Na mezinárodní výstavě Agritechnica 2003 v Hannoveru byla představena zbrusu nová sklízecí mlátička Case IH s modelovým označením AFX 8010 a při své premiéře byla oceněna zlatou medailí Stroj roku 2004. Jde o kompletně novou sklízecí mlátičku vycházející z platformového základu CNH s použitím některých částí, které jsou společné i pro stroje New Holland CX a CR. Jsou zde však zásadní rozdíly, které činí tento stroj jedinečným.
„S předchozím modelem X-Clusive spojuje AFX pouze skutečnost, že se společně vyrábějí ve výrobním závodě CNH Grand Island v Nebrasce. Zůstala i jednorotorová axiální koncepce mláticího ústrojí a to je asi vše,“ říká nám hned na úvod Ing. Petr Fajmon, obchodně-technický manažer akciové společnosti Agri CS, která je na českém trhu výhradním dovozcem techniky Case.
Jedinečné navýšení výkonu
Takže, co je zde tak převratně nového? Srdcem modelu AFX je přeplňovaný dieselový šestiválcový motor s mezichladičem stlačeného vzduchu o objemu 10 300 cm3, který splňuje normu Tier 2. Tento plně elektronicky řízený motor se systémem sdružených vstřikovačů se vyznačuje velice nízkou spotřebou, přitom ale vynikajícím výkonem. Nízká spotřeba paliva ve spojení s nádrží o objemu 1000 litrů dokáže snížit prostoje u čerpacího stojanu. Jmenovitý výkon motoru je 280 kW/375 k, ale v případě potřeby disponuje navýšením na 299 kW/400 k.
To ale ještě není vše. „Pokud se obsluha rozhodne vysýpat při sklizni za jízdy v náročném terénu, může využít jedinečného navýšení výkonu až na 329 kilowat, což představuje 440 koní,“ vysvětluje P. Fajmon. „Tento výkon zajišťuje stále stejnou pojezdovou rychlost a činí tak z AFX 8010 stroj, který v jeho práci nic nebrzdí, ani opravdu náročný terén. Při překonávání různých terénních překážek obsluha určitě ocení hydrostatický pojezd se čtyřstupňovou převodovkou, disponující standardně uzávěrkou diferenciálu přední nápravy. V případě využití stroje v opravdu extrémních podmínkách lze doplnit sklízecí mlátičku o hydrostatický pohon také zadní nápravy.“
Klínovým řemenům odzvonilo
Opravdový převrat ovšem proběhl v části pohonů mláticího mechanismu a vkládání, kdy se konstruktéři definitivně rozloučili se systémem řemenových variátorů. Na celém stroji je minimum klínových řemenů, neboť o většinu pohonů se stará hydraulika. Mlácení zajišťuje nový rotor s délkou 2612 mm a průměrem 762 mm. Jeho otáčky jsou nastavitelné z místa řidiče ve třech rozsazích od 220 do 1180 n/min. Unikátní pohon rotoru - Power Plus tvoří CVT převodovka, jejíž koncepce je prakticky totožná s Vario převodovkou známou například z traktoru CVX, který byl vloni oceněn Zlatým klasem na výstavě Země živitelka. Znamená to tedy, že konstantní část výkonu se přenáší mechanickou cestou ozubenými koly planetové převodovky a druhá (regulační) část pracuje na hydrostatickém principu.
Při běžném provozu se v podstatě výkon přenáší konstantní mechanickou cestou, změnou množství oleje přiváděného do hydrostatické cesty (proměnnými otáčkami hydromotoru) se pouze upravuje hodnota otáček směrem nahoru nebo dolů. „Pokud by ale došlo k zablokování rotoru přílišným množstvím materiálu, nastupuje jeho reverzace,“ popisuje hlavní výhodu pohonu Power Plus ing. Fajmon a pokračuje. „K reverzaci využíváme pouze hydrostatickou část CVT převodovky. Ta nám umožní uvolnit zablokovaný rotor otáčením na jednu i druhou stranu, čímž ušetří obrovskou práci obsluze sklízecí mlátičky a na tradiční „velké klíče“ můžeme definitivně zapomenout. Rozběh této převodovky je řízený procesorem. Při sepnutí pohonu začne rotor nejprve roztáčet hydrostatický motor CVT převodovky a teprve po dosažení určitých otáček se připojí mechanický pohon. Tímto systémem se podstatně sníží rozběhové rázy na motor a celý pohon rotoru.“
Variabilní otáčky pohonu vkládání
Podobná CVT převodovka jako u pohonu mláticího ústrojí je použita i k pohonu vkládání, a tak je stejně jako u rotoru možné pohodlně z místa řidiče měnit otáčky sklízecího zařízení a šikmého dopravníku. Tuto možnost ocení obsluha zejména při sklizni kukuřice, ale i ostatních plodin, neboť lze optimálně nastavit rychlost sklízecího ústrojí v závislosti na pojezdové rychlosti. Plynulým vkládáním se pak dosáhne většího výkonu spojeného s omezením ztrát. Samozřejmostí je také hydrostatická reverzace. V rámci šikmého dopravníku je mimo jiné integrovaná i ochrana sklízecí mlátičky před vniknutím cizích předmětů, kterou zajišťuje nový elektronický lapač kamenů.
