19.11.2001 | 10:11
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Zajímavé stroje na Dni Zemědělce

Orba je vždy přitažlivou operací během předvádění zemědělské techniky, protože důkladně prověří vlastnosti každého traktoru. A to platí zejména tehdy, nejsou-li podmínky pro práci tohoto klasického nářadí zrovna nejvhodnější. Pořadatelé podzimního Dne Zemědělce se museli také vyrovnat se zvýšenou vlhkostí půdy. Předvádění souprav traktorů s pluhy různých výrobců to spíše přidalo na zajímavosti. Protože moravské zemědělství se díky svému velkoplošnému způsobu hospodaření pyšní technikou vysokých výkonů, byly i 5.října na startovní čáře připraveny ve velké míře nejsilnější traktory známých výrobců.

S tím souvisí i provedení agregovaného nářadí, tedy návěsných pluhů v šesti až sedmiradličném provedení. Nesené čtyř- až pětiradličné varianty byly také zastoupeny, spolu s traktory vyšší střední třídy. Na předváděcím pozemku bylo snadné porovnat tahové vlastnosti jednotlivých traktorů i různé systémy konstrukce rámu a kloubových mechanizmů pluhů. K vidění byla řešení se středovou nápravou a děleným rámem (Kuhn, Vogel-Noot), vzadu umístěným podpěrným kolem (Kverneland, Överum ), stranou vedeným kolem (Pöttinger, Ostroj ). Velmi se rozšířilo používání zahrnovacích desek organických zbytků, předradličky téměř nebyly zastoupeny (pouze Överum). Systémy regulace šířky záběru jsou ve velké míře hydraulické, zvláště u největších provedení, u menších řad pluhů jsou často mechanické (stupňovité). Kvalita orby u předvedených souprav se navzájem odlišovala, což bylo ovšem způsobeno často zaváháním obsluhy, která měla v nelehkých podmínkách plné ruce práce. Přesto lze hodnotit kvalitu práce u většiny pluhů jako vynikající.

