07.02.2008 | 08:02
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Zájem o kvalitní techniku roste

Druhou lednovou středu proběhlo v sídle firmy STROM Praha, a. s., ve Vinoři vylosování soutěže týdeníku Zemědělec o zahradní traktor John Deere X300R. Při této příležitosti jsme položili několik otázek obchodnímu řediteli akciové společnosti Ing. Jiřímu Sopouškovi.

Jaký byl pro společnost STROM Praha, a. s., uplynulý rok 2007?
Přestože nemáme ještě kompletní výsledky, mohu říci, že rok 2007 byl jak pro firmu John Deere, tak pro naši společnost, úspěšný. Vydařil se nám již rok 2006, kdy jsme na českém trhu prodali 555 traktorů John Deere, loňský prodej by měl toto číslo překročit a skončit na úrovni 600 traktorů. Zlepšili jsme se i v prodeji sklízecích mlátiček John Deere, kterých se v loňském roce prodali téměř padesát. Pokud jde o další velké stroje s motorem, na českém trhu našlo uplatnění i třináct žlutozelených samojízdných řezaček. Když si uvědomíme, že zde působí sedmnáct dodavatelů traktorů, osm prodejců mlátiček a tři významní obchodníci s řezačkami, jde o velice slušné výsledky.

A co ostatní technika John Deere?
Nárůst prodeje je zřejmý i v tomto sektoru. Výrazně jsme to pocítili zejména u techniky na sklizeň pícnin, především žacích mačkačů o záběru 2,4 až 8,8 m a lisů. V nabídce máme mnoho modelů, které dokážou uspokojit jak malé farmy, tak velké zemědělské společnosti či podniky služeb. Všechny stroje John Deere na sklizeň pícnin se vyznačují vysokou kvalitou provedení, spolehlivostí, robustností a tím, že je lze použít i v nejtěžších podmínkách.Velmi dobře se například prodávala takzvaná letadla s jednou žací lištou vpředu a dvěma vzadu vybavená robustním prstovým nebo válcovým kondiconérem. Zaregistrovali jsme i zvýšený zájem o naše secí stroje.

V loňském roce se u nás objevily také stroje dovezené přímo z Ameriky?
Šlo zejména o samojízdné postřikovače s širokým rozchodem kol a velkým objemem nádrže. Vyznačují se vysokou světlou výškou a skvělým hydropneumatickým odpružení podvozku, takže i při vysoké pracovní rychlosti jsou ramena stabilní. Právě tyto stroje se v České republice velice osvědčily a dnes už jich u nás pracuje sedm. Jejich minimální výkon je 200 hektarů za den, maximální denní výkon pak 600 hektarů i více. Zájem o tyto kvalitní stroje nás velice překvapil, dnes je požaduje čím dál víc českých zemědělců. Uvědomují si, že s tak výkonným strojem mohou ošetřovat porosty pouze tehdy, když jsou optimální podmínky, čímž šetří pesticidy, rostliny a zároveň zlepšují kvalitu ošetření. V současné době připravuje John Deere evropskou verzi tohoto výkonného samojízdného postřikovače. V Evropě se již testuje nultá série, oproti americkým modelům budou nové postřikovače užší, takže budou vyhovovat i přepravním podmínkám platným na evropských komunikacích. Rám a celá aplikační část je převzata z americké verze.

O co mají čeští zemědělci v poslední době největší zájem?
Boom zažívá satelitní navigace, kterou nabízíme už několik let. Naši zemědělci se již přesvědčili, že se satelitní navigací se mohou věnovat převážně kontrole připojeného nářadí a řízení traktoru nemusejí věnovat velkou pozornost. Není to levný systém, ale vynaložené investice se velice brzy vrátí. Zajímavá je jedna věc: pokud se zemědělci představí tento systém v kanceláři a sdělí se mu cena, většinou nedokáže zhodnotit přínos a váhá.. Když si ho však vyzkouší u sebe na poli, je rozhodnut ihned. Navigaci dodáváme především k velkým žacím strojům a sklízecím mlátičkám.

