Automatické řízení může řidiči sklízecí mlátičky výrazně pomáhat. Převezme vedení stroje za obsluhu, ovšem s tím, že překrývání bude na minimální úrovni; zároveň může palubní systém provádět automaticky nastavování otáček separačních rotorů či ventilátoru a vrchního a spodního síta.
Obsluha mlátičky je tak odlehčena od neustálého soustředění a může se plně věnovat jinému nastavování a kontrolovat práci žacího ústrojí. Automatické řízení má velký význam u mlátiček se žacím ústrojím o záběru nad šest metrů.
Komfortnější verze využívá informací o poloze podle GPS a umožňuje rozdělit si pozemek na jízdy tak, aby odpovídaly šířce záběru žacího ústrojí. Rozšířenější je systém využívající optického senzoru na kabině nebo na žacím ústrojí, který vysílá světelný paprsek zhruba 14 m před žací ústrojí. Vedle umístěný detektor měří odražené světlo, které k cestě na strniště a zpět potřebuje o něco více času, než k porostu s větší výškou. Z tohoto rozdílu elektronika vypočítá, kudy prochází hrana porostu. Systém využívá stejných nebo podobných senzorů v mlátičce jako GPS navigace, takže uživatelé sklízecích mlátiček mladšího ročníku výroby
Moderní systémy precizního zemědělství umožňují nejen zvýšit produktivitu práce jednotlivého stroje, ale také optimalizovat činnost celé flotily strojů nebo v rámci strojového parku podniku. Stroje mohou vzájemně sdílet důležitá data a úspory pak jsou mnohem výraznější. V takovém případě umí specializované firmy navrhnout komplexní řešení pro zemědělský podnik se zohledněním typu navigace podle konkrétního stroje pro danou pracovní operaci. Systémy mohou mít různou úroveň přesnosti a některé z nich jsou přenosné mezi těmi stroji, které mají například sezónní nasazení.