Voda, voda, voda. Pomyslná hráz oblačnosti se snad otevřela navěky a k zemi proudí nekonečné provazce deště. Půda již není schopná propouštět ani absorbovat další vláhu, vlhkost ornice dosahuje nejvyšších hodnot. Na některých pozemcích se vytváří jezera vody a zaplavují všechno živé nedýchatelným pláštěm. Zemědělce svírá stále větší úzkost z vlastní bezmocnosti zrovna v nejvypjatější době. Ani lehká technika, která ještě donedávna byla jedinou pomocí, již není schopná spolehlivého pohybu „po svých“. Brzo dochází k tomu, že i otisk boty je pro rozmoklou půdu příliš a lidský krok zanechává zřetelné stopy. Za takové situace, která jistě není standardní, nelze pomýšlet na nějaké zpracování půdy. Nezbývá než čekat …..
Tento obrázek dobře znají farmáři z celé Evropy. Je jako vystřižený z podzimu tohoto roku, který byl určitě vydatnou zkouškou síly nervů každého z nich. Ani místu konání Mistrovství světa v orbě se vydatné srážky nevyhnuly, spíš naopak. Přenesme se nyní na sever Evropy, kde pořadatelé i účastníci zápolí se studeným deštěm, který jim přineslo centrum mohutné tlakové níže. Soutěžící oráči si se změnou podmínek musí poradit sami. V doprovodném programu bylo ale také zahrnuto předvádění moderní zemědělské techniky v provozu. Nad tím však každý věci znalý návštěvník rezignuje. Pouze malí kluci zvědavě okukují připravené soupravy traktorů a otočných pluhů v naději na skutečné zážitky.
Byly to tři firmy, a tři opravdoví „znalci“, kteří se odvážně rozhodli. Z předváděcí parcely se náhle ozve zvuk motorů, potemnělý prostor osvítí silné světlomety, nářadí je zdviženo do vzduchu a k připravené brázdě se zařazuje první souprava. Zvědaví návštěvníci se v očekávání rozestoupí kolem pozemku. Jistě tuší, co bude následovat …..
S-Matic nastupuje
V době, kdy se psalo o převodovce s plynulou změnou rychlosti S-Matic traktorů Steyr, byla často zdůrazňována jedna z výhod nové konstrukce : převodovka dokáže automaticky regulovat výkon traktoru v závislosti na podmínkách. Zvláště výrazně proměnlivé podmínky jsou pro tento systém jako stvořené. Poté, co byly nové traktory předvedeny veřejnosti na evropských výstavách, si věci znalý zájemce zafixoval do paměti jejich moderní vzhled a další znaky, jako je např. přední odpružená náprava a kabina nebo absence řadicí páky. S „pedálem pojezdu“ a tlačítky řízení tempomatu byla spojena představa jednoduchého ovládání stroje a případného snížení spotřeby paliva při práci. Samozřejmě, že spojení elektronického managementu motoru s řízením převodovky je praktická věc. Ovšem co skutečně dokáže, jsme se přesvědčili až na vlastní oči - teprve při orbě otočným pluhem na rozbláceném pozemku.
Traktor a pluh v dokonalé sestavě
Celkem logický byl výběr nejsilnějšího modelu ze série – traktoru STEYR CVT 170 o výkonu motoru 125 kW/170 k. Volba otočného pluhu značky LEMKEN VariOpal 8X v čtyřradličném provedení byla možná trochu podceněním možností motoru, ovšem za dané situace se ukázala jako správná. Pluh byl roztažen na nejvyšší šířku záběru. – 50 cm na jednu radlici. Kromě předradliček a dělených odhrnovaček byl vybaven také pružinovým jištěním proti přetížení. Tedy ukázkové provedení přímo pro účely předvádění. A jak si vedl nový traktor s tímto nářadím v brázdě ? Zcela suverénně ! Řidič projel celou trasu tam i zpět naprosto bez zaváhání. Motor pracoval v oblasti jmenovitých otáček a měl jistě ještě „na víc“. Úroveň prokluzu nebylo možné přímo určit, ale zřetelně nepřekračovala meze, běžné pro orbu. Silnější sešlápnutí pedálu plynu v případě traktoru STEYR CVT neznamená rychlé roztočení kol, které by vyvolalo prokluzový efekt. Je pouze signálem pro řídící jednotku o požadovaném zvýšení rychlosti. Současně je ovládáno jak vstřikovací čerpadlo motoru, tak i nastavení výchylného čerpadla v převodovce. Systém S-matic zde působí jako vynikající prostředník mezi požadavky řidiče, možnostmi traktoru a podmínkami prostředí. Traktor tak pracuje jenom s takovým výkonem, jaký je aktuálně potřeba. Samozřejmě zde hraje také svou roli struktura půdy, která je díky pravidelnému organickému hnojení podstatně lepší, než v našich podmínkách.
