Rozvoj traktorové dopravní techniky jde ruku v ruce s rostoucí nabídkou zemědělských kolových traktorů a má tedy dlouhou historii. S využitím traktorů pro dopravní operace se setkáváme v rostlinné i živočišné výrobě.
V provozních podmínkách se uplatňují jak traktory s výkonem do 74 kW (100 k), tak s výkonem nad 221 kW (300 k). Také přípojných vozidel využívaných pro agregaci s různými typy trakčních prostředků existuje široká škála. Takovou dopravní techniku lze rozdělit podle různých kritérií na čtyři velké skupiny – klasické přívěsy, standardní traktorové návěsy, sklizňovou dopravní techniku a specifická řešení, kam řadíme např. podvozky pro agregaci sedlových návěsů nebo modely se speciálním provedením tažené oje. Každý z výše uvedených typů přípojných vozidel disponuje odpovídajícím typem nástavby v pevném nebo zaměnitelném provedení. Tyto možnosti se týkají jak přívěsů, tak i návěsů. V našich podmínkách se často setkáváme s návěsy určenými pro práci s výměnnými nástavbami, sběracími řezacími vozy a návěsy s výtlačným štítem. A právě na tyto tři skupiny dopravní techniky se zaměříme.*
Ing. Filip Javorek
Více v prosincovém Farmáři