Koncem listopadu představila společnost Fahrzeug- und Maschinenbau GmbH nedaleko svého sídla v německém Sittelsdorfu nový šestiřádkový samojízdný sklízeč cukrovky euro Tiger V 8 Ropa. Historie této značky se začala psát v roce 1972, kdy si Hermann Paintner postavil vlastní samojízdný sklízeč cukrovky. Později se stal hlavním konstruktérem firmy Hollmer a od roku 1984, kdy založil vlastní společnost, se sklízeče Ropa prosazují nejen na německém, ale postupně i evropském a americkém trhu.
V letošním roce dosáhla zmíněná společnost největšího obratu ve své historii, vyrobila 63 samojízdných sklízečů a 67 samojízdných nakládačů. Velká část těchto strojů (více než 30) našla odbyt v Rusku, druhé místo v pomyslném žebříčku prodeje pak obsadilo Německo. Zájem o výkonné sklízeče měly nejen velké zemědělské podniky v bývalém východním Německu, ale i mnohá společenství drobných pěstitelů cukrovky v západní části země.
Tři nápravy, tři výhody
V čem se liší samojízdné sklízeče cukrovky Ropa v porovnání s konkurenčními stroji? Na první pohled je viditelný rozdíl v tom, že sklízeče Ropa mají tři nápravy a tím i větší zásobník o objemu 40 m3, který pojme 26 až 29 tun cukrovky. Konkurenční stroje se čtyřmi koly mají vzhledem k dovolenému zatížení každé nápravy zásobník menší. „Hlavní výhodou velkého zásobníku sklízečů Ropa je to, že mohou vyprazdňovat zásobník pouze na jedné souvrati a nikoli na protilehlých stranách pole,“ vysvětlil týdeníku Zemědělec Ing. Zdeněk Šilar, ředitel a jednatel společnosti Dagros, která k nám sklízeče Ropa dováží. „Teoretická vzdálenost potřebná k naplnění zásobníku šestiřádkového sklízeče při výnosu 50 tun cukrovky z hektaru je 1926 metrů. Při výnosu šedesát tun cukrové řepy z hektaru se vzdálenost zkracuje na1600 metrů, takže i na poli dlouhém 800 metrů se může sklízeč pohodlně vrátit vždy na jednu souvrať. Nemusejí se využívat ani různé přepravníky, což má pozitivní vliv na následné pracovní operace při přípravě pozemku k dalšímu setí, neboť se na poli netvoří koleje a ornice se zbytečně neutužuje.“
Ač se to nezdá, druhou výhodou v porovnání s menšími čtyřkolovými sklízeči, je o 10 % menší zatížení každého kola. „Konkurenční sklízeče se dvěma nápravami mají celkovou hmotnost kolem 40 tun, takže na každé kolo připadá deset tun,“ pokračuje ve svém výkladu Ing. Šilar. „Přestože šestikolový sklízeč euro Tiger je velký obr - s plným zásobníkem a pracovním znečištěním váží kolem 54 tun, připadá na každé kolo jen devět tun. Tato výhoda se projeví především v extrémních podmínkách, což bylo u nás vidět v mokrém roce 2002: na poli, kde už konkurenční sklízeče nebyly schopny sklízet, pracoval pouze euroTiger. V tomto směru skýtá Ropa velkou záruku“. Třetí výhodou třínápravového stroje je to, že při práci jedou kola mimo stopu, takže je pozemek rovnoměrně a kompletně utužen v záběru 4,4 m aniž by vznikly koleje. U strojů se dvěma nápravami, i když jedou kola také mimo stopu, je podle ředitele společnosti Dagros mezi pneumatikami nepřejetý prostor a vzniklé koleje dělají problémy při dalším zpracování ornice.
Čtyři kola na silnici, šest na poli
Při jízdě po komunikaci se hmotnost sklízeče přenáší jen na čtyři kola, třetí náprava se postupně dotěžuje na poli podle stupně zatížení zásobníku. Tento systém je založen na ultrazvukovém čidlu, které neustále měří objem zásobníku a údaje předává k regulaci zatížení nápravy. Tím se dosáhne minimálního zatížení půdy při optimální trakci. Třetí náprava se uvádí v činnost i při špatných trakčních podmínkách, když například stroj, třeba i prázdný, začne prokluzovat.