Traktory a orba

Ale vraťme se k traktorům. Jak tomu bývalo dříve na předváděcích akcích, kde platil traktor CASE IH MAGNUM 7250 Pro za nejsilnější klasický kolový traktor na světě, bylo tomu stejně i zde. Nástupce této série, model CASE IH MAGNUM MX 270, má nový motor koncernu CDC o zdvihovém objemu 8,3 l a jmenovitém výkonu 205 kW/279 k, který jej posouvá opět na místo největšího siláka ve své třídě. Tedy alespoň početně, jaká je skutečná účinnost nové konstrukce je otázka měření. Přesto své ambice přesvědčivě dokázal. Motor s čtyřventilovou technikou, přeplňováním WasteGate a mezichladičem stlačeného vzduchu disponuje velkým rozsahem konstantního výkonu a značným navýšením výkonu.
Ke kvalitní orbě patří také kvalitní regulace hydrauliky, a ta je u této řady opět výborná. Přesně lze zvolit poměr mezi polohovou a silovou regulací zadního závěsu ; regulace v závislosti na prokluzu je součástí standardní výbavy. Zvedací zařízení je nově vyvinuté, jeho geometrie umožňuje zvedat více při zachování stability traktoru. Vnější okruhy nejsou již ovládány pákami, ale sklopnými přepínači v opěrce paže. Tím lze velmi jednoduše přehmatávat k řazení a zpět. Příkladně u sedmiradličného otočného pluhu Kverneland PL 100, jehož zadní sekci lze hydraulicky zvednout a orat pouze se čtyřmi tělesy, je práce obsluhy velmi zrychlena. Změněné rozložení hmotnosti traktoru již nevyžaduje velké dotížení přední nápravy pro spolehlivé trakční vlastnosti. Z kabiny je vynikající výhled na přední nápravu a traktor má i přes svou délku malý poloměr otáčení.
Druhý traktor stejné řady, model MAGNUM MX 200 (150 kW/204 k), byl předveden v agregaci s otočným pluhem KUHN Vari MANAGER – série u nás dobře známá. Vyrábí se v rozsahu od pěti až do osmi radlic, předvedena byla šestiradličná varianta. Podvozek se středovou nápravou rozděluje celkový počet na čtyři radlice před a dvě za nápravou. Systém plynulé změny šířky záběru dovoluje přestavení záběru v rozsahu od 30 do 50 cm na jedno těleso. Hydraulické jištění proti kamenům se montuje jako součást sériové výbavy. Pro bezpečný transport bylo vyvinuto hydropneumatické odpružení rámu. Nářadí je vyráběno pro traktory o výkonu od 160 do 210 k, podle podmínek je třeba počítat s příkonem kolem 30 k na jednu radlici.
Ze střední výkonové třídy byl firmou MITRENGA vystaven traktor CASE IH MX 150. Jde o druhý nejvýkonnější typ této řady s šestiválcovým motorem o jmenovitém výkonu 111 kW/151 k. Stálou modernizaci traktory této série v sobě nezapřou, zvláště u systémů elektronické regulace. Od jejich uvedení na evropský trh v roce 1998 se změnilo nejen provedení označení na boku kapoty motoru. Bylo vyvinuto i odpružení přední nápravy s automatickým vyrovnáváním. Důležité parametry dále zůstávají zachovány, jako je robustní rámová konstrukce, zvětšená kabina, čtyřskupinová převodovka se čtyřmi stupni pod zatížením (celkem 16 rychlostí vpřed a 12 vzad ), samostatný ovladač pro reverzaci pod zatížením, výkonný hydraulický systém se zvedací silou až 8.300 kg, radarová regulace prokluzu ve spojení s tříbodovým závěsem, palubní počítač s displejem pro řidiče. Traktory jsou také připraveny pro montáž systému měření výnosů Advanced Farming System, umožňující cílené hospodaření podle konkrétních podmínek v dané části pole. Vystavený typ byl navíc vybaven klimatizací, digitální přístrojovou deskou a radiálními pneumatikami Kléber rozměru 20,8 – R 38 vzadu a 16,9 – R 28 vpředu. Pro své vlastnosti mohou být traktory pohodlně využívány jak v dopravě, tak například i při přípravě půdy a setí.
Společnost ARGUS s.r.o. připravila pro návštěvníky ke zkušební jízdě nový traktor STEYR CVT 170. Spolu s firmou FENDT to byl jeden ze čtyřech strojů s bezstupňovou technikou pojezdu na Dni Zemědělce. Řešení u této značky je však originální, vychází především z regulace rychlosti jízdy pomocí pedálu a nikoli pomocí joysticku či jiného ovladače. Každý zájemce o značku STEYR si tak mohl vyzkoušet řízení traktoru tímto pedálem nebo tlačítky systému Multicontroler II (včetně reverzace). Za normální situace je automatickou regulací převodovky udržován motor v rozsahu nejnižší měrné spotřeby paliva. Dále lze zvolit režim pro konstantní otáčky vývodového hřídele nebo provoz pro aplikaci hnojiv (režim postřikovače). Systém S-tronic vždy zvolí odpovídající postup regulace. Důležitá změna ve srovnání s prototypy spočívá v přesunutí informačního monitoru výkonu z horní části kabiny do pravého sloupku, tedy do zorného pole řidiče.
Traktory FENDT byly zastoupeny modelem FAVORIT 920 Vario, který společnost AGRALL Bantice předvedla při orbě s oboustranným šestiradličným pluhem Kverneland PB 100. Převodovka s větvením výkonu opět dokázala své možnosti ve zcela plynulém zrychlování. Při orbě se uplatní také regulace mezního zatížení, případně komfortní nastavení hydrauliky pomocí varioterminálu. Výrobce již ohlásil modernizaci traktorů této série : do terminálu bude instalován vylepšený software, takže ihned po nastartování traktoru se na obrazovce přehledně zobrazí všechny důležité funkce stroje. Na první pohled je obsluha informována o aktuálním nastavení. Motor bude vybaven novou elektronickou regulací EDC pro zlepšení spalování, což odpovídá moderním trendům u všech výrobců motorů v současnosti.
Pluh KVERNELAND série PB představuje známé provedení s rámem profilu 200x200 mm, systémem Variomat pro plynulou změnu šířky záběru a plně automatickým jištěním proti přetížení. Řada nesených otočných pluhů norského koncernu byla představena čtyřradličným provedením pluhu série ES, v agregaci s traktorem Zetor 16245. Nářadí vychází ze světoznámé řady E/F, je ovšem doplněno systémem Variomat. Vyrábí se v rozmezí od dvou do pěti radlic s odstupem 80 nebo 95 cm. V přední části jsou integrovány držáky pro půdní pěch firmy Kverneland - Packomat. Výhodou tohoto nářadí, které je součástí pluhu, je odstranění námahy s připojováním na souvrati. Pěch je pevně uchycen speciálním ramenem, pomocí něhož jej lze dotížit až do přítlaku 1000 kg. Při otáčení pluhu mění pěch strany automaticky. Navíc dovoluje také lepší vyvážení pluhu a snižuje tlak a opotřebení plazových desek.

