P & L, spol. s r. o., již řadu let nabízí hned dvě značky nákladních automobilů, a to Iveco a Tatra, protože každé provedení má své výhody. U Iveca je to například velmi široký sortiment začínající u dodávek a končící u těžkých nákladních vozidel, u Tatry zase výborné vlastnosti v terénu. Takže pro převahu silničních jízd se jistě vyplatí pořídit Iveco, ovšem pro odvozní práce nastávající při sklizni může mít navrch Tatra. Pojďme si obě značky nákladních automobilů ve stručnosti představit.
Automobily značky Tatra jsou po desetiletí známé svou robustností a schopností zvládat extrémní terén. S příchodem modelu Tatra Phoenix spojila kopřivnická automobilka osvědčený podvozek s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami se vzduchovým odpružením s moderní kabinou a agregáty značky DAF a Paccar. Výsledkem je vozidlo, které má uplatnění nejen ve stavebnictví a komunálních službách, ale také v moderním zemědělství.
Pro zemědělské aplikace je Tatra dodávána v několika specifikacích vybavených jedenácti- nebo třináctilitrovými motory Paccar s výkonem až 510 koní, převodovým ústrojím aktuálně vyráběných vozidel je šestistupňová automatická převodovka Allison a ve výbavě nechybí hydrogenerátor pro pohon dvou hydraulických okruhů. Krom vzduchem odpružených polonáprav pro lepší průjezdnost v terénu je velkým benefitem Tatry možnost instalace centrální změny husticího tlaku v pneumatikách. Toto řešení, které má svůj původ u vozidel jezdících v tom nejobtížnějším terénu, může najít uplatnění i na poli při redukci měrného tlaku, který působí na půdu.
Tatra Phoenix může být koncipována pro agregaci s pevnými i výměnnými nástavbami, v zemědělství jde hlavně o nástavby velkoobjemové určené pro převoz siláže a senáže, nebo nástavby klasické, vhodné pro dopravu ostatních materiálů, zejména obilnin, a samozřejmě i nástavby cisternové. Možné jsou i nástavby pro rozmetání organických hnojiv. Všechny tyto nástavby mohou být jak pro Tatru na klasickém podvozku 6 x 6, tak na v zemědělství oblíbeném 6 x 8, který disponuje zadní nepoháněnou, avšak řiditelnou nápravou. V nabídce Tatry je i verze 8 x 8 pro největší nástavby, anebo oblíbená verze 4 x 4 koncipovaná jako tahač návěsů.
Agrotahač Tatra má motor Paccar MX-11 se zdvihovým objemem 10,8 litru a výkonem 450 k. Může mít celkovou hmotnost až 20 tun (pohotovostní je 9,8 tuny) a celková hmotnost soupravy dosahuje až 50 tun. Pro provoz na pozemních komunikacích je hmotnost tahače omezena na 18 tun a soupravy na 45 tun, ale i tak je přepravní kapacita takové soupravy značná a většinou jasně předčí soupravu traktorovou, nemluvě o vyšší rychlosti jízdy, která je v případě homologace do kategorie T1b omezena na 79 km/h.
Značka Iveco zahrnuje velkou škálu vozidel orientovaných převážně pro silniční aplikace, ale v sortimentu nechybí ani verze pro smíšený provoz. I nezemědělské veřejnosti jsou jistě známá dodávková vozidla Iveco Daily vyráběná od celkové hmotnosti 3,5 tuny až po 7,2 tuny a ve skříňovém i valníkovém provedení, přičemž v sortimentu nově nechybí ani elektrické verze těchto vozidel. Kategorii lehkých nákladních vozidel reprezentuje řada Eurocargo 4 xn2, nebo 4 x 4 s univerzálním využitím a celkovou hmotností až 15 tun, přičemž verze 4 x 4 je vhodná pro komunální sféru při letní i zimní údržbě silnic. Modelová řada Eurocargo 4 x 4 používá motory s výkonem 250 až 320 k a mechanické šestistupňové či automaticky řazené osmistupňové převodovky.
Těžké nákladní automobily pro kombinované využití na silnici i v terénu reprezentují modelové řady T-Way a X-Way vyráběné jak ve formě tahačů, tak vozidel umožňujících montáž různé nástavby. V nákladních automobilech X-Way jsou použity devítilitrové nebo třináctilitrové motory Iveco s výkonem 340 až 570 k, a to jak u tahačů, tak nástaveb, které mohou být ve dvou+ až čtyřnápravovém provedení.
Celý článek najdete v týdeníku Zemědělec.*