Řidiči jedoucí z Prahy do Brna po dálnici D1 míjejí kousek za Prahou areál s desítkami traktorů, mlátiček a jiné zemědělské techniky. První květnový pátek a sobotu mohli všichni zájemci tento prostorný objekt postavený na zelené louce navštívit a prohlédnout si vystavené stroje zblízka. Druhý Den otevřených dveří tam uspořádala společnost s ručením omezeným RCG-Agromex, která vznikla na začátku loňského roku spojením české firmy Agromex a německé společnosti RCG.
Společnost RCG Agromex je v České republice generálním importérem nové i použité techniky značek Fendt, Rabe a RTS a dovozcem použitých a předváděcích strojů, zejména Claas. Nově přibyly v nabídce i kolové nakladače pro zemědělství Weidemann. Na všechny dodané stroje zajišťuje servis a náhradní díly z vlastního skladu, kde se nacházejí skladové zásoby za třicet milionů korun.
„V roce 2004 se prodej traktorů Fendt v České republice zvýšil proti roku 2003 více než trojnásobně z 27 na 92 kusů,“ řekl týdeníku Zemědělec Ing. Aleš Polcar. „Příčin je několik. Traktor Fendt byl u zemědělců zapsán jako špičkový stroj, ale mnohé odrazovala jeho cena. V poslední době se výrazně změnila cenová politika firmy a cena těchto špičkových traktorů s mnoha technickými patenty klesla na úroveň konkurenčních strojů. Druhý důvod spočívá v tom, že traktory Fendt jsou univerzální, a to si zemědělci začínají uvědomovat. Zvládnou těžké polní práce, přitom je lze využít v dopravě při sklizni pícnin, obilnin, v komunální sféře a podobně. Je to i cesta pro zemědělce, jak si v mrtvém období přivydělat. Traktory jsou standardně vybaveny odpruženou přední nápravou s regulací výšky, odpružením kabiny a vyrovnáním výkyvu, takže jízda po silnici je stejná jako v automobilu. Uživatelé mohou vybírat i z velké nabídky pneumatik. Otáčky vývodového hřídele nezávisí na pojezdu, což je důležité v kombinaci s jakoukoli frézou, polorámová konstrukce u řady 800 a níž umožňuje dobré zabudování čelního nakládače.“
Vlajková loď Fendt 930 Vario TMS
Hlavní pozornost návštěvníků Dne otevřených dveří byla zaměřena na traktory Fendt určené pro nasazení v nejtěžších podmínkách, zejména na nejsilnější model 930 Vario TMS s jmenovitým výkonem motoru 221 kW (300 koní) a maximálním výkonem 228 kW (310 koní) podle ECE R 24.
Díky plynulé převodovce Vario může motor pracovat v optimálním rozsahu otáček. Sedmilitrové motory MAN vybavené nejmodernější, elektronicky řízenou technikou přeplňování a vstřikování zaručují vysoký výkon, nízkou spotřebu paliva (optimálně 194 g/kWh), mimořádně klidný chod, vynikající zrychlení (z 0 na 50 km/h za deset sekund) a malé provozní náklady. Tajemství bezstupňové převodovky Vario umožňující plynulou změnu rychlosti spočívá ve větvení hydrostatického a mechanického převodu. Na rozdíl od konkurenčních převodovek nemá tato žádnou spojku, takže ztráta výkonu na vývodovém hřídeli v porovnání s konkurenčními traktory je velice nízká. Traktor je ve standardu vybaven systémem TMS, při jeho aktivaci řidič pouze zadá požadovanou rychlost a řízení motoru a převodovky převezme elektronika. Motor v tomto režimu pracuje s nejnižšími možnými otáčkami, čímž je automaticky zajištěna hospodárná jízda a co nejmenší spotřeba paliva. Traktor Management System využívá obsluha zejména při dopravě nebo v orbě.