Velkou výhodou je plynulý rozjezd. Zde může řidič již v první fázi spoléhat na dobrou účinnost stroje a tím i adhezi kol. Při nastavených otáčkách motoru se traktor rozjede až na požadovanou rychlost. Pojezdová rychlost je výsledkem kombinace otáček motoru a převodového poměru převodovky. Úroveň poklesu otáček motoru, při níž převodovka sníží rychlost jízdy, lze plynule nastavit otočným ovladačem. V režimu Power je možné dovolit větší rozsah poklesu otáček (např. při orbě), v režimu ECO nižší.
Předvedená pohodlná jízda v brázdě přinesla přítomným zemědělcům řádné překvapení, protože ji téměř nikdo nečekal. Jakou odezvu měl tento úspěch v zákaznickém centru firmy STEYR, nemůžeme říci. Lze jenom potvrdit, že zájem o vyzkoušení identického traktoru CASE CVX byl opravdu značný.
S osmi radlicemi bez obav
Avšak mistrovství je mistrovství a tak nemůže zůstat u „krátkého“ pluhu. Firma LEMKEN, jako tradiční účastník této akce, připravila pro účely předvádění ještě plně vybavenou verzi ze své série Vari Diamant 9 – návěsný oboustranný pluh s osmi radlicemi, dělenými odhrnovačkami a pružinovým jištěním každého páru těles. Takové nářadí již dovede klást v těžkých podmínkách pořádný odpor. K akci se odvážně rozjel traktor FENDT FAVORIT 926 Vario, jehož 191 kW / 260 k výkonu motoru by mělo na tento otočný pluh stačit. Přesto jde o „těžký traktor“ – zde platí trochu jiné podmínky. Stejný zůstává plynulý systém pojezdu, tentokráte z dílny firmy FENDT. Jedná se o Vario-převodovku první generace s dvěma hydromotory a řízením pomocí joysticku.
Nyní tedy poněkud netradičně najíždí souprava až do vymezené parcely, potom pomalu couvá do brázdy. Pluh je tlačen před parcelu, jenom první radlice zůstává na startovní čáře. Po změně směru jízdy se traktor pomalu rozjíždí a pluh se postupně zahlubuje do půdy. Za další okamžik řidič zvýší otáčky motoru až téměř na maximum, avšak rychlost jízdy se přitom téměř nezmění. Souprava se bezpečně pohybuje vpřed a má přitom k dispozici plný výkon. Za této situace může řidič stlačit joystick vpřed. Následuje plynulé zrychlení až k mezím možností ……. Odhrnovačky odvalují zcela rovnoměrný proud země a diváci jsou ohromeni ….. Podobný kousek by si „doma“ asi nikdo ani nezkusil.
Obsluha může během jízdy měnit otáčky motoru, reagovat joystickem nebo využít regulaci mezního zatížení. V posledním případě převodovka automaticky snižuje rychlost jízdy, překročí-li zatížení motoru stanovené hranice. Skutečně je v některých místech znát jisté zpomalení jízdy, zvláště ve zvlněném terénu. Přesto si souprava vede opět zcela suverénně a bezpečně projíždí terénem. Tento systém se vyznačuje podstatně vyšším podílem výkonu, přenášeného hydrostatickou větví, než předchozí řešení. Čerpadlo v největším vychýlení (až 450 ) dopravuje olej a pohání dva hydromotory, umístěné na společné hřídeli. Podíl hydraulicky přenášeného výkonu činí 75 %. Mechanicky je přenášeno 25 % momentu, sumarizační hřídel spojuje obě větve pohonu a traktor orá rychlostí 8 km/h. Pouze otočení na souvrati provádí řidič nezvykle, pomocí krátkého zacouvání, aby pozemek ušetřil zbytečných hlubších stop.
