06.08.2025 | 11:08
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Vyšší výkon, více práce

Úpravy výkonů motorů řešené softwarovou cestou jsou relativně jednoduchým řešením, které přináší vyšší výkonnost. Ona jednoduchost je tedy až ve finální fázi, kdy dochází k přehrání programu v řídicí jednotce. Do té doby je to často komplikovaný proces vyžadující zdatných programátorů. Jednoznačně nejznámější firmou, která u nás provádí úpravy programů řídicích jednotek zemědělských strojů, je Agroecopower (AEP) a prezentovala se i na akci Naše pole.

Výsledkem správně provedené úpravy programu v řídicí jednotce motoru musí být vždy to, že zvýšení výkonu nepřinese změnu v průběhu křivky výkonu a točivého momentu ani problém emisního systému. A může přinést i snížení spotřeby paliva. Té je nejčastěji dosahováno nepřímo. Pokud má traktor vyšší výkon, může se stejným nářadím jezdit na vyšší převodový stupeň a používat nižší otáčky motoru, čímž se snadněji dostane do oblasti s příznivou měrnou spotřebou paliva.

Aby ve firmě AEP svým zákazníkům dokázali, že jejich softwarové úpravy nejsou žádný chiptuning s negativními doprovodnými efekty, mají homologaci svých výkonově-optimalizačních procesů. V rámci renomované zkušebny TUV byly vybrané traktory různých značek a modelových řad podrobeny měření, jehož hlavním cílem bylo zjistit, zda navýšení výkonu nemá vliv na produkci škodlivin ve výfukových plynech. V rámci velkého souboru dat se potvrdilo, že nikoliv, a tak mohou být úpravy přinášející zvýšení výkonu zapisovány do technického průkazu a zákazníci mají jistou, že nebudou mít problém na STK.

Nejen pro ověření účinku softwarových úprav, ale především pro široké možnosti použití vyrábí (z pohledu AEP sesterská společnost) ATX-dyno zařízení pro měření točivého momentu, tedy dynamometry, kterým se v hovorové řeči říká motorové brzdy. Nabízeny jsou ve dvou základních modelových řadách a mají široké možnosti uplatnění, zejména z pohledu velkého rozsahu měřených točivých momentů a tedy i výkonů. Maximální zatížení dynamometrů je až 40 kNm a to v praxi znamená, že je možné odbrzdit i výkonné pásové traktory, nebo nákladní automobily, tedy stroje nemající vývodový hřídel. U nich se motorová brzda instaluje místo jednoho z pojezdových kol, u vozidel s nejvyššími výkony se mohou použít dvě brzdy současně.

Dynamometry z modelových řad R1 a R2 jsou úspěšně prodávány v různých zemích, nejen těch, co se nacházejí na evropském kontinentu. Například v do USA, kde AEP postupně rozšiřuje své pole působnosti. V současné době má v USA přes 200 obchodních partnerů.*

Stánek společnosti AEP na výstavě Naše pole
Stánek společnosti AEP na výstavě Naše pole

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down
Přehled ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.