Již několik let je v odborné literatuře a občas i v praxi prezentován systém jednotných jízdních stop (Controlled Traffic Farming - CTF), který se však zatím příliš nerozšířil. Jde o to, že pro jeho využití je potřeba sjednocení rozchodu však traktorů a ostatní techniky, aby pokud možno všechny jezdily jen v jedné stopě.
Na minulé Agritechnice bylo představeno průlomové řešení v podobě konceptu NeXaT. Tento nosič nářadí má mezi nápravami rozchod 14 m a výměnou nástaveb lze s jedním podvozkem obsáhnout řadu agrotechnických operací. Pravda zpracování půdy zatím úplně ne (pokud ano tak jen mělčí), protože tahové vlastnosti portálového nosiče určitě nebudou takové jako u výkonných traktorů. Ale setí lze provádět snadno, nakonec touto operací systém CTF začíná.
Koncept NeXaT je určitě zajímavé řešení s příslibem širšího využití do budoucna. Vždyť problematika nekoordinovaných jízd po pozemcích (zejména u odvozních prostředků při sklizni) byla i v našich periodikách často probírána, a pokud by se zavedl systém jednotných jízdních stop, bylo by možné významně omezit utužení půdy (až 95 % plochy by nebylo vystaveno negativnímu účinku zhutnění).
Nosič nářadí NeXaT používá kolový nebo pásový podvozek, dva vznětové motory o výkonu 545 k a představuje velkou výzvu pro výrobce nástaveb. Například Geringhoff je originálním výrobcem adaptérů pro NeXaT. Pro sklizeň obilnin se sklizňovým modulem NEXCO se používá flexibilní pásová žací lišta Geringhoff TruFlex Razor s pracovní šířkou 15,5 m. Při sklizni kukuřice na zrno se společnost NeXaT zcela spoléhá na kukuřičné adaptéry Geringhoff Rota Disc s 31 řádky (šířka řádku dosahuje 50 cm).
Společnost Dammann vyrobením aplikačního modulu pro nosič nářadí NeXaT představila největší postřikovač na světě. Vzhledem k rozměrům nosiče bylo možné vyvinout a vyrobit postřikovač s nádrží o objemu 22 000 l a s pracovním záběrem ramen od 20m - 70m. Zařízení je vybaveno osvědčenou špičkovou technologií Dammann Profi-Class a integrovaným systémem ISOBUS. Práce nástavby Dammann s NeXaTem dosahuje nejen vysoké ochrany půdy a životního prostředí, ale také vysoké účinnosti.
A tak bychom mohli pokračovat. V každém případě je koncept NeXaT průlomovým řešením, které by krom nižšího utužení půdy daného jízdou ve stabilních stopách mělo přinést i hodně automatizace a v budoucnu i plně autonomní provoz.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!