Místo šneků vynášecí deska
Velkých změn doznal i systém čištění. „Šneky nahradila klasická stupňovitá vynášecí deska, na kterou navazuje krátké žaluziové předsíto. Zde se poprvé odděluje těžší zrno od lehčích plev. Čištění probíhá na elektricky stavitelných žaluziových sítech o celkové ploše 6,5 metru čtverečního s automatickým svahovým vyrovnáváním do sklonu 17 procent. Otáčky hydrostaticky hnaného ventilátoru lze opět nastavit z kabiny. Materiál, který přejde přes spodní síta, se vrací do zpětného domlaceče umístěného na pravé straně. Zde dochází k sekundárnímu mlácení. Omlat je dopravován zpět na vynášecí desku a nikoli do rotoru, takže nesnižuje kapacitu mláticího a separačního ústrojí. Čisté zrno se dopravuje do zásobníku zrna, který dokáže pojmout 10 500 litrů a je vyprázdněn rychlostí 106 litrů za minutu. Otevírání krytů zásobníku je opět řešeno elektricky,“ dodává P. Fajmon.
O případné drcení slámy se pak stará vestavěný řezací rotor. Existují zde možnosti ukládání slámy i plev do řádku, drcení a rozmetání veškerého materiálu, ale oproti předchozím modelům i varianta rozmetat pouze plevy při současném ukládání slámy do řádku. Při změně režimu z drcení slámy na ukládání slámy do řádku je nutné měnit otáčky drtiče z 3100 na 800 otáček za minutu, čímž se z agresivního rotoru drtiče stane „mírumilovný“ odmítací buben. Otáčky se mění pouhým přestavením mechanické spojky během jedné vteřiny. Pokud jde o celkovou kvalitu slámy, v porovnání s modelem X-Clusive je opět díky úpravám na mláticím rotoru a systému drtiče o 20 % lepší. Rozmetací rotory jsou poháněny hydraulicky a mají možnost měnit otáčky pro optimální rozptýlení rostlinných zbytků. Hydraulický systém je osazen PFC axiálním hydrogenerátorem se systémem Load-sensing, který dodává hydraulickému systému přesně tolik tlakového oleje, kolik právě potřebuje.
Pracoviště protkané elektronikou
Moderní a velice ergonomicky řešená kabina, jejíž prosklená plocha má 5,8 m2, je vybavena vzduchově odpruženou sedačkou, automatickou klimatizací, velkou chladničkou i několika odkládacími schránkami a podle ing. Fajmona patří jednoznačně mezi naprostou špičku na našem trhu. Dotykově ovládaný kontrolní panel se spoustou nových funkcí je umístěn na sloupku kabiny, kde nebrání ve výhledu, a přitom je stále na očích. Obsluha může vybírat z mnoha parametrů, které se během sklizně sledují, např. ztráty na rotoru a na sítech, zatížení domlaceče, otáčky hřídelů apod. Pomocí monitoru si může sama provést kompletní diagnostiku a kalibraci stroje. Nastavitelná ovládací konzola umožňuje pohodlně ovládat např. otáčky rotoru, ventilátoru a vkládání, mezeru koše, nastavení sít apod. Všechny tyto parametry spolu s dalšími si může řidič přednastavit a uložit a po příjezdu na pole už jenom stačí nastavit správnou plodinu a soustředit se na směr jízdy. Směrově a výškově nastavitelný volant, sedadlo spolujezdce i elektricky stavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka jsou také standardem. Prostřednictvím třinácti halogenových a dvou xenonových výbojek je velice dobře řešeno i pracovní osvětlení. V kombinaci s dlouhým šikmým dopravníkem a výborným výhledem z kabiny je sklizeň v nočních hodinách nenáročná.
„Na přání lze sklízecí mlátičku vybavit sadou pro měření výnosu a vlhkosti a systémem pro tvorbu výnosových map AFS,“ říká závěrem Petr Fajmon. „Na kontrolním panelu je pak možné vytvářet a ukládat jednotlivé zakázky, kde můžeme sledovat okamžitý a průměrný výnos, vlhkost, výkon sklízení, počet hektarů a další parametry. Dále navazuje vytvoření souhrnných zpráv a aplikačních map pro další zpracování půdy o ošetření nového porostu. Tento systém přesného zemědělství, který přispívá k výraznému zefektivnění zemědělské výroby, si získává ve světě stále vyšší popularitu. Své příznivce tato metoda nachází postupně i v České republice a věřím, že se bude společně se špičkovou technikou firmy Case IH dále rozšiřovat.“