Ze Slovenska do Polska. Avšak nikoliv nejkratší cestou, ale přes ČR, Litvu a Lotyško. Taková je pouť akce s názvem Zetor Family Tractor Show 2013. Letos se jedná o třetí ročník, který jsme měli možnost navštívit na letišti v Havlíčkově Brodě.
Kromě Havlíčkova Brodu, kde byl spolupořadatelem předvádění traktorů Zetor Agrozet České Budějovice se Zetor Family Tractor Show konala rovněž v Biskupicích u Luhačovic, to ve spolupráci s firmou Zálesí Luhačovice a také v krásné Lípě kde se organizaci podílela též firma N+N Košátky.
V Havlíčkově Brodě se Zetory představily v těsné blízkosti tamního letiště a mimo stacionárních ukázek se předvedly i aktivně a to se stoji Pöttinger při sklizni pícnin ze sousedního pozemku. Horké počasí návštěvníky neodradilo a tak si mohli traktory prohlédnout zblízka a ze Zetorem Forterra 140 HSX se i svézt. Tento traktor měl namontován čelní nakladač Trac Lift 360 SLX z Humpoleckých strojíren a na jeho paletizačních vidlích mohli návštěvníci převážet balón, který následně umístili do branky.
Někteří si takto zasoutěžili, ale řada z nich si jela traktor o kousek dále vyzkoušet, aby zjistili jak funguje reverzace při zatížení, pětistupňová převodovka či třístupňový násobič točivého momentu.
A protože se jednalo o rodinnou akci, tak stejně jako v minulých letech byly připraveny atrakce i pro děti. Děcka si mohla zasoutěžit u elektronického pexesa a též při střílení na branku, které již probíhalo nikoliv v elektronické, ale reálné podobě.
Major předčil očekávání
Novinky firmy Zetor jsme již několikráte popisovali, takže zmiňovat se o nich znovu by bylo zbytečné. Proto jen uvedeme, že návštěvníci nebyli ochuzeni o žádný z aktuálně vyráběných modelů. Nechyběly Forterry modelového roku 2013, které vyjma delšího rozvoru a centrálního pohonu přední nápravy s lamelovou spojkou dostaly též vypínání motoru pomocí klíčku spínací skříňky. Místo bowdenu a lanka je na vystřikovacím čerpadle umístěn elektromagnet, který natočí řídící tyč do polohy s nulovou dodávkou paliva.
Na letišti nechyběly nové Proximy s přepracovanou kapotou motoru a střechou kabiny s průhledem na čelní nakladač a dále též s přepracovanou klimatizací a topením, přičemž od září bude možné si zakoupit provedení Power s rozšířeným počtem okruhů hydrauliky na čtyři a s elektrohydraulickým systémem zadního TBZ Bosch, který byl dosud nabízen jen ve výkonnější řadě Forterra.
A v Havlíčkově Brodě se představila i novinka loňského roku v podobě traktoru Major 80. U této znovu oživené modelové řady (zatím čítající jen jeden model) je velmi zajímavé poznamenat, že šlo o traktor designově trochu odlišný od těch aktuálně vyráběných. Zájem o nové Majory totiž předčil očekávání a tak představený traktor byl jedním z prototypů a finální podoba Majorů je nyní jiná. Nově vyrobený kus prostě nebyl na skladě.
Když se nové majory uváděly na náš trh očekávalo se, že tuzemští zemědělci jsou zvyklí na vyšší standard v traktorové technice a z jednoduchého Majoru nebudou příliš nadšení. Opak se stal pravdou a tak řada záhumenkářů či takzvaných hobby zemědělců neodolala lákavé cenové nabídce, kterou vedoucí prodeje Zetoru pro ČR a SR, Miloš Šubr označil jako šest pětek. Tedy 555 555 Kč bez DPH.
Místo plánovaných 50 ks se v rámci bývalého Československa letos prodá minimálně 200 ks Majorů a v současné době jsou tyto traktory beznadějně vyprodány. Letos by se jich mělo vyrobit asi 900 ks, což při plánované výrobě 5000 ks Zetorů dělá takřka pětinu z celé produkce Zetoru.