30.11.2004 | 10:11
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Zpracování půdy a transport

Právě předvedení strojů na zpracování půdy, transport, ale také mulčovač rostlinných zbytků mohli vidět návštěvníci polního dne společnosti Strom Export, s. r. o., které se uskutečnilo na pozemcích ZD Klenovice na Hané. Přítomní se z úst zástupců společnosti dozvěděli možnosti pro využití jednotlivých strojů.

Vlastnímu předvedení strojů předcházelo krátké představení místního ZD. To hospodaří na výměře 3100 ha, plus dalších 300 ha ve službách. Od dojeného stáda skotu dodává 3 700 000 l mléka, dále pak vykrmí 6000 kusů prasat při uzavřeném obratu stáda. Mimo vlastní výrobu podnik nabízí především sklizňové práce širokému okolí.
Představení všech strojů připravených na poli v pracovní poloze se ujal přímo ředitel společnosti Strom Export JUDr. Ladislav Bednář.

Nejprve mulčovač
Pro drcení rostlinných zbytků v bezorebných, ale i v dalších systémech hospodaření, tj. především zbytků kukuřice, ale i drcení nedopasků, náletu nebo pro údržbu TTP je určený stroj Mulcher 6000. Ten se vyznačuje svislou osou rotace svých nožů. Představený stroj je osazen třemi rotory, které jsou umístěny do tvaru letadla tak, aby byl možný částečný překryv. Celkový záběr činí 6 m. Rotor je osazen čtyřmi noži, které jsou kyvně umístěny po dvojici nad sebou ve vzdálenosti asi 8 cm. Výškově přibližně mezi nimi, avšak mimo jejich dosah je umístěno protiostří. Díky tomu dosahuje stroj velice jemného rozdrcení zbytků. Díky natočení konců nožů je dosahováno nasávacího efektu, kdy jsou nože schopny zdvihnout a rozdrtit i částečně polehlý porost.
Pohon rotorů je zajištěn teleskopickými hřídeli a úhlovými převodovkami.
Mulčovač je konstuován jako návěsný se zapřaháním do spodního závěsu, jeho pracovní výšku lze nastavit jednoduše pomocí hydraulického válce ovládajícího pojezdová kola, kdy pro zajištění neustálé vodorovné polohy, resp. souběžné polohy s pozemkem slouží pákový mechanizmus, který automaticky se zdviháním opěrných kol mění úhel oje. Minimální pracovní výška je omezena plazy, které tvoří boční kryty a středy vlastních rotorů.
Pro skládání do přepravní polohy, ale především pro dokonalé kopírování pozemku slouží klouby mezi jednotlivými rotory. Odletu částic z pracovního prostoru zamezují ochranné řetízky. Pro pohon při pracovní rychlosti 10 – 15 km/h dostačuje traktor o výkonu 160 k.
Stejné koncepce je i stroj o záběru 4,5 m.

Pro podmítku i setí
Prvním strojem určeným nejen k podmítce byl Preciser. Ten se postupně vyvinul z klasického talířového podmítače. Návěsný Preciser classic PC 7000 se skládá ze středového páteřového rámu se zadními pojezdovými koly, na němž jsou umístěny dvě hydraulicky sklopné sekce, každá s dvěma řadami talířů. Každá z nich je na rámu upevněna ve dvou bodech i s možností nastavení pracovního úhlu. Pracovní hloubku určuje vpředu dvojice seřiditelných opěrných kol, vzadu pak volitelně několik typů válců, které jsou dělené na tři sekce ve dvou sledech, tj. s překryvem. Předváděný stroj byl vybaven válcem s gumovými segmenty, možný je i válec prutový. Za válcem může ještě následovat dvouřadý zavlačovač, případně i finish váleček. Možné je i volit mezi dvěma roztečemi talířů. Pokud je stroj využíván k předseťové přípravě, je vhodné zvolit menší rozteč talířů a za druhé řady talířů doplnit urovnávací pásky.
Robustní rám stroje je dimenzovaný na instalaci zařízení na přihnojování kapalným hnojivem nebo aplikaci herbicidů.
Další představený stroj nesl název Ecolands classic line DC 6000. Ten lze podle zástupců Strom Exportu s úspěchem použít k druhým podmítkám a především k předseťové přípravě. Stroj je opět vybaven páteřovým rámem se dvěma hydraulicky sklopnými sekcemi a zadními pojezdovými koly. Prvním půdu zpracujícím nástrojem je řada talířů, které jsou na stroji navěšeny pod menším úhlem než na talířovém podmítači, neboť jejich úkolem je především plnit funkci krojidla, tj. pokrájet případné posklizňové zbytky a otevřít povrch půdy. Jeho pracovní hloubku lze snadno nastavit. Následují ve třech řadách na pružných slupicích umístěné šípové radličky, které tvoří seťové lůžko. Nastavení pracovní hloubky probíhá vzadu pomocí packer válce, který je alternativou pro prutový válec nebo gumový pěch; vpředu pak díky hydraulickým ramenům traktoru, možná je výbava předními opěrnými koly podobně jako u předchozího stroje. Packer válec předchází ještě dvě řady páskových urovnávačů povrchu, které lze zaměnit za zavlačovače nebo ježkové válce. Za zadním opěrným válcem lze instalovat zavlačovače a také finish váleček.

