Výroba našeho tradičního producenta traktorů se nezastavila. Po jejím opětovném zahájení (v říjnu 2000) se do současné doby podařilo vyrobit téměř 600 traktorů, jejichž cílovou zemí bylo Polsko, Francie, Španělsko, Švédsko, Velká Británie, Norsko, Irsko, Angola, Slovinsko, Turecko, Chorvatsko asi 20 traktorů bylo určeno pro naše zemědělce. Nyní je vedeno zhruba 1700 objednávek na další stroje.
Náběh sériové výroby byl pomalejší než se očekávalo. Zpoždění bylo způsobeno tím, že část dodavatelů dílů nereagovala včas a zpomalila tak výrobu. Přesto se podařilo zajistit potřebné dodávky materiálu k plné kompletaci traktorů, v některých případech i u nových dodavatelů. Dodávky materiálu a dílů jsou nyní zajišťovány prostřednictvím dceřinné společnosti Revitalizační agentury, která má název Revitalizační traktor, s.r.o. Tato společnost čerpá úvěr ve výši 700 mil. Kč, který byl poskytnut Konsolidační bankou a musí být do jednoho roku splacen.
Po rozběhu sériové výroby je zaměstnancům vyplácena mzda v plné výši. V souvislosti se soudním vyrovnáním jim budou uhrazeny dlužné mzdy v plné výši, jako přednostním věřitelům. Z celkového počtu 2350 zaměstnanců je v pracovním procesu přítomno asi 2,1 tis., zbývající nepřítomní jsou v rámci plánované absence.
Dceřinné společnosti Zetoru
Mateřská společnost Zetor, a.s. zajišťuje výrobu a prodej traktorů, motorů a výkovků. Tyto aktivity uskutečňuje v rozsáhlém výrobním areálu, rozloženém na ploše 110 ha. V areálu jsou soustředěny provozy na montáž traktorů, výrobu motorů, převodovek, kabin a provoz hydrauliky a další specializovaná pracoviště. Zetor, a.s. má stoprocentní majetkové podíly ve svých dceřinných společnostech, které se zabývají různými obory činnosti.
Z dceřinných společností můžeme jmenovat Slévárnu Zetor, a.s., která se jak již je z názvu patné zabývá výrobou odlitků a to jak pro Zetor, tak pro další firmy. Další dcerou je Energzet, a.s. jehož úkolem je výroba energie, Narzet, s.r.o. se zabývá generálními opravami strojů a výrobou strojů, nástrojů a zařízení jak pro potřeby Zetoru, tak dalších firem. Zetor ČR, a.s. prodává traktory na trhu v ČR a nyní i v SR, a Zetor PDC se zabývá dodávkou náhradních dílů. Poslední dvě jmenované společnosti jsem měl možnost navštívit.
Prodejce traktorů pro ČR
Zetror ČR je v současné době v pozici distributora k společnosti Revitalizační traktor. Jak bylo zmíněno od května letošního roku má okruh své působnosti rozšířen o slovenský trh, kde skončila činnost Zetoru Slovensko a vznikly zde příznivé podmínky pro prodej traktorů. A to také díky tomu, že tamní ministerstvo zemědělství poskytlo dotace až do úrovně 40 % z ceny traktoru. Od května se tak na Slovensku prodalo 30 traktorů. V České republice je prodej realizován prostřednictvím sítě 23 smluvních zástupců.
S ohledem na prodej na tuzemském trhu je možné konstatovat, že přes nepříznivý vývoj v letech 1999 a 2000 si Zetor dokázal udržet asi 30 % podíl na trhu. Připomeňme, že v letech minulých to bývalo 60 až 70 % a ve výkonové třídě od 40 do 110 k i přes 90 %. Prodej i v těchto krizových letech byl umožněn díky předplatbám od zákazníků, kteří poskytli 50 % z ceny nového traktoru jako zálohu. To byl samozřejmě pro zákazníky velmi nelehký úkol a to zejména s ohledem na cenu traktorů a prodlevu 6 až 8 týdnů, ve které měly vázané svoje peníze. Nicméně všechny traktory v režimu 50% předplatby byly dodány. Zde je třeba opět zmínit fakt, že naši lidé mají v Zetory důvěru, neboť zahraniční dovozci nabízejí podmínky financování nákupu ve zcela opačné rovině.