Na stánku centrálního dovozce byl vystaven traktor FENDT FAVORIT 924 Vario o výkonu motoru až 186 kW/253 k. Byl určen pro ty, kteří měli bližší zájem o uspořádání a ovládání systému Variotronic. Málo zdůrazňována je možnost využití těchto traktorů jako samochodného nosiče nářadí, například v mimosezónním období. Otočné řízení je montováno za příplatek, potom lze stroj využít pro sklizeň pícnin, silážní kukuřice, k rekultivacím, v lesním provozu nebo pro zimní údržbu silnic. Velkou výhodou je plynulý pojezd s možností využití plného výkonu motoru při nejnižší rychlosti pojezdu, navíc s programy pro konstantní otáčky vývodového hřídele a regulaci mezního zatížení.
Také společnost AUSTRO-DIESEL Bohemia představila v praxi zástupce vyšší výkonové třídy ze svého sortimentu – traktor MASSEY FERGUSON 8270 (171 kW/230 k). Druhý nejvýkonnější traktor série MF 8200 se předvedl v agregaci s oboustranným pluhem rakouské firmy VOGEL & NOOT Herkules 1000 v provedení se sedmi radlicemi na děleném rámu. Středová náprava má velký rozchod a speciální zvedací a otočný mechanizmus s velkou stabilitou. Navíc jeho konstrukce napomáhá vedení zadní sekce ve stejnoměrné hloubce záběru. O tahačích této řady jsme informovali již vícekrát. Při orbě se uplatní nová konstrukce zadní nápravy a s tím související vyšší zvedací síla zadního tříbodového závěsu, precizní polohová regulace, přenos hmotnosti nářadí na traktor pomocí digitální EHR, systém Dual Control pro automatický zdvih a zahlubování návěsného pluhu. Ovládání vnějších okruhů hydrauliky může usnadnit nový systém SMS : malý joystick v loketní opěrce zapíná až dva okruhy zároveň. Průtočné množství oleje a případně i čas průtoku pro řídící přístroje se uloží do paměti na displeji počítače Datatronic II.
Předváděný traktor byl vybaven čelním zvedacím zařízením o zdvihové síle 5 t, které ve spojení se systémem SMS může pracovat v závislosti na ujeté dráze (Dual Control čelního závěsu). Odpružení přední nápravy Quadlink zatím nelze pro traktory MF s výkonem 210 PS a vyšším dodat.
Ani prodejci společnosti DEUTZ-FAHR Austria nezahálejí a úspěšně pokračují v prezentaci svých traktorů Agrotron MK3. První stroje Agrotron byly v ČR uvedeny v roce 1996, nynější verze je jejich první velkou modernizací. Orbu strniště předvedl typ Agrotron 165 MK 3 o výkonu motoru 118 kW/ 160 PS. Nové traktory mají zvýšenou zvedací sílu zadního závěsu, v tomto případě až na 9240 kp. Čelní zvedací zařízení má zvedací sílu 3000 kp a je velmi dobře přehledné. Jeho využitelnost zvyšuje možnost montáže ventilátoru Cleanfix. Při orbě se uplatní i systém ASM pro samočinné zapínání a vypínání pohonu přední nápravy a uzávěrky diferenciálu v závislosti na pojezdové rychlosti a úhlu natočení kol.
Stroj byl agregován s oboustranným pluhem Pöttinger řady SERVO 45 v provedení 2 x 4 se zahrnovači rostlinných zbytků a hydraulickomechanickým jištěním proti přetížení. Na všechny účastníky udělal tento pluh dojem svou vynikající kvalitou práce, zvláště úhledností, stejnoměrností a kvalitním drobením půdy.
