Mám ráda reportáže, kdy mohu být součástí dění. Tedy konkrétně, když se se strojem mohu dopodrobna seznámit nejen teoreticky, ale mohu ho vidět při práci nebo se s ním i svézt. Přesně taková reportáž na mě čekala v podniku v Lesonicích, kam se přijel představit největší samojízdný aplikátor Vredo VT 7138. Byla jsem nadšená, když jsem si mohla sednout na místo spolujezdce a spolu s řidičem Tristanem Deppingem jsme vyrazili na pole.
Kabina je prostorná, velkoryse prosklená, s krásným výhledem na všechny strany. Díky pneumatickému odpružení kabiny i sedadla řidiče, je jízda velmi pohodlná. Ovládací prvky, tak jak to bývá se nacházejí na dosah pravé ruky a patří k nim multifunkční loketní opěrka vybavená dvěma joysticky. Vzdálenějším joystickem se ovládají funkce nasávacího ramene a aplikace a joystickem blíže k pravé ruce je ovládán pojezd, případně hydraulika a tříbodový závěs.
Kabina moderního stroje se dnes již neobejde bez monitoru a samojízdný aplikátor Vredo jich měl hned několik. Vynechám-li monitor satelitní navigace v tomto případě od firmy Trimble, pak tu byla na A sloupku kabiny umístěna malá obrazovka přenášející obraz ze zadní kamery pro snazší orientaci při couvání a dále dvojitý monitor uložený skrze držák na loketní opěrce. Horní obrazovka tohoto monitoru nabízela kompletní menu pro nastavení i monitoring všech provozních funkcí stroje. Namátkou budu jmenovat: nastavení všech hydraulických funkcí, volba režimu řízení nebo například nastavení tlaku v pneumatikách pro jízdu po komunikaci a pro jízdu po poli. Spodní obrazovka je určená pro pracovní funkce sání a aplikace. Na ní je možné sledovat například naplnění a opět vyprazdňování zásobníku, aktuální aplikované množství a práci jednotlivých sekce.
Při jízdě po komunikaci používal Tristan pouze pedál plynu a brzdy. Díky plynulé převodovce je jízda velmi komfortní. Na poli pak snížil tlak v pneumatikách a když k okraji pole dorazila dopravní cisterna navedl rameno vzdálenějším joystickem k ventilu. Celý proces plnění trval něco málo přes dvě minuty. Poté stačilo zmáčknout jediné tlačítko na joysticku a rameno se uložilo zpět do transportní polohy. Mezitím už nastavil aplikační dávku a kolébkovým ovladačem na joysticku spustil k zemi aplikátor. Pak už stačilo nastavit režim krabí chod, spustit satelitní navigaci a vyrazit do práce.