V letošním roce přichází John Deere s modernějším systémem satelitní navigace ...
Od ledna začínáme nabízet systém iTEC Pro který efektivně a kompletně automatizuje veškeré operace na poli. Systém iTEC Pro kombinuje satelitní navádění jízdy na řádku bez zásahu řidiče s automatickým otáčením na souvrati a souvraťovou automatikou. Doposud se využívaly oba systémy, ať již navádění na řádek či souvraťová automatika, samostatně. John Deere je první firmou na světě, která tyto systémy propojila. Traktor nejenže sám jezdí rovně na poli, ale na konci honu automaticky vyhloubí z brázdy nářadí, přeřadí rychlost, zapne či vypne vývodový hřídel, otočí se a postupně zapojí pracovní operace v opačném sledu. Přitom jednotlivé jízdy na sebe nemusejí navazovat, systém volí nejlepší variantu vzhledem k otáčení soupravy. Pokud je za traktorem připojené nářadí se širokým pracovním záběrem, je pro obsluhu složité po celý den hlídat minimální překrytí a stejně tak sled operací na souvrati. Nový systém umožňuje to, že se po celý den dosahuje maximálního přesahu do 10 cm, takže je zajištěna stoprocentní kvalita, vyšší produktivita práce a minimum ztrátových časů.

Které další novinky by mohli letos zemědělci zaregistrovat?
Pokud jde o traktory, tak výrazné novinky již neočekávám. Všechny řady traktorů byly v posledních dvou letech inovovány, počínaje řadou 6030 a konče nejsilnějšími stroji 9030/9030T. V loni na podzim byla na základě požadavků zemědělců inovována i ekonomická třída traktorů John Deere SE, nová modelová řada traktorů z továrny v Mannheimu nese označením JD 6030 Standard. Celkem osm typů doplňuje již známou sérii 6030 Premium o traktory s jednodušší úrovní výbavy a menší cenou. Čtyři typy se čtyřválcovými motory a další čtyři větší šestiválcové modely pokrývají výkonové spektrum od 80 do 150 k. Zajímavou novinkou jsou dva traktory John Deere s označením 7430 a 7530 E-Premium. Písmeno „E“ označuje integrovaný systém generování a distribuce vysokého elektrického výkonu 20 kW. V těchto traktorech je vedle konvenční palubní sítě ještě další přídavný napájecí okruh s vyšším napětím 230 nebo 400 V, který je primárně určen k nezávislému pohonu větráku chlazení, kompresoru vzduchotlakového okruhu a klimatizace. Elektrický proud vyrobený traktorem však bude možné využít i k pohonu připojených strojů. Jsem přesvědčen o tom, že nastává doba, kdy u závěsnou techniky bude vše pohánět elektrická energie.

Byly modernizovány také sklízecí mlátičky?
Samozřejmě, inovace proběhly také u všech řad sklízecích mlátiček, které byly vesměs vybaveny silnějšími motory, přitom se změnilo i jejich označení. Původní modely WTS ponesou označení W, typy STS budou označeny písmenem S a na strojích CTS naleznou zemědělci pouze písmeno C. Změn dozná i následné číselné označení. V letošním roce však přicházíme s novou řadou sklízecích mlátiček T s výkonem motoru až 400 koní. Tyto mlátičky mají před klávesovými vytřasadly předřazeny dva tangenciálně uložené separační bubny a dva odmítací bubny, jejichž otáčky lze v závislosti na sklízené plodině a podmínkách sklizně měnit. Vzrostla tak plocha separace a zvětšila se průchodnost sklízené hmoty mlátičkou. Sklízecí mlátičky řady T v sobě spojují vysoký výkon a šetrné zacházení se slámou a díky zcela odlišnému systému separace nižší požadavek na příkon a tím i menší spotřebu paliva.

Zájem o zemědělskou techniku roste. Jak je to u vás s dodacími lhůtami?
Tak, jak se v poslední době zvyšují farmářské ceny zemědělských komodit, poptávka po moderní technice roste nejen u nás, ale na celém světě. Proto bych doporučoval všem, kteří uvažují o nákupu určitého zemědělského stroje, aby se na svého prodejce obrátili včas. Mohou si zvolit nejen určitou specifickou konfiguraci modelu, ale příznivější bude i cena. Dodací lhůty se prodlužují a plně budou uspokojení jen ti, kteří se rozhodnou co nejdřív.

Kam se podle vás ubírá technický pokrok?
Budoucnost vidím v elektronických systémech, které usnadňují práci a zvyšují výkon. Ač je na první pohled moderní technika čím dál více složitější, její obsluha je jednodušší. Základním cílem je omezit řídicí funkce obsluhy se všemi jejími nedostatky tak, aby jí zbývalo více času na kontrolu. Lidský faktor je totiž nejslabším článkem při řízení moderních strojů. Snahou firmy John Deere je to, aby ovládání a kontrola všech systémů byla pro obsluhu co nejednodušší. Řada systémů se ovládá jedním knoflíkem, jednou pákou, jedním pedálem, a to je velká přednost téměř všech moderních strojů John Deere.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down