20.09.2018 | 06:09
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Využití traktorů v dopravě

Traktorová doprava se v zemědělství využívá prakticky od vzniku těchto zemědělských trakčních prostředků. Využití klasických kolových traktorů v dopravě se postupně rozšířilo o další typy tahačů, zejména systémové nosiče. Za určitých podmínek se setkáme také s trakčními prostředky s pásovým podvozkem.

Kromě techniky vycházející z koncepce traktorů a nosičů se v zemědělské výrobě využívají též různé typy nákladních automobilů. Ty jsou k provozu schváleny jako zemědělské traktory (za určitých podmínek). Stejně tak se někdy homologují některé typy nakladačů jako kolové traktory. V našem příspěvku se však zaměříme na běžně využívané kolové traktory a systémové nosiče, které se kromě dopravy využívají také pro aplikace statkových a minerálních hnojiv. S využitím výše uvedené techniky se pojí různé typy příslušenství zajišťující požadovanou agregaci, a to jak z pohledu funkčnosti, tak komfortu obsluhy.

Klasické kolové traktory
S klasickými kolovými traktory se setkáme ve velmi širokém výkonovém spektru. V případě zemědělských kolových modelů je to od 37,6 do 367 kW (od 50 do 500 k). S výše uvedenými parametry nutně souvisí využívaná dopravní technika a rovněž dopravní pracovní technika. Obecně můžeme říci, že kolové traktory s výkonem 74 až 81 kW (100 až 110 k) se v našich podmínkách využívají pro dopravních operace, při nichž není kladen důraz na vyšší přepravní rychlosti a výkonnost z hlediska objemu dopravovaného za jednotku času. Mezi dané dopravní operace lze zařadit přípravu krmiv, obslužnost při budování pastevních areálů, zásobování osivy a hnojivy nebo využití při sklizni okopanin a zeleniny.
Při sestavování technologií, u nichž klademe důraz na výkonnost a vyšší přepravní rychlosti, využíváme traktory s výkonem od 74 do 81 kW (100 až 110 k) nominálního výkonu výše. Takové kolové traktory se agregují zpravidla s dvou- a vícenápravovými přívěsy a návěsy (návěsy v našich podmínkách převládají). Využití kolových traktorů od určitého výkonu souvisí též s možnostmi jejich výbavy. Většina modelů daného segmentu nabízí v základním provedení nebo na přání s odpružením přední nápravy a kabiny. S rostoucím výkonem a technologickou úrovní trakčních prostředků významně roste také výbava. Za standardní lze považovat hydraulicko.pneumatické odpružení přední nápravy (nosník nápravy je odpružen jako celek).
Celý článek Ing. Filipa Javorka vychází v zářijovém Farmáři.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down