Společnost Zetor Tractors pravidelně vystavuje i na agrosalónu Země živitelka, kde obvykle ukazuje průřez vyráběným sortimentem traktorů. Letos tomu bylo jinak a v její expozici stál pouze jeden traktor. Ne však ledajaký. Jednalo se o prototyp ze zcela nové modelové řady, která by v příštím roce měla nahradit tu, již známe pod označením Forterra.
Měl jsem možnost si chvíli popovídat přímo s konstruktéry tohoto traktoru a získat od nich zajímavé informace, ale nejprve si dovolím malé zamyšlení nad portfoliem traktorů, které se v Brně vyrábějí.
Současný svět směřuje ke globalizaci a platí to i pro oblast zemědělské techniky. Malých výrobců traktorů najdeme poskrovnu a většina zvučných značek se soustřeďuje pod křídla koncernů. A pak jsou tu společnosti z Asie, které sice fungují samostatně, avšak vyrábějí jednoduché traktory s nižším výkonem a ve velkém počtu. Ale jsou tu i firmy produkující kvalitní a výkonnější traktory v nižších objemech. A k nim by měl patřit i Zetor a jeho traktory z nové modelové řady, která představuje velký technický pokrok v porovnání s jednoduššími modely, které se v Líšni dosud vyráběly.
Nabízí se paralela
Je to jen můj osobní názor, ale důležité bude jak se nová výroba podaří zafinancovat a rozběhnout. A v této souvislosti si dovolím malý příměr s výrobou nákladních automobilů Tatra. Nový vlastník rezignoval na vlastní výrobu motorů, převodovek i kabin a ponechal to osvědčené čím je páteřový rám s výkyvnými polonápravami. Podařilo se. Automobily jsou úspěšné a navrátily se i do zemědělské praxe. Obdobné to může být v případě Zetoru.
Nově Deutz
Dnes je prostě obtížné provádět kompletní vývoj všech konstrukčních celků traktorů, pokud nenásleduje výroba v řádu desítek tisíc kusů ročně. A z toho vychází i provedení nové modelové řady (patrně se již nebude jmenovat Forterra), v níž nenajdeme motor Zetor. Důvodem je hlavně to, že řadové vstřikovací čerpadlo, byť s elektronickým regulátorem otáček, nikdy neumožní takovou variabilitu v nastavení vstřikované dávky paliva, pro regeneraci filtru částic musí být použit pátý vstřikovač ve výfukovém potrubí, nelze realizovat postupné hoření směsi modulovanými dílčími vstřiky během pracovního cyklu motoru. A tak budou v nové modelové řadě použity motory Deutz, stejně jako ve všech ostatních traktorech vyráběných v Zetoru.
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!