06.07.2025 | 11:07
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Široká plejáda nákladních automobilů

P & L spol. s r.o. již řadu let nabízí hned dvě značky nákladních automobilů a to Iveco a Tatra, protože každé provedení má své výhody. U Iveca je to například velmi široký sortiment začínající u dodávek a končící u těžkých nákladních vozidel u Tatry zase výborné vlastnosti v terénu. Takže pro převahu silničních jízd se jistě vyplatí pořídit Iveco, ovšem pro odvozní práce nastávající při sklizni může mít navrch Tatra. Pojďme si obě značky nákladních automobilů ve stručnosti představit.

Automobily značky Tatra jsou po desetiletí známé svou robustností a schopností zvládat extrémní terén. S příchodem modelu Tatra Phoenix spojila kopřivnická automobilka osvědčený podvozek s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami se vzduchovým odpružením s moderní kabinou a agregáty značky DAF a Paccar. Výsledkem je vozidlo, které má uplatnění nejen ve stavebnictví a komunálních službách, ale také v moderním zemědělství.

Do terénu

Pro zemědělské aplikace je Tatra dodávána v několika specifikacích vybavených jedenácti, nebo třináctilitrovými motory Paccar s výkonem až 510 koní, převodovým ústrojím aktuálně vyráběných vozidel je šestistupňová automatická převodovka Allison a ve výbavě nechybí hydrogenerátor pro pohon dvou hydraulických okruhů. Krom vzduchem odpružených polonáprav pro lepší průjezdnost v terénu je velkým benefitem Tatry možnost instalace centrální změny hustícího tlaku v pneumatikách. Toto řešení, které má svůj původ u vozidel jezdících tom nejobtížnějším terénu může najít uplatnění i na poli při redukci měrného tlaku, který působí na půdu. 

Tatra Phoenix může být koncipována pro agregaci s pevnými i výměnnými nástavbami, v zemědělství jde hlavně o nástavby velkoobjemové určené pro převoz siláže a senáže, nebo nástavby klasické, vhodné pro dopravu ostatních materiálů, zejména obilnin a samozřejmě i nástavby cisternové. Možné jsou i nástavby pro rozmetání organických hnojiv. Všechny tyto nástavby mohou být jak pro Tatru na klasickém podvozku 6x6, tak na v zemědělství oblíbeném 6x8, který disponuje zadní nepoháněnou, avšak říditelnou nápravou. V nabídce Tatry je i verze 8x8 pro největší nástavby, anebo oblíbená verze 4x4 koncipovaná jako tahač návěsů.  

Agrotahač Tatra má motor Paccar MX-11 se zdvihovým objemem 10,8 litru a výkonem 450 k. Může mít celkovou hmotnost až 20 tun (pohotovostní je 9,8 tun) a celková hmotnost soupravy dosahuje až 50 tun. Pro provoz na pozemních komunikacích je hmotnost tahače omezena na 18 tun a soupravy na 45 tun, ale i tak je přepravní kapacita takové soupravy značná a většinou jasně předčí soupravu traktorovou, nemluvě o vyšší rychlosti jízdy, která je v případě homologace do kategorie T1b omezena na 79 km/h.

Nabídka vozidel Iveco

Značka Iveco zahrnuje velkou škálu vozidel orientovaných převážně pro silniční aplikace, ale v sortimentu nechybí ani verze pro smíšený provoz. I nezemědělské veřejnosti jsou jistě známá dodávková vozidla Iveco Daily vyráběná od celkové hmotnosti 3,5 tuny až po 7,2 tuny a ve skříňovém i valníkovém provedení, přičemž v sortimentu nově nechybí ani elektrické verze těchto vozidel. Kategorii lehkých nákladních vozidel reprezentuje řada Eurocargo 4x2, nebo 4x4 s univerzálním využitím a celkovou hmotností až 15 tun, přičemž verze 4x4 je vhodná pro komunální sféru při letní i zimní údržbě silnic. Modelová řada Eurocargo 4x4 používá motory s výkonem 250 až 320 k a mechanické šestistupňové či automaticky řazené osmistupňové převodovky.

Těžké nákladní automobily pro kombinované využití na silnici i v terénu reprezentují modelové řady T-Way a X-Way vyráběné jak ve formě tahačů tak vozidel umožňujících montáž různé nástavby. V nákladních automobilech X-Way jsou použity devítilitrové, nebo třináctilitrové motory Iveco s výkonem 340 až 570 k a to jak u tahačů tak nástaveb, které mohou být ve dvou až čtyřnápravovém provedení.

Celý článek najdete v týdeníku Zemědělec.

Tahač návěsů Iveco T-Way
Těžké nákladní automobily Iveco pro kombinované využití na silnici i v terénu reprezentují modelové řady T-Way a X-Way

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down
Přehled ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.