nožů osazených v nosníku do jedné řady. I zde je centrální ovládání pro snadnou výměnu nožů.
Větší objem vyžaduje i vyšší nároky na nápravy. Lze vybírat ze tří možností – zavěšená tandemová náprava odpružená listovými parabolickými pružinami s vyrovnáváním, další volbou může být Boogie-agregát s náběhově řízenou zadní nápravou a třetí možností je speciální tandemová náprava s hydraulickým vyrovnáváním.
Sběrací vozy ZX
„Osvědčenou novinkou jsou víceúčelové vozy řady ZX,“ pokračuje Ing. Kouřil. „Již ve svém názvu nesou změnu v konstrukci proti předcházejícím vozům. V čem spočívá jejich víceúčelovost? Kromě standardního sběru je lze využít i k přepravě pořezané hmoty přímo od samojízdné řezačky. To umožňuje robustní konstrukce korby vozu, navíc se bočnice směrem do zadu rozbíhají a tím usnadňují vyprazdňování naložené hmoty.“
Vozy řady ZX se vyrábějí ve čtyř velikostech pod označením ZX 350, 400, 450 a 550 o objemu od 50 do 90 m3. Sběrací ústrojí Easy Flow má záběr 2100 mm, řezací rotor je osazen hardoxovými destičkami pro zvýšení střižného efektu při řezu a zvýšení životnosti celého ústrojí. Řezanku dlouhou 37mm s vynikající kvalitou řezu umožní při plném nasazení 46 nožů, její délku lze měnit nasazením poloviny nožů do záběru. Vše je snadno přístupné, nože jsou každý zvlášť jištěny proti poškození při vniknutí cizího tělesa.
Přední čelo je sklopné – při jízdě s řezačkou je postaveno kolmo, při sběru se sklápí šikmo dozadu. Tak se využije celý nakládací prostor. Celoocelovou robustní záď ovládají dvojčinné hydraulické válce. Ocelové dno s příčkovým dopravníkem nové konstrukce a kónická nástavba jsou předpokladem vysoké rychlosti vyprazdňování všech vozů. Lze je vybavit tandemovými nápravami různých konstrukcí, největší vozy se osazují nápravou tridem s hydropneumatickým odpružením včetně vyrovnávání nástavby. Správná volba podvozku přináší skvělou stabilitu a pohodlí při práci i přepravě. Vozy řady ZX splňují podle Ing. Pavla Kouřila ty nejnáročnější požadavky na provoz a svojí víceúčelovostí prodlužují dobu nasazení v zemědělské výrobě.