22.05.2003 | 09:05
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Za traktory Fendt

Historie značky Fendt začíná v roce 1928 kdy tehdy osmnáctiletý Herman Fendt vyrobil svůj první traktor. Tedy traktor, jednalo se spíše o motorovou sekačku s prstovou, bočně nesenou žací lištou. Již tento stroj měl motor značky Deutz, a těmto motorům je firma Fendt věrná dodnes. I když tehdejší benzinový motor o výkonu 2,9 kW (4 k) nelze s dnešními diesely jejichž výkon končí za hranicí 300 koní vůbec srovnat.

Nelze dělat vše

Fendt je typickým příkladem toho, že zvládnout celý traktor tak aby všechny jeho části byly na špičkové úrovni dokáží jen ti největší výrobci. A to firma Fendt se svojí produkcí necelých 11 000 traktorů ročně rozhodně není. Takže vývojem motorů se nezabývá a používá převážně značku Deutz a v nejvýkonnější řadě 900 pak MAN. Ale v žádném případě nejde o modely motorů, které by byly technicky zastaralé. Příkladem mohou být čtyřventilové přeplňované šestiválce Deutz používané v řadě 700 a 800. Při zdvihovém objemu pouhých 5,7 l mají tyto motory jmenovitý výkon až 180 koní, což je hodnota, kterou konkurence dosahuje u motorů se zdvihovým objemem o půl až litr vyšším. To je jeden z důvodů v základu nízké pohotovostní hmotnosti traktorů což je jedno z jejich velkých plus, protože dotížit traktor jde vždycky, odlehčit těžký traktor nelze. Předností používaných motorů Deutz je také nízká měrná spotřeba paliva. Na hodnoty pod 200 g/kWh se ne každý dostane a například 195 g/kWh u modelu 716 je údajem přímo špičkovým.
Motory tedy Fendt nevyrábí a protože výroba probíhá systémem Just in time, to znamená, že nikde nejsou sklady dílů, naváží se motory každý den podle toho jaké modely traktorů jsou právě montovány.

Tři modely Vario převodovek

Pravým opakem motorů jsou převodovky, protože ty si firma vyrábí sama a to po celou dobu své existence. Kdo by neznal koncept plynulého pojezdu s názvem Vario. Tato převodovka byla ve firmě vyvinuta již před mnoha lety. Avšak jen po mechanické stránce (snad proto ji dodnes můžete v nouzovém režimu mechanicky ovládat). Pro svoji optimální činnost však potřebovala řízení, které zabezpečí jen elektronika. A v oblasti elektroniky jde vývoj rychle kupředu, takže a v roce 1996 Fendt Vario převodovku představil a nyní ji montuje do čtyř řad traktorů (400, 700, 800 a 900). Přesto, že je Vario převodovka určena pro čtyři řady traktorů, vyrábí se jen ve třech provedeních. Pro řadu 700 a 800 je převodovka shodná a tudíž pro sedmistovkové traktory i značně naddimezovaná co se týče přenosu výkonu, což jistě není na škodu.

Obráběcí automaty dominují

U převodovek začíná také celá výroba. Odlitky si firma Fendt nechává vyrábět, jejich opracování však již nikomu nesvěřuje. A že to není jen tak (nároky na přesnost jsou značné) dokazují milionové investice EUR do nových obráběcích automatů. Jen v roce 2002 bylo investováno 18 milionů. Také proto na této výrobě nenalezneme příliš mnoho zaměstnanců. Pracovník totiž jen na počátku výroby upne odlitek do rámu a dále si jej obráběcí automaty podávají mezi sebou. Jedna skříň převodovky se obrábí asi 2 hodiny. Dnes již nikoho nepřekvapí, že obráběcí automat si sám navrtá díry, vyřeže do nich závity atd. Přitom si podle programu přendává různé obráběcí nástroje. Zajímavé je ale to, že za sebou mohou jít různé modely převodovek a automat přesto vše zvládne. A nejen to, některé automaty si poradí jak s obráběním skříní převodovek tak polorámů. Pracovní nástroje se v cyklech obrábění automaticky kontrolují, čímž se zaručuje přesnost obrábění.

