Transformací bývalého zemědělského družstva vznikla v květnu 1996 akciová společnost Meclovská zemědělská. Momentálně hospodaří na 4382 hektarech zemědělské půdy, z čehož 3774 hektarů je půdy orné a zbytek tvoří louky a pastviny. Podnik operuje v katastru 22 obcí a jeho nosným programem je jednoznačně živočišná výroba, do které v minulých letech investoval nemalé finanční částky přesahující 100 milionů korun a s dalšími investicemi se ještě v nejbližší budoucnosti počítá. Díky své rozloze bylo důležité co nejefektivněji vyřešit především problém dopravy, který bývá vždy klíčový.
Živočišná výroba hraje prim
„Struktura rostlinné výroby je do značné míry přizpůsobena našemu hlavnímu zaměření. Například v loňském roce jsme z vyprodukovaných 10 000 tun obilovin 40 % zpracovali ve vlastní výrobně krmných směsí, kde připravujeme 15 druhů krmiv pro skot i prasata. Momentálně máme přes 2800 kusů skotu, z toho téměř 1000 krav. Počet prasat se blíží k 5000, a tak není divu, že 76 % našich výnosů tvoří právě živočišná výroba. Na tomto čísle se nejvíce podílí 45 % produkce mléka, následuje vepřové (18 %) a hovězí (13 %) maso. Nosný program – výrobu mléka bychom chtěli ještě rozšířit a po koupi některých stájových objektů by to ani nebyl problém, ale jsme v tomto směru do značné míry omezováni přidělenými kvótami, které už nám ani teď nestačí, protože užitkovost uspokojivě stoupá.
V loňském roce jsme zaznamenali po dvou hubenějších letech i velmi dobré průměrné výnosy pěstovaných plodin. Ozimé pšenice jsme sklidili 5,64 t/ha, ozimého ječmene 5,17 t/ha, řepky 3,4 t/ha, což bylo o celých 50 % více než v předchozím roce. Ale letošní úroda zřejmě díky suššímu období tak dobrá nebude.
Po letech investic do živočišné výroby bylo již bezpodmínečně nutné obnovit strojový park. Zakoupili jsme nové výkonné traktory, kompletní technologickou linku na sklizeň píce, postřikovač a uvažujeme o pořízení výkonného secího stroje. A v neposlední řadě jsme museli, díky naší rozloze a vzdálenostem, začít řešit i dopravní techniku.
Momentálně zaměstnáváme 138 lidí, zrušili jsme střediska a práci organizujeme v kompletních linkách. Tím se nejen snížil počet potřebných pracovních sil, ale především se výrazně zvýšila produktivita práce,“ vysvětluje ředitel a předseda představenstva společnosti Ing. Jaroslav Hána.
Pojedou po celý rok
K nákupu nové techniky pomohly již v loňském roce operační programy a letos tomu nebylo jinak. Jelikož vyhrnovací zemědělské návěsy Fliegl lze velice dobře využít kromě jiného jako rozmetadla chlévské mrvy, operační programy se hodily i při jejich pořízení. První návěs ASW 270 s nosností 29 tun byl dodán vloni na podzim a druhý o nosnosti 31 tun přibyl do podniku letos na jaře.
„V dopravě jsme používali již 15 let staré dosluhující nákladní automobily s velkými náklady na opravy i pohonné hmoty, bylo proto nutné přistoupit k jejich výměně. Rozhodli jsme se systém dopravy radikálně změnit a tu stávající nahradit dopravou traktorovou s využitím návěsů s výměnným zadním čelem. Díky jejich kapacitě ušetříme nejen finanční prostředky za naftu, ale i pracovní síly a zanedbatelná není ani položka silniční daně, která v traktorové dopravě odpadá. Při dopravě materiálu nahradí návěs tři menší nákladní automobily při prakticky stejné rychlosti a díky výtlačnému štítu může velmi dobře operovat i tam, kde vozy se sklápěcí korbou nejsou vhodné. První z návěsů je agregován s traktorem John Deere 8420 a druhý prozatím jezdí se starším Kirovcem, jelikož systémový nosič Fastrac, se kterým jsme pro něj počítali, bývá často využit jinak, například v technologické lince sklizně píce,“ uvádí Jaroslav Hána.
Zemědělské návěsy Fliegl budou v Meclově díky možnosti výměny zadního čela využity po celý hospodářský rok. „Víceúčelovost těchto strojů je jejich velkou výhodou,“ říká mechanizátor společnosti Miroslav Žáček a pokračuje: „první z návěsů začal pracovat již v zimních měsících při odvozu hnoje od stájí, od jara oba návěsy fungují při dopravě senáží a poté se zapojí při žňových pracích. Po výměně zadního čela budou pracovat jako rozmetadla a využít je můžeme i při dopravě prakticky jakéhokoli sypkého materiálu.
Při dopravě hmoty na senážní jámy se velice osvědčilo vyskladňování pomocí výtlačného štítu. Na rozdíl od nákladních aut nevytváří návěsy na jámě zbytečné kopy, hmotu plynule rozvrství a navíc tak nehrozí jejich převrácení. Jednodušší je pak i následné udusání materiálu. Při dopravě obilí na posklizňové linky je výtlačný štít také výhodou. Museli jsme sice o 50 cm zvýšit díky kapacitě a výšce návěsů vrata haly, ale uvnitř není s vyskladněním nákladu na rozdíl od minulosti problém. A výměna zadního čela za adaptér pro rozmetání organického hnoje nezabere s pomocí jeřábu, který vlastníme, více než hodinu. Rozmetání je navíc velice kvalitní. Poruchové řetězové dopravníky používané u rozmetadel nahradil výtlačný štít, který navíc reguluje dávkování hmoty. Rozmetání je tak velice plynulé a díky kvalitnímu rozmělnění celoplošné. Návěsy jsou navíc vybaveny posuvnou nápravou, takže i při vyskladňování těžkého nákladu jsou všechny tři nápravy zatěžovány rovnoměrně a nedochází k jejich přetěžování. Stroje se pohybují na širokých pneumatikách, takže ani při jejich vysoké hmotnosti nedochází k nežádoucímu utužování pozemků. Při odvozu hnoje od stájí je výhodou velice dobrá těsnost návěsů, a tak nevznikají zbytečné potíže s hygienou.
Po několika měsících provozu jsme se ještě nesetkali s poruchou, proto jsem rád, že po několikadenním zkušebním provozu v loňské sezóně můžeme návěsy Fliegl letos využívat již naplno. Myslím, že nákladní automobily více než nahradí,“ uzavírá Miroslav Žáček.
Roman Paleček