Další traktor nové série byl model Agrotron 200 MK3 (147 kW/200 k). Kapota se ještě leskla novotou, stroj byl určen k jedinému – pro komfortní zkušební jízdy. “Tlumicí paket“, jak je výrobcem označován systém absorpce rázů celého traktoru, je opravdu dokonale sladěn a připraven pro praktické využití. S novým traktorem nedostane majitel pokyny s upozorněním, kde pružení využívat, a kde raději ne (i když je vypínatelné) – bez starosti může uhánět jak po poli, tak i po silnici. A rovněž i v brázdě.
Své stálé místo mezi konkurencí mají traktory značky SAME. Z velké míry je to z důvodu jejich originálního designu a mnoha konstrukčních specifik. Svými rozměry zaujal při předvádění nejvýkonnější typ DIAMOND 260 (191 kW/260 k). Motor DEUTZ je přeplňovaný, s mezichladičem stlačeného vzduchu a kombinovaným chlazením voda-olej. Jmenovité otáčky leží poměrně vysoko, na úrovni 2350 ot.min. Přední náprava je vybavena hydropneumatickým odpružením ; pohon zapíná a vypíná automatika s názvem SBA. Zbývající nárazy od podvozku na kabinu z velké míry eliminuje její mechanicko-pneumatické odpružení. Topení a klimatizace je v prosklené kabině samozřejmostí, stejně jako vzduchem odpružená sedačka. Traktor si snadno poradil jak s šestiradličným otočným pluhem PÖTTINGER SERVO 65 NOVA, disponujícím systémem plynulé změny záběru, tak i těžkým diskovým podmítačem DB 500 firmy SMS Rokycany ( šířka záběru 5 m). Traktor předvedl čistou práci, a pluh oral opět zcela výtečně.
Druhým traktorem, předvedeným firmou SOME, byl SAME RUBIN 200. Nejvýkonnější typ této řady disponuje všemi jejími vymoženostmi, tj. automatickou převodovkou Powershift s 18 rychlostmi a 9 plazivými stupni, elektrohydraulicky zapínanou reverzací, spojkou vývodové hřídele a hlavní pojezdovou spojkou, systémem SBA, odpružením kabiny a přední nápravy. Elektronická regulace motoru slouží ke zvýšení výkonu, pružnosti a hospodárnosti provozu, a navíc i ke snížení spotřeby paliva. Tato regulace umožňuje tzv. izochronní provoz, při němž jsou při proměnlivém zatížení udržovány konstantní otáčky motoru. Tím je zaručena vyšší kvalita prováděné práce. Další výhodou elektronického řízení je podstatně jemnější a rychlejší reakce pedálu akcelerátoru, např. při transportních pracích. V návaznosti nabízí výrobce systém SDS. Jeho paměti lze využít také při orbě - změnu otáček motoru, zdvih a spouštění pluhu i jeho otočení pak provádí automatika.
Severskou tradici výroby pluhů zastupovala během předvádění také značka Överum. V agregaci s traktorem New Holand TM 165 byl předveden šestiradličný typ CVL 698 H. Na první pohled se vyznačoval mohutným profilem rámu a velkým průměrem podpěrného kola, což jsou charakteristické znaky této série polonesených otočných pluhů. Výhodou konstrukce je podle výrobce kromě jiného také třetinové zatížení tříbodového závěsu traktoru a tím i potřeba zvedací síly. Zadní kolo je ovládáno hydraulicky a ulehčuje otáčení na souvrati. Šířku záběru lze nastavit v rozmezí 180 až 240 cm stupňovitě, u prvního tělesa hydraulicky. Rovněž jištění proti kamenům je hydraulické. Série CVL se vyrábí v provedení čtyř až šestiradličném a předváděný model je vhodný pro traktory v rozmezí výkonu 90 až 180 PS.