Broušení a kalení

Celý blok převodovky se následně „odjehlí“ a vyčistí ve speciálním pracím stroji za pomocí kuličkování (otvory se závity se předtím zaslepí). Endoskopem se zkontrolují dutiny převodovky, zda v něm nejsou nežádoucí zbytky po obrábění a pak jde skříň převodovky na montážní linku. Vario převodovky, které dnes ve výrobě výrazně převažují, přitom nejsou na montáž příliš náročné. Přestože umožňují plynulou jízdu mají poměrně malý počet součástí a v principu jsou jednoduché a s minimálním počtem ozubených kol. Také ta se vyrábějí v Marktoberdorfu a je jim věnována náležitá pozornost. Dotykové plochy zubů kol jsou po třískovém obrábění zpracovávány mechanicky. Kuličkováním je na styčných plochách vytvářena důlkovitá struktura, která zajišťuje lepší ulpívání oleje právě mezi plochami zubů.
Broušení je realizováno dvěma způsoby. Jednak klasicky pomocí brusných kotoučů, a nebo je prováděno tzv. mikrosoustružení, tedy přesné konečné opracování. Výhodou druhého způsobu opracování je především to, že nevzniká jemný prach, který je problémem pro hygienu práce, ale slabá kovová tříska, která je dále snadno recyklovatelná.
Ozubená kola musí mít patřičnou tvrdost, takže jsou pochopitelně kalena. K tomu účelu slouží několik pecí vytápěných zemním plynem, přičemž vznikající produkty jsou přímo nad pecí spalovány tak aby měli v Marktoberdorfu čisté ovzduší. Ohřátá ozubená kola jsou chlazena, avšak ne vodu, protože pak by bylo zchlazení příliš prudké a projevilo by se na deformací materiálu. Kalení proto probíhá v oleji s teplotou 80 °;C. Mimo klasického kalení se využívá i takzvaného kalení indukčního. Podstatou je lokální ohřátí určitého místa součástky pomocí průchodu vysokého proudu. Toto místo je pak rychle zchlazeno, tentokrát s využitím vody.
Nezbytnou součástí výroby je i průběžná kontrola a tak jsou všechny převodovky před montáží do traktorů vyzkoušeny na speciální stolici. Každá při zatížení asi o 12 % vyšším než je maximální zátěž, která může v provozních podmínkách nastat. Pak již následuje montáž.

Jak probíhá montáž?

Tak jako v jiných traktorkách, i zde se začíná rámem, v případě Fendta vlastně polorámem, na který se připojí převodovka, rozvodovka, motor a nápravy a část hydrauliky. Toto tělo traktoru pak putuje tunelem do další haly, kde se montáž dokončuje. Po montáži hydraulických rozvodů a naplnění provozních kapalin je podvozek traktoru očištěn a přesouvá se do lakovací kabiny. Lak je nanášen elektrostaticky s následným vytvrzením v peci. Po instalaci elektrických rozvodů se montuje kabina a ostatní plechové díly. Kabiny jsou jako celek přiváženy z výrobního závodu v Böhmenheimu ve výbavě podle objednávky. Montáž vrcholí namontováním kompletních kol s pneumatikami podle objednávky a přejezdem do tovární zkušební stanice. Po kompletním prověření na válcové stolici, kde se opět otestuje převodovka (tentokrát již ve spojení s motorem) a brzdy, projde výstupní kontrolou a může z haly ven. Denní produkce je asi 60 traktorů, z nichž každý je vyráběn pro konkrétního zákazníka. Většina traktorů opouští brány závodu na kamionech během následujících dní.

Co dodat?

Německé výrobky mají punc preciznosti a platí to i o traktorech Fendt. Všechny díly jsou v průběhu výroby průběžně kontrolovány a na jedné nástěnce ve výrobní hale jsem si všimnul, že podíl reklamací daných součástek za minulý měsíc měl hodnotu 0 %. K tomu není zajisté třeba nic dodávat.

Luboš Stehno

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down