Před setím
Zcela novou koncepcí se Strom Export pochlubil u nové řady strojů nazvané Swifter, které jsou určeny k přípravě půdy těsně před setím. Koncepce těchto strojů spočívá v oddělení rámu od vlastních pracovních sekcí, které na něj jsou upevněny pomocí paralelogramu, ovšem s možností kopírování povrchu. To je zajištěno předními a zadními válci, mezi kterými najdeme hloubkově nastavitelné radličkové sekce.
Pro podzimní přípravu jsou určeny sekce skládající se ze smykové lišty, prutového válce, dvou řad šípových radliček na pružných slupicích, odpružené smykové lišty a zadních hrotových válců s finish válečkem.
Jarní varianta je osazena jiným typem úzkých radliček s pasivním úhlem vnikání do půdy, což zamezuje vynášení vlhké půdy na povrch a vzniku tzv. knedlíků. Zadní tandemový válec může být prutový.
K dispozici jsou dnes také cambridge válce a v přípravě jsou další sekce, např. plečka do kukuřice.
Masivní rám stroje slouží jako nosič nejen celé pracovní sekce, kterou lze díky rychloupínání odstavit a na jeden rám rychle připojit jinou, nýbrž do budoucna také jako nosič zařízení k přihnojování nebo ochraně rostlin. Podvozek s velkými koly unese až 10 tun.
Stroje jsou v současnosti vyráběny v záběru 6 až 17 m. Práci širokého stroje napomáhají tažná lana.
Skládání do transportní polohy probíhá hydraulicky zvednutím pracovních sekcí o 90°a sklopením stroje pro tažení po přepravních kolech.

Závěrem transport
Posledním strojem představeným na prezentaci v Klenovicích na Hané byl Trailer TR 18 000 a 21 000. Největší zvláštností menšího z nich byl integrovaný vážící systém, avšak začněme od oka oje, kterou je možné zaměnit za kulový systém. Oj je možné upravit pro zapřažení do horního i spodního závěsu a je odpružená. Tandemová náprava vozu je v provedení boogie a je vybavena vzduchovými brzdami s automatickým regulátorem dle zatížení. Kola zadní nápravy jsou řiditelná s možností hydraulického uzamčení.
Pokud se jedná o sklápěcí korbu, může být sklápěná do zadu nebo i do stran podle potřeb. Zadní čelo je otevírané hydraulicky s automatickým zámkem, který zamezuje opomenutí zamknutí či odemknutí při sklápění. Otevíratelné bočnice lze zavírat mechanicky nebo hydraulicky, také se zamykacím systémem. Na korbu lze doplnit senážní nástavby. Vůz TR 18 000 pak pojme 30 m3 a TR 21 000 35 m3.
Všechny vyráběné vozy jsou připraveny pro výměnný systém, který je na vůz možné snadno doplnit. K dispozici je nástavba v podobě cisterny s aplikátorem kejdy nebo rozmetadlo hnoje.
Největší zajímavostí vozu je vážící systém, který pracuje na hydraulickém principu. V době nakládky, při transportu nebo při odstavení návěsu je vážící mechanismus v klidu a korba nebo jiná nástavba plně dosedá na rám podvozku. Při potřebě vážení dojde přímo z traktoru vnějším okruhem hydrauliky k přizdvihnutí korby (přibližně o 10 mm – po nastavení omezovacím ventilem). V tuto chvíli je již korba ve spojení s podvozkem pouze prostřednictvím vážního mechanizmu. Do hydraulického okruhu je zařazen snímač, který zjistí tlak vyvinutý nákladem. Elektronické vyhodnocovací zařízení jej okamžitě převádí na hmotnost a zobrazuje na displeji v kabině traktoru. Ovladačem vnějšího hydraulického okruhu se ze systému vypustí tlak a obsluha může pokračovat v práci. Celý proces vážení tak trvá jen několik sekund.
Pro zjednodušení se vážící systém skládá z mechanické části ovládané pouze dvěma hydraulickými válci, elektronické měřící a vyhodnocovací jednotky. Veškeré součásti systému jsou umístěny uvnitř rámu podvozku, kde je chráněn před znečištěním a poškozením. Systém je navržen a zkonstruován tak, že i velké nerovnoměrné naložení nákladu nemá vliv na přesnost vážení. Z důvodu spolehlivosti a jednoduchosti je systém osazen pouze jedním tlakovým snímačem s minimem spojů a elektrické kabeláže.
Pokud je však třeba naplnit přesné množství (např. zaokrouhlenou hmotnost zrna), je možné vážit kontinuálně. Systém je schopen zobrazovat přibývající hmotnost a nakládku lze přerušit v potřebnou chvíli.
Systém umožňuje vážení nákladu s možností tarování korby. Softwarová výbava dovoluje obsluze, případně vedoucímu podniku zadat vstupní údaje o převáženém materiálu, pozemku, skladu apod. Systém si již automaticky k okamžikům vážení přiřadí data a časy vážení a samozřejmě si bude vše pamatovat. Následně je možné data přenést do stolního počítače a udělat si podle okamžiků vážení časový snímek využití techniky i pracovní doby.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down