Vybavení traktoru FENDT
Podíváme-li se na předváděcí traktor blíže, zjistíme, že byl ke svému účelu náležitě vybaven. Nápadné je ocelové závaží v předním závěsu, zajišťující dodatečné zatížení přední nápravy o dalších 900 kg. Jak je to důležité pro celkový přenos tažné síly, není třeba zdůrazňovat. Dále jsou zde pneumatiky značky Kléber. Řada Topker je určena právě pro traktory nejvyšších tříd, tahově náročné práce a speciálně pro provoz v brázdě. V praxi se již mnohokrát osvědčila právě v nejtěžších podmínkách díky spolehlivé trakci a vynikajícímu samočisticímu efektu. Velký objem vzduchu dovoluje nižší huštění a zaručuje také velkou kontaktní plochu. Tedy vlastnosti jako stvořené pro orbu v obtížných podmínkách. Rozhodně byla tato ukázka dobrou vizitkou pro firmu FENDT, uvědomíme-li si, že uvedená řada traktorů byla mezitím uvedena na trh ve výrazně modernizované verzi.
Očekávané novinky značky LEMKEN
Samozřejmě se potvrdila i spolehlivost pluhů firmy LEMKEN, z nichž řada Vari Diamant 9 byla již mnohokrát prověřena i v našich náročných podmínkách. Při předvádění jsme se mohli přesvědčit, že orá opravdu dobře. Nosné kolo, běžící uvnitř rámu, umožňuje doorávání hranic pozemku a okrajových ploch. A navíc výrobce před veletrhem Agritechnica 2001 inzeruje modernizaci této řady : nové pluhy Vari Diamant 9 budou vybaveny neopotřebovatelnými ložisky, větším odstupem mezi otáčecím mechanizmem a stojánkem tříbodového závěsu pluhu pro pohodlné otáčení soupravy i se širokými pneumatikami a na přání také možností hydraulického přestavení z režimu orby v brázdě do provozu On-land a obráceně. Tím se známá německá továrna plně přizpůsobuje moderním trendům. Další očekávanou novinkou je systém samočinného korigování náhodných a neúmyslných výkyvů u návěsných pluhů počítačem, který zpracovává signály od ultrazvukových snímačů a vysílá povely dvojčinnému hydromotoru. Ten vyrovnává polohu nářadí vzhledem ke stěně brázdy. Zjednodušení obsluhy pokračuje dále a snad v budoucnosti nabídne také systém elektronického řízení pluhu pomocí Vario-terminálu, jako je tomu nyní u série Vari-Opal a EurOpal.
Také nářadí DAL-BO se předvedlo výborně
Poslední z trojice předvedených strojů byl traktor značky CASE IH, jak jinak, než v provedení s plynulým systémem pojezdu – typ CASE IH CVX 170. Do zadního závěsu byl připojen diskový podmítač DAL-BO AX R-H o záběru 4,80 m. Že se nejedná o nijak lehké nářadí, mohou potvrdit zkušenosti z provozu v našich podmínkách. Traktor, který je technicky identický se strojem STEYR CVT, jej však „proháněl“ zcela bez problémů. Výsledkem bylo až překvapivě kvalitně zpracované strniště s příznivou strukturou půdy. Takovým výsledkem se všechny podmítače při zvýšené vlhkosti půdy pochlubit nemohou. Sekce talířů jsou umístěny pod rámem ve tvaru písmene „X“ a tvoří je střídavě plné a vykrajované kotouče. Konečnou úpravu půdy zajišťuje kroužkový válec. Kompletní hydraulické ovládání je výsadou značky DAL-BO a zaručuje komfortní regulaci nářadí ze sedadla řidiče.
Traktor byl opět patřičně dotížen, v prodloužení rámu byla umístěna ocelová „kostka“ a navíc i nová čelní závaží, vyvinutá speciálně pro sérii CVX/CVT. K celkovému designu padne tento prvek opravdu dokonale. Činnost přední odpružené nápravy tím není nijak omezena, protože se jedná o samonastavitelný systém s automatickou regulací odpružení.
Co dodat?
Předvedením své techniky v extrémně obtížných podmínkách měly zúčastněné firmy zájem ukázat kromě její kvality také to, čeho je současný člověk schopen a jak se vyplatí dobře si osvojit možnosti moderních systémů. Zajisté dost dobře nelze s novým traktorem usednout do kabiny a odjet. Bližší seznámení s moderní technikou se vždy vyplatí. Odměnou potom mohou být i zcela nečekané možnosti využití drahého stroje.