18.09.2024 | 06:09
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Robustní kypřič do obtížných podmínek

Se vstupem německé firmy Horsch na náš trh souvisí i nástup bezorebné technologie hospodaření. Horsch Phantom FG byl první plošný podmítač na evropském kontinentě a spolu s radličkovým secím strojem Horsch Concord tvořil funkční linku při zakládání porostů s citelnou úsporou času. Zanedlouho poté představil tento výrobce i svého specialistu na hluboké zpracování půdy – radličkový kypřič Tiger AS.

Horsch Tiger AS byl pro svůj primární účel využití – kypření půdy do hloubek i nad třicet centimetrů – dokonale připraven: rám s profilem 120 x 120 mm a robustní tažná oj, otevřená konstrukce pro maximální průchodnost, silné slupice radlic s jištěním masivními vinutými pružinami a jako finální sekce těžký pneumatikový pěch AS. Tiger AS se ukázal jako výborná zbraň na eliminaci půdního zhutnění či podplužní pánve. O něco později firma Horsch představila kombinovanou verzi Tiger MT („kukuřičný Tiger“).

Silné stonky, žádný problém

Horsch Tiger MT je kombinovaný kypřič pro střední a hluboké zpracování půdy. Před sekcí radlic se nachází sekce krátkých talířových bran. Talíře DiscSystem mají průměr 68 cm a vynikají velkým přítlakem na půdu. Díky tomu spolehlivě zvládají řezání velkých objemů posklizňových zbytků, typicky po sklizni kukuřice, či například silných stonků slunečnice.

Sloučení operací mělkého promísení pomocí talířů a hlubokého prokypření radličkami u Tigeru MT se v naší praxi osvědčuje – tento stroj dokáže provést dvě operace najednou a při jedné jízdě připravit půdu k setí. Za situace, kdy je setí v časové nouzi, urychlení zpracování a přípravy půdy každý zemědělec uvítá.

Snížení nákladů

Po vzejití výdrolu následuje na pozemku druhý přejezd, opět s kypřičem Horsch Tiger MT. Přitom se šikovně využívá možnosti záměny celé sady radliček za jinou variantu. Na polích, určených k pěstování obilnin, se provede kypření do hloubky dvaceti centimetrů, tam, kde se bude vysévat ozimá řepka, pak do 25-28 cm. Při kypření do hloubky 28 cm se kypřič Tiger MT osadí radličkami ULD. Ty jsou koncipovány tak, že při své práci nevytvářejí velké hroudy. Kypřič za sebou zanechává pěkně urovnaný povrch pole, o což se stará pneumatikový pěch. Půdní profil je přitom velmi dobře propracovaný.

Spotřeba paliva je na těžkých půdách výrazně nižší, než při orbě, nehledě na výrazně nižší ztráty půdní vláhy a absenci následných, rovněž energeticky náročných operací na zpracování hrubé brázdy. Po druhém přejezdu s kypřičem Tiger MT je ve většině případů možné rovnou přistoupit k setí secím strojem.

Více informací v týdeníku Zemědělec.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down