Počátkem listopadu proběhla v německém Hannoveru tradiční přehlídka zemědělské techniky Agritechnica, která je největší světovou výstavou zaměřenou na zemědělskou a lesnickou i komunální techniku.
A krize ne krize, letošní plochy vystavovatelů byly větší než ty v minulém ročníku a také účast návštěvníků v porovnání s minulými roky nijak nepolevila a přišlo jich přes 350 tisíc. Snad jen u těch, kteří jsou z Ruska bývalých zemí Sovětského svazu to bylo slabší. Tam se krize přihlásila mnohem citelněji.
Součástí výstavy bylo i udílení medailí techniky pokrokovým exponátům. Tentokráte bylo uděleny pět zlatých a dvacet osm stříbrných medailí.
Automatické pnění
Kdo jezdil se sklízecí řezačkou ví, že je to z pohledu obsluhy jeden z nejnáročnějších strojů. Podnětů, které musí řidič sledovat je totiž mnoho a se vzrůstajícím záběrem adaptérů to bývá stále problematičtější. Je proto skoro s podivem, že až nyní přišli výrobci se systémy, které dovolují automatické plnění vedle jedoucích odvozních prostředků. Takovéto systémy přestavily firmy Claas a New Holland a pracují na obdobném principu. Tím principem je kamerové snímání obrysu vozu a výše jeho naplnění. Signál z kamery je pak zpracován řídící jednotkou a ta následně ovládá otočnou koncovku i celý výmetný komín aby naplnění vozu bylo optimální. O plnění se tak řidič nemusí starat a může se věnovat především kontrole žacího adaptéru. Produktivita práce je tak vyšší a mohou být i nižší ztráty způsobené nesprávným plněním vozů.
Optimální nastavení sklízecí mlátičky
Moderní sklízecí mlátičky mají vysoký výkonnostní potenciál, který však dokáže využít jen opravdu zkušená obsluha. Ten kdo není opravdovým znalcem svého stroje naráží při sklizni vždy na nějaký limit, který výkonnost sklízecí mlátičky brzdí. Ať již jsou to ztráty zrna, jeho špatné vyčištění či poškození. Systém Cemos od firmy Claas obsahuje nejen nastavení sklízecí mlátičky pro různé druhy plodin, což je dnes již standard, ale také automatickou analýzu podmínek sklizně. Cemos tedy sleduje průběh sklizně a nabízí řidiči alternativní řešení jak uzpůsobit nastavení sklízecí mlátičky s cílem co nejvyšší průchodnosti při malých ztrátách zrna, jeho dobrém čištění a malém poškození. Řidič může navrhovanou alternativu přijmout, nebo vyžadovat jiné řešení. Pokud řešení přijme je ihned informován o tom zda bylo dosaženo očekávaného efektu. Výsledkem je optimální nastavení sklízecí mlátičky pro dané podmínky a maximální možná výkonnost.
Šestkát totéž?
V současné době se stále zvyšuje počet ISO Bus terminálů, které na rozdíl od minulých let již nemívají takové problémy s kompatibilitou. Dobrým příkladem jak vyjít vstříc zemědělcům a snížit jejich i svoje náklady je spolupráce firem Rauch, Amazone, Grimme, Lemken, Krone a Kuhn při vývoji obslužného ISO Bus terminálu pro přípojné stroje. Tento terminál je možné použít pro různé stroje výše uvedených značek závěsného nářadí.
Terminál používá dotykovou obrazovku v kombinaci s tlačítky a otočnými prvky. Využívá rovněž velké množství piktogramů, které mají mezinárodní charakter a usnadňují tak ovládání bez nutnosti překladů do různých jazyků.
Výhodou univerzálního ovládacího monitoru je jednak možnost použití pouze jeden monitor při zapojení nářadí od různých značek, není tedy třeba mít traktor plný monitorů pro různá nářadí a výhodu je i spolehlivá funkce ověřená jednotlivými výrobci strojů. ISO Bus terminály přímo od výrobců traktorů nejdou totiž s nářadím vždy 100 % kompatibilní. Traktorista si tedy může libovolně přepřahat nářadí a pro jeho ovládání vždy použije stejný monitor.
Aktivní řízení
Poslední zlatou medaili obdržel systém ActiveCommand Steering od firmy John Deere. Jeho principem je korekce odchylky řízení podle pojezdové rychlosti traktoru. Pokud se traktor pohybuje vysokou pojezdovou rychlostí a má za sebou těžký náklad pak prudká korekce směru jízdy způsobená řízením může mít fatální následky. Při použití systému firmy John Deere je při vyšší pojezdové rychlosti třeba více otočit volantem aby se dosáhlo zatočení traktoru a zároveň je třeba na volant působit větší silou. Charakteristika řízení by tak měla vždy odpovídat dané situaci (práce na poli, jízda po silnici, rychlost jízdy). To zvyšuje bezpečnost a zabraňuje rozhoupání soupravy (zejména při použití těžkých návěsů) a omezuje krizové situace v dopravě.