27.10.2023 | 09:10
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Zetor a jeho konstruktéři

Na veletrhu Země živitelka jsem měl možnost si popovídat s trojicí konstruktérů Zetoru, kteří mají na starosti vývoj nového prototypu, jenž by měl nahradit modelovou řadu Forterra. Část informací jsme již přinesli v předchozích příspěvcích a v tomto doplníme pár základních údajů o kabině a ovládacích prvcích.

Trojlístek hlavních konstruktérů. Vlevo Tomáš Bartaušic - vedoucí manažer projektu, vpravo František Čermák, který má na starosti elektroniku, uprostřed Jakub Kadlec - kabina, design
Trojlístek hlavních konstruktérů. Vlevo Tomáš Bartaušic - vedoucí manažer projektu, vpravo František Čermák, který má na starosti elektroniku, uprostřed Jakub Kadlec - kabina, design

V úvodu článku bylo zmíněno, že hlavním konstrukčním celkem nového traktoru, který pochází z dílny Zetoru je kabina. A tak, jak proběhly zásadní změny na motoru a převodovém či hydraulickém systému, nevyhnuly se ani kabině. Z vnějšího pohledu to není příliš znát, protože designově je obdobou toho, co je používáno i na ostatních modelových řadách traktorů Zetor (například střecha je shodného provedení), ovšem při detailním prozkoumání se najde velké množství rozdílů.

Můžeme začít odpružením. To používá kapalinových tlumičů s kombinaci s vinutými pružinami, ale v porovnání se starším provedením je účinnost tlumení mnohem vyšší. Je to dáno použitím jedné panhardské tyče místo původních dvou krátkých, které účinek pružení omezovaly. Je též možné si všimnout dozadu posunutých B sloupků, u nichž konstruktéři přemýšleli i o tom, že je nepoužijí. S ohledem na konstrukci klimatizace však musí na kabině být neb jim vedou hadice pro odtok kondenzátu z výparníku.

A vývojářům se podařilo i významné snížení hlučnosti. Hluk byl snížen především použitím těsnicích a hluk tlumicích materiálů. Díky tomu se kabina dostala do přetlakového provedení, které je nezbytné pro zamezení průniku prachu a aerosolů při práci s postřikovačem.

S novými ovladači

A v kabině najdeme i zcela nové ovládací prvky. Nový je sloupek volantu, který lze nyní snadno polohovat v obou směrech a to po odjištění jen jedné páky. Ve sloupku je umístěna původní přístrojová deska, která je ale doplněna o nové funkce, jež souvisejí například s novou převodovkou. Zásadní inovací je též loketní opěrka, která bude povědomá těm, co znají traktory Deutz-Fahr, neb je od stejného dodavatele. Nová je též řadicí páka s velkým množstvím přídavných tlačítek. Kromě řazení násobiče točivého momentu na ní bude možné též aktivovat tempomaty, konstantní otáčky motoru, reverzaci, nebo rychlozdvih TBZ. A pokud bude mít traktor satelitní navigaci, tak samozřejmě provádět i její spouštění.

Pro ovládání navigace, ale i dalších funkcí traktoru souvisejících například se systémem ISOBUS bude určen dotykový monitor od firmy Topcon. A ve výčtu automatizačních prvků nesmíme zapomenout ani na systém souvraťové automatiky, jehož sekvence bude možné uložit do paměti a pak jednotlivé kroky vyvolávat stiskem tlačítka nebo používat v automatickém režimu.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down