Na veletrhu Agritechnica 2023 představí výrobci technologií pro sklizeň a výrobci sklízecích mlátiček inovace v oblasti mlácení a separace a systémy pro zajištění stability výkonu a kvality práce. Výzvou je stále se zvyšující kapacita sklízecích mlátiček a přitom omezená velikost stroje. Zvyšuje se tak „hustota“ výkonu. Při sklizni na rovině i ve svažitém terénu se dále zvyšuje stabilita výkonu a kvalita práce prostřednictvím řídicích technologií a poloautomatických kalibračních technologií.
Je pravidlem, že před největší světovou výstavou Agritechnica, která se bude konat letos 12 až 18. listopadu v Hannoveru se specialisté na různé zemědělské oblasti vyjadřují k trendům a novinkám, jež se udály za poslední dva roky. Ne jinak tomu je i letos. Zprávu o trendech a novinách v sortimentu sklízecích mlátiček zpracoval Prof. Thomas Rademacher, Life Sciences and Engineering, z Univerzity aplikovaných věd v Bingenu
Stále účinnější a kompaktnější technologie pohonu
Velmi nákladné hnací ústrojí kombajnů musí být mimořádně účinné a kompaktní. Výrobci proto, kde je to možné, používají mechanické řemenové pohony pro sestavy s vysokou a střední spotřebou energie, aby zvýšili celkovou účinnost a minimalizovali spotřebu nafty. Mláticí bubny i mláticí a separační rotory jsou poháněny buď konvenční, vysoce vyvinutou technologií variátorů, nebo výkonově rozdělenými převodovkami. Hydraulické pohony rotorů, jaké se používají například u kombajnů jihoamerických výrobců, sice nabízejí výhodu jednoduchého zpětného chodu v případě zablokování, ale ukazují se jako nevhodné kvůli své nízké účinnosti, zejména při sklizni velkého množství slámy.
Raději hřídele
Aby se snížil počet řemenových převodů mezi motorem a šikmým dopravníkem, některých koncepcích se k přenosu rotační síly na sklízecí adaptér používají kardanové hřídele. Řemenové pohony pro podávací, urychlovací a mláticí bubny jsou však stále umístěny mezi vnějším rámem a pojezdovým ústrojím.
New Holland CR
U nové dvourotorové axiální sklízecí mlátičky New Holland tomu tak není. Pohon žacího adaptéruje řešen pomocí hnacího hřídele uloženého nad pojezdovým ústrojím na pravé straně stroje. Podávací buben pro oba rotory je poháněn mechanicky přes levý axiální mláticí a separační rotor jako předlohový hřídel. Tato konstrukce vytváří prostor mezi podvozkem a pojezdovým ústrojím, což umožňuje zvětšení kapacity, přičemž přepravní šířka zůstala stejná. Díky šířce vstupního kanálu 1,56 m u nástupce známého modelu CR společnost New Holland následně rozšířila podvozek na více než předchozí maximální hodnoty, a proto nyní vyrábí sklízecí mlátičku s největší šířkou mlátícího kanálu, tj. s odpovídajícím výkonnostním potenciálem.
Základním prvkem hnacího ústrojí nové sklízecí mlátičky CR je centrálně umístěná dělená převodovka v kombinaci s motorem, který je nyní namontován podélně a v šikmé poloze odpovídající úhlu sklonu rotorů. Tato převodovka dokonce umožňuje softwarově řízené odblokování rotorů tím, že nejprve uvolní zablokované rotory střídavým otáčením tam a zpět a poté je pošle po obvyklé dráze. Tato technologie automatického odblokování je rozumným vývojem ve srovnání se systémy s ručně ovládanou technologií reverzace.
Senzor na ložiskách
Case představuje senzor pro zjišťování stavu ložisek. Systém vyvinutý ve spolupráci s firmou Flanders Make funguje autonomně, jakmile je připevněn k ložisku. Prostřednictvím WiFi a aplikace se údaje o vibracích ložiska používají k výpočtu zbývající životnosti a jsou přenášeny do mobilního telefonu uživatele.*