Traktor 930 Vario TMS je sériově vybaven palubním počítačem, díky němuž může obsluha zjistit důležité ukazatele, jako jsou ujetá trasa, obdělaná plocha, čas a podobně, dále měřením okamžité spotřeby paliva a ovládáním neseného nářadí systémem Variotronic. Ke standardnímu vybavení patří i Variotronic Ti, kdy si může obsluha na souvrati naprogramovat až 16 sledů pro čtyři nářadí, z nichž každý může obsahovat až třináct funkcí a stisknutím tlačítka opakovaně pracovní postupy vyvolávat. Na přání lze traktor vybavit kamerou Variotronic, která řidiči zajišťuje dokonalý přehled o tom, co se děje za traktorem. Za příplatek je možné traktor vybavit i plnohodnotným otočným řízením, celý sloupek včetně volantu se přetočí na druhou stranu, což ocení zejména obsluha s frézou v lese a v komunální síti.
Čtyři modely mlátiček Fendt
V areálu obchodu a služeb Modletice nechyběly ani sklízecí mlátičky Fendt, které přišly na český trh v minulém roce. Stroje se vyrábějí na stejné lince jako mlátičky Massey Ferguson a Challenger, mají však velkoprostorovou kabinu Panavision s počítačem Fieldstar, horní výsypník a motory Deutz s elektronickou regulací zajišťující nižší spotřebu paliva a velké výkonové rezervy. Pro české zemědělce má největší význam model 8350 s osmi vytřásadly a výkonem motoru 350 koní (257 kW). Stroje jsou vybaveny lištou Powerflov s pracovním záběrem 7,70 m, která umožňuje stejnoměrný přísun hmoty při různých podmínkách sklizně, tříbubnovým mláticím systémem, již zmíněnými osmi vytřásadly s plochou 6,7 m2 a čisticím systémem Hig-Flow. Ve standardu je vyrovnávání ve svahu Auto-Level při plném výkonu až do sklonu 20 % a nový výkonný drtič slámy s osmi řadami nožů. Velkobjemový zásobník zrna pojme 10 500 litrů obilnin, vysoce dimenzovaný výsypník s horním vyprazdňováním dovoluje jednoduše a rychle plnit i vysoké dopravní prostředky.
„V loňském roce jsme v České republice prodali dvě nové a necelou desítku předváděcích sklízecích mlátiček Fendt,“ pokračuje Aleš Polcar. „Od letošního roku nabízí koncern Agco, kam Fendt patří, i menší šestivytřásadlové mlátičky s výkonem motoru do 300 koní, které se vyrábějí na stejné lince jako stroje Laverda. Tyto nové modely by měly přijít na český trh již v letošním roce.“ Společně s řadou sklízecích mlátiček 8300 s výkonem motoru 228 kW (310 koní) a modelem 5250 s výkonem motoru 184 kW (250 koní) budou moci čeští zemědělci volit ze čtyř různých modelů sklízecích mlátiček Fendt, které se v minulých žních osvědčily při sklizni všech plodin.
Mlátičky starší, traktory nové
Výrazný podíl v prodeji použité zemědělské techniky zaujímají traktory Fendt a sklízecí mlátičky a samojízdné řezačky Claas. „Dva až tři roky stará sklízecí mlátička v solidní výbavě, která odpracovala maximálně 600 motohodin, se u nás nechá pořídit za 50 až 60 procent ceny nové. Což je pro zemědělce velice zajímavé,“ dodává Ing. Aleš Polcar. „V minulém roce dost dobře nefungovaly podpůrné nástroje státu, a proto dnes zemědělci volí raději jistotu. Použitý stroj s minimálním počtem motohodin takovou jistotou určitě je. Pokud zemědělec potřebuje překlenout pár let a neví, co bude dál, je pro něj výhodnější pořídit si použitou nebo předváděcí sklízecí mlátičku za levné peníze.“
U mlátiček, které jsou sezónním strojem, upřednostňují zemědělci spíše použitou techniku, starou maximální tři až čtyři roky, přibližně 70 až 80 % prodaných mlátiček jsou takové stroje. Naopak traktory, které se využívají v zemědělském provozu po celý rok, požadují zemědělci především nové, ojetých se prodá minimum.