Co to je? Kdo hádá tatratraktor, tipuje správně. V zemědělství se téměř devadesát procent materiálu neustále přepravuje a tatratraktor s velkou nástavbou výrazně zvyšuje produktivitu dopravy, ať už obilnin, senáže, siláže či jiných materiálů. Pokud bude v podniku k dispozici i cisterna či rozmetadlo, mohla by se taková souprava využívat celoročně.
V porovnání s traktorovou dopravou má tatratraktor řadu předností. Především je to vyšší užitečná nosnost a větší pojezdová rychlost, poslední změny v legislativě dovolují až 85 km/h. Je to svým způsobem zemědělská verze klasického nákladního automobilu, který musí mít nad kabinou ochranný rám. Kromě větší nosnosti a rychlejší přepravy ocení uživatelé i nízké provozní náklady, neboť má menší spotřebu nafty. Připomenout je třeba také příznivý měrný tlak flotačních pneumatik respektující požadavky na minimální zhutnění půdy a velkou prostupnost terénem.
I když Tatra vypadá jako nákladní automobil, je homologována jako traktor. A z toho vyplývá pro uživatele řada dalších výhod. K jeho řízení stačí řidičské oprávnění skupiny T, řidič tedy nemusí mít profesní řidičský průkaz skupin C, E. U zemědělských subjektů nemusí mít Tatra ani záznamové zařízení (tachograf), musejí se ale vést záznamy o jízdě v písemné formě (kniha jízd). Z provedení tatratraktor se neplatí silniční daň a vozidlo nemusí každý rok na technickou prohlídku do stanice technické kontroly. Navíc uživatel může čerpat dotace a využívat zelenou naftu. Tatratraktor lze vybavit nástavbovým systémem s řadou velkoobjemových nástaveb včetně cisterny či rozmetadla, takže jeho využití během roku je velice široké.
Celý článek naleznete v Zemědělci č. 23.*