Na popud zákazníků dožadujících se traktoru pro pomocné práce v zemědělství, ale i stavebnictví a dalších oborech, který dobře znají a byl by jim dostupný, začal Zetor vyrábět řadu traktorů Major. My jsme si o něm povídali s Alešem Nezbedou, zástupcem autorizovaného prodejce N + N Košátky.
Lze konstatovat, že traktory Zetor řady Major tvoří mezityp mezi původními typy 6211 resp. 45 a 7211 resp. 45 a novou řadou Super. Jednoduše můžeme říci, že prvky, které bylo třeba inovovat, aby se dosáhlo vyšší funkčnosti a spolehlivosti byly změněny, a naopak prvky, které na původních typech traktorů fungovaly dobře zůstaly zachovány.
Řadu Major tvoří dva, resp. čtyři typy. Jedná se o 4320, 4340, a 6320, 6340. Třetí číslo označuje typ přední nápravy.
Začněme motorem. Ten je u Zetoru tradiční řadový čtyřválec. Pro úplnost dodáváme, že tříválce se již na český trh nedodávají. I motory montované v současnosti do Majorů splňují přísné ekologické limity EU. Typ 43 disponuje 43 kW (58,5 k), typ 63 má 48 kW (65,3 k), jinak jsou oba motory totožné, plněné atmosféricky s vrtáním 102 mm a zdvihem 120 mm. Rozdíl výkonu tkví tedy v seřízení vstřikovacího čerpadla. Palivová nádrž pojme 69 litrů nafty.
Chlazení je kapalinové a uspořádání jednotlivých agregátů je stejné jako u původních modelů. Stejné je i vstřikovací a dopravní čerpadlo. Změny doznal filtr vzduchu, který je v současnosti dvoustupňový papírový. Pozitivní změnou je i přesunutí akumulátoru do prostoru před chladič, kde je k němu vynikající přístup. Vůbec přístup k celému motoru je lepší, neboť lze jednoduše odstranit oba boční kryty kapotáže, která je shodná s používanou na řadě Super.
Spojka zůstala původní dvojlamelová – jedna lamela pro pojezd, druhá pro vývodový hřídel. Vylepšení je ale možné na tomto místě také nalézt. Tím je propojení veškerého vedení a kabeláže spojkami, takže je „půlení“ traktoru podstatně jednodušší.
Převodovka je opět známá pětirychlostní plus zpátečka, ovšem plně synchronizovaná, s polním a silničním rozsahem a dvoustupňovým násobičem, který se ve standardu nedodává pouze do 4320. Maximální pojezdová rychlost činí 30 km/h. Ovládání uzávěrky diferenciálu probíhá mechanicky.
Čerpadlo dodává do hydraulické soustavy 40 l/min. Umístěno je stejně jako na řadě Super na levé přední části motoru, čím se opět zlepšil přístup jak k čerpadlu, tak i k olejovému filtru. Ramena hydrauliky jsou klasická bez výsuvných koncovek, k dispozici je jeden vnější okruh a volná zpátečka.
Bržděna je pouze zadní portálová náprava, a to pomocí kotoučových suchých brzd. Přívěs lze brzdit jednookruhovými vzduchovými brzdami. Přední náprava je kyvná, s hydrostatickým řízením, ovšem již bez odpružení obou variant.
Vývodový hřídel je možné zapnout v režimu 540 nebo 1000 otáček.
I kabina je stará známá, která se u Zetoru používá již dvacet let. Vybavena je sedadlem Mars, sedadlem spolujezdce, střešním poklopem a čirými skly.
Na přání je možné dodat přední tříbodový závěs a vývodový hřídel, závěs pro jednonápravový návěs, závaží či sedadlo Grammer.
Po usazení se do kabiny by člověk nebýt kulatého krytu motoru a hydrostatického řízení skoro nepoznal, že sedí v novém traktoru. Ovšem pro ty, kteří nestojí o komfort, ale potřebují do podniku levnější známý traktor s popsanými parametry, neboť jeho cena činí v N + N Košátky 499 až 651 tis. Kč dle typu, je Major ta správná volba.