Řada výrobců dopravní techniky se specializuje právě na vývoj a výrobu výměnných systémů, které se liší jak celkovou hmotností, tak způsobem výměny nástaveb. K příslušenství podvozků patří různé systémy pohonu pracovních nástaveb.
Důraz na snížení měrného tlaku
Podvozky existují v různém provedení. Při výběru aplikační techniky klademe důraz na snížení měrného tlaku a poškozování půdy, proto se setkáváme s různými režimy řízení kol nebo pásovými podvozky. Nechybí systémy pro změnu tlaku v pneumatikách. Řada možností speciální výbavy platí také pro nákladní vozidla a speciální nosiče nástaveb.
Traktorové podvozky se liší především počtem náprav a celkovou hmotností. V naprosté většině se jedná o dvou a třínápravové modely. Existují rovněž podvozky se čtyřmi nápravami. Agregace těchto podvozků se uskutečňuje pomocí tažné oje v provedení do horního či spodního závěsu. Ale oblíbené u rozmetadel hnoje jsou i varianty s jednou nápravou, osazenou pneumatikami o velkém průměru.
Spodní závěs v oblibě
S horním závěsem se setkáme v případě nižších výkonových řad, nicméně nejčastěji se využívá spodní závěs. Základní konfigurace oje zahrnuje mechanické odpružení, obvykle s listovými pružinami. Výkonnější modely se pojí s hydropneumatickým odpružením oje, které se nechá také využívat pro nastavení polohy oje. Tato konstrukce usnadňuje agregaci s trakčním prostředkem.*
Více informací v Mechanizaci zemědělství č 9/2023.