Příznivé ceny
Svoji roli na neutuchajícím zájmu o Zetory má jistě také jejich pořizovací cena, která je při porovnání výkonu a úrovně výbavy zhruba o 10 % nižší než u zahraniční konkurence. Důvodem však není nižší kvalita, neboť používané materiály a díly mají kvalitu podobnou jako u zahraniční konkurence a jejich pořizovací cena je rovněž obdobná (v současnosti jsou mnohdy vstupní suroviny tuzemského původu dražší než zahraniční). Důvodem je levnější pracovní síla v naší republice. Nedá se ani říci, že by nové Zetory měly chudou základní výbavu, a je tomu spíše naopak a nechybí v ní přídavná závaží, etážový závěs a další.
Výhradní dodavatel náhradních dílů
Druhou dceřinnou společností, kterou jsme mohli navštívit byl Zetor PDC, který se zabývá distribucí náhradních dílů na Zetory a prostřednictvím prodejních partnerů je dodává do celého světa. PDC je zkratka slov Part Distribution Center.
Asi polovina náhradních dílů má přímý původ v Zetoru, druhá půlka pochází od subdodavatelů. V evidenci je přitom asi 20 000 položek. Ze zákona dodává Zetor PDC všechny náhradní díly 10 let po skončení výroby modelu. Některé často obměňované součástky se ale vedou například i na Zetory 4011 Super, které byly vyráběny před více než 30 lety.
Servisní střediska mají vlastní sklady vysokoobrátkových dílů, které si průběžně doplňují. Ostatní díly jim Zetor PDC dodává na objednávku do 24 hodin. Tato lhůta platí pro region ČR, do evropských zemí se díly expedují do 3 dnů. Měsíční objednávky mají lhůtu do 30 dnů, přičemž řada dílů se dopravuje na určitá místa současně s novými traktory – tím se šetří náklady na transport. V současnosti se může Zetor PDC pochlubit 90% okamžitým vykrýváním objednávek, čímž je srovnatelný s renomovanými zahraničními výrobci.
Neoriginální součástky
V souvislosti s omezenou výrobou náhradních dílů zapříčiněnou krizí Zetoru v minulých dvou letech, kdy výroba dílů běžela omezeně se na trhu vyskytla řada neoriginálních náhradních dílů majících původ především v Polsku, ale i v naší republice. Vyrobit náhradní díl jako takový totiž nebývá problém, neautorizovaní výrobci však obvykle zapomínají na různé detaily, které jsou ve výsledku důležité a ovlivňují tak životnost nejen samotného dílu ale i dílů, které jsou s ním ve styku. Také použité suroviny nejsou obvykle dostatečně kvalitní. Tyto skutečnosti ve výsledku znamenají nižší pořizovací cenu (ve srovnání s originálním dílem o 50 % a nižší). Nižší pořizovací cena ale může způsobit více škody než užitku.
Jako příklad lze uvést ozubená kola převodovky nemající vhodné tepelné zpracování a povrchovou úpravu zubů a neodpovídající rozměrem (neoficiální výrobci pochopitelně nemají k dispozici výkresovou dokumentaci). A tak byl zaznamenán i případ, kdy neoriginální brzdové čelisti (jejich obložení) zapříčinily havárii traktoru.
Proto nyní Zetor důsledně označuje svoje díly buďto vyraženým logem Zetor, nebo prostřednictvím diamantového vyrážeče ochranným nápisem. Tato označení jsou pochopitelně provedena tak aby nebylo možné jej snadno napodobit (navíc jejich používání je trestný čin, což není výroba neoriginálních dílů bez označení). Pro zvýšení ochrany zákazníka jsou náhradní díly baleny do originálních krabic s logy Zetor.
V současné době je tedy celý komplex provozů Zetoru v činnosti a z montážní linky sjíždějí nové stroje. Vývoj se nezastavil, zájemci o traktory jsou také, probíhají jednání o vstupu zahraničního partnera. Nezbývá než věřit, že současná a budoucí výroba bude dostatečně efektivní tak, aby se Zetor zařadil mezi prosperující tuzemské podniky. Základní předpoklady jsou vytvořeny.