21.04.2023 | 06:04
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Výkon se pozná v těžkých podmínkách

V prvním závodě Mistrovství České republiky v Truck Trialu 2023 byl k vidění velký počet vozidel Tatra, většinou staršího roku výroby. Nicméně i tak mohla tato vozidla prokázat svou sílu v těžkých podmínkách a vynikající průchodnost rozbahněným terénem. Ve třínápravové Tatře 815 soutěžila o vítězství posádka číslo 422. Zvláště v náročné sekci č. 4 mohla tato posádka předvést zručnost a nabyté zkušenosti s řízením a ovládáním Tatry.

První vozidla Tatra řady 815 byla poháněna atmosféricky plněnými desetiválcovými motory s řadovým vstřikovacím čerpadlem. Výkon u těchto motorů byl nastavený na 208 kW, tj. 283 k. Protože ale nároky uživatelů stále stoupaly, vyvinula Tatra ještě i motory s jiným počtem válců. Později si bylo možné již objednat vozidlo Tatra 815 i s osmiválcovým motorem anebo i s motorem dvanáctiválcovým. Vznětový dvanáctiválec se vyráběl buď s atmosférickým plněním anebo s nízkotlakým přeplňováním pomocí turbodmychadla. V dalším vývoji nabízela Tatra i pohonné jednotky od jiných výrobců, jako byl například Caterpillar, Cummins či MTU (výkon až 610 kW, tj. 830 k!).

Postupně začal převažovat motor osmiválcový s přeplňováním se zdvihovým objemem 12 667 cm³. Také díky přeplňování tento motor dokázal poskytovat značný výkon – 250, 280 nebo 325 kW (340, 381 anebo dokonce 442 k). Výkon motoru se na kola přenášel přes přídavnou sestupnou převodovku Tatra,  disponující dvěma rychlostními stupni, a dále pak pomocí hlavní převodovky, rovněž z dílen Tatry.  Tato hlavní převodovka disponovala sedmi rychlostními stupni pro jízdu vpřed a jedním pro jízdu vzad.

Tatra 815 je nejznámější v provedení jako S1 nebo S3, tedy jako jedno- či třístranný sklápěč.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down