Traktory a podmítka či hnojení

Pro podmítku připravila společnost AGROTEC novinku firmy KUHN – talířový podmítač DISCOVER XM o maximálním záběru 5,2 m. Jedná se o nářadí pro nejtěžší kolové traktory, vyráběné v záběru až 7,20 m (série XL). Robustnost je dána masivním průběžným rámem, který rovněž zvyšuje stabilitu nářadí v těžkých podmínkách. Ložiska jsou velice odolná a lze objednat i speciální ochranné destičky. Čtyři sekce talířů, které jsou uloženy otočně, je možné za příplatek vybavit systémem hydraulického nastavování sklonu. Centrální pákový kloub zajišťuje vyrovnávání sil, působících mezi regulačními tyčemi přední a zadní sekce (patent KUHN). Výhodou je možnost změny úhlu talířů i za jízdy, takže lze nářadí přizpůsobit proměnlivým půdním podmínkám. Přední sekce jsou v přesazeném postavení, zadní talíře naopak v symetrickém – pro zajištění stability stroje. Průměr talířů činí 660 mm a tloušťka 6 mm, na přání i 8 mm. Hřídel o průměru 40 mm nese střídavě plné a vykrajované kotouče. Závěrečnou úpravu půdy obstarával u předvedeného typu prutový válec, ovšem stroj se pohybuje na pojezdové nápravě. U verze XL je náprava umístěna až za zadní sekcí disků, a v tomto případě plní prutový válec také svou podpěrnou funkci.
Cenově výhodnou alternativu všestranného traktoru pro soukromého zemědělce představily modely Ghibli 100 a Mythos 110 značky Landini. Účinná mechanická regulace se zde prolíná s vydařeným designem i moderním provedením kabiny a převodovky. Řada Ghibli nahrazuje předchozí sérii 80, a kromě výše uvedeného je vybavena také novými motory se zaoblenou kapotou. Model Ghibli 100 disponuje motorem Perkins o výkonu 68 kW/93 k. Mezeru v dosavadním programu zaplňuje výrobce třemi stroji Mythos s výkony od 88 do 105 k, které jsou již poněkud složitější. Zákazník má na výběr standardní verzi (rozsah 40/30 rychlostních stupňů) nebo výbavu high-tech s třístupňovým řazením pod zatížením (varianta „Delta Five“). Ovládání je v tomto případě pohodlné, pomocí dvou tlačítek na řadicí páce, celkový rozsah činí 50 dopředných a 15 zpětných rychlostí. Pod volantem je umístěna páka pro elektro-hydraulicky ovládanou reverzaci. V provedení Delta Five je zahrnuta i elektronická regulace závěsu EHR na postranním panelu, což připomíná výbavu vyšší řady Legend. Na našem trhu zastupuje firmu Landini společnost MOREAU Agri.
Jak zvýšit trakční vlastnosti traktoru značky Zetor, bylo předvedeno na známém typu Z 16145. Stroj byl osazen pneumatikami Taurus o rozměrech 480/65 R 28 vpředu a 66 x 43.00 R 25 vzadu. Velkoobjemové provedení pneumatik zajišťuje snížení měrného tlaku na půdu, lepší průchodnost v těžkém terénu, příp. za vlhka a nižší prokluz. Je to výhodné nejenom při předseťové aplikaci hnojiv, jako v předvedené agregaci s rozmetadlem BOGBALLE Trend na podvozku s nosností až 3.000 kg. Zásobník má objem 2.500 l ; kombinované lopatky zaručují přesný rozhoz až na šířku 24 m. Počítač Calibrator zaručuje přesné dávkování při proměnlivé rychlosti jízdy a dokonce i změnu dávkování během jízdy z kabiny řidiče.

Závěrem

Den Zemědělce byl rozhodně vydařenou přehlídkou moderní techniky, a předčil mnoho skeptických očekávání. Rozhodně si každý z návštěvníků přišel na své, ať se jednalo o vedení velkého podniku nebo o soukromého zemědělce. Vývoj nových strojů a zařízení běží rychlým tempem vpřed a předvádění techniky ukázalo, že její uplatnění se nevyhýbá ani českému zemědělství.

Petr Beneš

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down