V zemědělství lze nalézt několik variant časového a prostorového rozdělení poptávky po dopravě. Například s časem pravidelným, místem nakládky konstantním, místem vykládky konstantním; časem pravidelným, místem nakládky a vykládky variabilním (flexibilním); časem nepravidelným, místem nakládky a vykládky variabilním; časem nepravidelným, místem nakládky a vykládky konstantním (například odvoz zemědělské produkce z pole; časem nepravidelným, místem nakládky konstantním a místem vykládky variabilním; časem nepravidelným, místem nakládky variabilním, místem vykládky konstantním (například svoz zemědělské produkce do bioplynových stanic, seníků, silážních žlabů).
Uvedené varianty vždy ovlivní výkonnost dopravy. Obecně lze říci, že výkonnost dopravy ovlivní technologická rychlost jízdy, rychlost jízdy na dopravní trase, manipulace s břemenem při vykládce, technologická a přepravní vzdálenost a přepravovaný objem, resp. hmotnost.*
Celý článek Ing. Ivo Celjaka, CSc., vychází ve speciální příloze časopisu Farmář.