Na veletrhu Agritechnica vystavuje pravidelně i společnost Merlo. Loňský ročník nebyl výjimkou a v expozici se představilo několik novinek a to jak v podobě klasických teleskopických manipulátorů, tak nového prototypu s elektropohonem a lithiovými akumulátory.
Když zůstaneme u novinek mezi modely se spalovacím motorem, můžeme začít modernizovaným manipulátorem Merlo TF 27.6. Tento stroj se může pochlubit kompaktními rozměry (výška 2,02 metru, šířka 1,86 metru a délka 3,91 metru) a dobrými manévrovacími schopnostmi. To vše při nosnosti 2,7 tuny a výšce zdvihu 6 m. A jaké nabízí novinky? Krom motoru Kohler se zdvihovým objemem 2,5 l a výkonem 75 k, který splňuje emisní normu Stage V, jde především o několik prvků výbavy, které byly dříve vyhrazeny pouze výkonnějším modelům z řady Turbofarmer.
Elektronické systémy
Pokud začneme v popisu inovací pojezdovým ústrojím, je vhodné zmínit systém EPD (Eco Power Drive), který optimalizuje otáčky motoru a nastavení hydrogenerátoru pojezdu s ohledem na dosažení adekvátní pojezdové rychlosti. EPD může pracovat v několika režimech a plynový pedál se u něj stává pedálem pojezdovým.
Otáčky motoru mohou být automaticky měněny i při pohybu joysticku, protože ten je plně elektronický a napojený do sítě CAN-Bus. Nově obsahuje i tlačítko reverzace a přídavnou funkci pro dvojčinný hydraulický válec. Pro obsluhu je příznivé, že je v takzvaně kapacitním provedení, tedy stačí jej jen uchopit a netřeba mačkat bezpečnostní tlačítko.
S bezpečnostní souvisí i systém ASCS (Adaptive Stability Control Systém). Ten umí automaticky rozpoznat typ připojeného adaptéru a vyhodnotit náklad, který je manipulován. Podle, toho pak upravuje limity maximálního zdvihu a výsuvu, aby nebyla ohrožena stabilita stroje.
S ohledem na použití plně elektronického joysticku je použit i elektricky řízený rozvaděč v provedení Flow Share, což ve volném překladu do naší mateřštiny znamená, že umožňuje současné vykonávání několika funkcí souvisejících s pohyby teleskopického ramene a jeho příslušenství.
Elektropohon není jen pro malé
Ve fázi konceptu je plně elektrický model TFe 43.7. Stejně jako menší kolega eWorker 25.5 je vybaven elektrickým konceptem pojezdu, který však na rozdíl od olověných využívá Li-Ion akumulátorů. Pojezdové ústrojí lze ovládat ve třech režimech, adekvátně tomu jakou práci manipulátor vykonává.
Elektrický pohon je vybaven chlazením i ohřevem, které udržují teplotu akumulátorů na hodnotě, kdy dokáží přijímat i vydávat maximum elektrické energie. Akumulátory lze dobíjet různými způsoby včetně rychlodobíjení stejnosměrným proudem jaké známe z nabíječek osobních elektroautomobilů.
S ohledem na vysoký špičkový výkon akumulátorů by měla být rychlá i hydraulika. Výrobce deklaruje rychlost pohybů ramene obdobnou jako u modelu TF 42.7 – 136, se spalovacím motorem o výkonu 136 k.
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 2/2024. *
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!