Při sklizni cukrové řepy se nejdříve plní zadní část zásobníku, neboť vpředu sklízeče je těžký sklízecí agregát. Jakmile ultrazvukové čidlo zjistí, že zásobník je z 80 % naplněn, mění se směr otáček šneku a plní se přední část zásobníku tak, aby byl celý rovnoměrně naplněn a dotížen. Otáčky šneku řídí automatika nebo obsluha. Tlak na centimetr čtvereční půdy je u zadních náprav 1,5 kg a na přední nápravě 2 kg, což svědčí o dobrém rozložení hmotnosti sklízeče. Stroj je řízen a kontrolován třemi řídicími jednotkami, které komunikují s terminálem pomocí systému CAN-BUS. Řidič je vždy informován o všech důležitých funkcích stroje, tempomat a autopilot pak usnadňují jeho obsluhu. Komfortní euro kabina s přední spodní hranou zabudovanou pod úrovní podlahy umožňuje dokonalý výhled na ořezávací a vyorávací agregát. Celý sklízeč se jednoduše ovládá pomocí joysticku.
Sto koní navíc
V Sittelsdorfu byl předveden nový model euro Tiger V 8 s osmiválcovým motorem Mercedes o výkonu 605 koní. Doposud byly sklízeče Ropa euro Tiger vybaveny šestiválcovým motorem Man o výkonu 504 koní. Pracovní výkon nového motoru s obsahem 16 l je v režimu 1350 otáček za minutu 500 koní, rezervu 100 koní při 1750 otáčkách za minutu lze využít v těžkých podmínkách sklizně. Další novinkou je hydraulický pohon předního vyorávání, což v kombinaci se silným motorem umožňuje velkou variabilitu jeho otáček a nastavení pracovních režimů. Silný motor a hydraulický pohon předního vyorávání ještě více snižují spotřebu paliva.
Zásadní novinkou je možnost vyklápění předního ořezávače o 90 stupňů. Celá přední část sklízeče se nechá zvednout, takže ke všem pracovním orgánům je snadný přístup. Průměr vyorávacích válců byl zvětšen na 900 mm, takže lépe kopírují řádky, lze u nich nastavit i různé otáčky. Již na vyorávacím agregátu probíhá mnohem intenzivnější čištění, což snižuje zatížení dalších čisticích sekcí. K dosažení vyšší intenzity vyorávání v těžkých tvrdých pozemcích lze seřizovat i vyorávací radličky.
Až 1400 hektarů za sezónu
V České republice pracuje v současné době šest sklízečů Ropa a čtyři nakládače cukrovky stejné značky, další dva stroje sklízejí cukrovou řepu na Slovensku. Některé z nich byly repasované. „U repasovaných sklízečů je návratnost spočítána na čtyři roky při roční sklizni 650 hektarů, u nových strojů se při stejné roční sklizni tato doba prodlužuje na pět let,“ říká závěrem Ing. Zdeněk Šilar. „Skutečné výkony jsou ale výrazně vyšší. V Čechách každý ze sklízečů sklidí za sezónu kolem tisíc hektarů, na Moravě pak ještě o dvě stě hektarů víc. Dosažený rekord má dokonce hodnotu 1400 hektarů za sezónu. Těchto výkonů dosahují sklízeče Ropa především díky delším pracovním časům mezi intervaly vyprazdňování. Dosavadní uživatelé oceňují u sklízečů Ropa i úsporu dopravních a mzdových nákladů, ale také úspory při následném zpracování seťového lůžka. Sklizené pozemky nejsou zhutnělé a úspěšně se na nich nechá využít minimalizační technologie.“
Samojízdné sklízeče Ropa musejí během krátké doby sklidit velké množství hektarů, proto je velká část opotřebitelných náhradních dílů připravena v České republice. Při neočekávané poruše lze zajistit náhradí díl během několika hodin, neboť Sittelsdorf leží necelých 100 km od českých hranic. Vlastní servis zajišťuje na Moravě společnost NEZ Agro v Hradci nad Moravicí, v Čechách pak přímo společnost Dagros z Kostomlat nad Labem.