Společnost CRS Marketing, s. r. o., je dodavatelem systémů pro zemědělskou dopravu, aplikaci hnojiv, technologií senážování a výroby krmiva. Mezi zákazníky je známá též v oblasti kompostování organické hmoty technologií AG-Bag.
„Nejsme typická velkoobchodní firma s množstvím zaměstnanců. Pracujeme v osmi lidech a dvě ženy máme permanentně na mateřské,“ říká s úsměvem majitel společnosti Ing. Martin Hruška. Dlužno dodat, že počet zaměstnanců zde nemá vliv na celkový obrat firmy. Odlišnost lze najít i v tom, že CRS Marketing nabízí především technologie, zejména v oblasti skladování a výroby krmiv. Jako autorizovaný zástupce na našem trhu nabízí techniku Annaburger, Nutzfahrzeuge, Krampe, AG-Bag, Vakutec, RKW, Trioplast, Güstrower či Chemo.
O technice i technologiích Firma CRS Marketing prodává zemědělskou dopravní techniku, jejím cílem jsou však komplexnější služby. Nabízí svým zákazníkům informace a poradenství. Na základě informací od budoucího uživatele vytvoří nabídku techniky, která bude optimální jak z hlediska konstrukce, tak co do výkonnosti či kapacity. Pokud v průběhu užívání vznikne potřeba nového většího stroje, uživatel si nemusí zoufat, CRS od něj stroj vykoupí a poskytne mu nový, odpovídající zvýšeným nárokům. Čížkovičtí jsou i partnerem bioplynových stanic v otázce logistiky, aplikace i skladování.
O tom jak vidí současnou situaci, jak řeší potřeby zemědělců a jaké má v nabídce novinky jsem si povídal s Ing. Hruškou v sídle společnosti v Čížkovicích.
Pořízení nové dopravní techniky by mělo vycházet z celkové analýzy výroby a potřeb podniku a je třeba se rozhodovat na základě širších souvislostí. Ceny zemědělských produktů se v nejbližší době zřejmě výrazně měnit nebudou a tak je do budoucna třeba zefektivnit výrobu s využitím nejmodernější techniky a s tím souvisejícím snížením počtu zaměstnanců.
Výběr z mnoha značek Společnost CRS Marketing stojí v čele dovozců dopravní techniky pro zemědělce. Výrobky Annaburger jsou pojmem v celé Evropě. Nabízí například laminátové cisterny, výměnné systémy a překládací vozy. Technika Krampe, to jsou stavební návěsy za traktory, hákové nosiče a zemědělské návěsy. Korbu si zákazník vybere od 4,6 do 9 metrů. Stejně široká nabídka je i v oblasti nosníků a náprav, zákazník si složí svůj vůz jako ze stavebnice. Systémy hnojení jsou doménou firmy Vakutec. Od plechových cisteren různých objemů až po speciální hadicové systémy. Güstrower je přední výrobce velkoplošných rozmetadel na minerální hnojiva a vápno. V nabídce má rozmetadla s řetězovým a gumovým dopravníkem, stroje na vápnění a dodává nástavby na nákladní automobily pro zemědělství. Řadu let též vyrábí překládací vozy.
Koupit ideální stroj není jen tak Porovnávat dva podobné produkty podle ceny je u nás časté, ale mnohdy velmi zavádějící. Vždy je třeba si ověřit, co se za nízkou cenou stroje skrývá. U dopravní techniky je důležitý profil rámu, např. stroje Krampe jej mají tažený, uzavřený s tloušťkou stěny osm milimetrů. Je jasné, že pevnost a životnost této konstrukce bude jiná, než u obdobného výrobku s tloušťkou stěny pět milimetrů a otvory, kterými dovnitř vniká jak nečistota, tak i voda. S hlediska provozu a údržby jsou důležitou součástí brzdy. Kvalitní výrobky mají automatické nastavování polohy brzdné páky a celkové nastavení je snadné. Kvalita vozu se pozná i podle spojení jednotlivých částí, např. uchycení zadního čela.
Jak říká Ing. Martin Hruška, nejdůležitější není pořizovací cena vozu, ale nízké náklady na jednotku. Při analýze vychází vždy z ceny celé soupravy. Vhodně zvolený vůz s velkým objemem, například Krampe Big Body 650 s objemem 31 m3, navržený na dobrých speciálních parabolických nápravách s pneumatikami na 26,5´´ ráfcích může být agregován s traktorem o výkonu pouze 150 koní. Celková konstrukce umožní přepravovat i 28 m3 obilí beze strachu z přetížení. Kvalitní 24 t pružiny jsou zárukou. Cena takové soupravy je pak nižší, než levnější vůz vyžadující traktor s výkonem 200 až 230 koní. Pro budoucího uživatele je rovněž velmi důležitá životnost stroje. „Někdo využívá techniku na 50 %, ale jsou zemědělci, kteří ji vytěžují 24 hodin denně,“ říká Ing. Hruška a pokračuje: „Jeden náš zákazník odveze s cisternou o objemu 18 m3 za rok 90 000 m3 kejdy. Pro představu to jsou dvě dvanáctihodinové směny v pracovních dnech a jedna dvanáctihodinová směna v sobotu a v neděli.“ Bioplynka je nenasytná, méně kvalitní technika toto zatížení dlouho nevydrží.
Vyřešení dopravy může v dlouhodobém pohledu ušetřit nemalé částky. Vždyť podíl zemědělské dopravy na provozních nákladech bývá v RV kolem 50 % a k tomu připočítejme ještě ŽV nebo např. zmíněnou bioplynovou stanici. „Mnoho zemědělských podniků v současné době investuje právě do bioplynových stanic, ale chybí jim optimální řešení logistiky. Na stanici s výkonem 500 kW je třeba kejda a 10 000 až 15 000 tun siláže nebo senáže. Sklizeň je vzhledem k agrotechnickým lhůtám časově omezena a chceme-li zachovat energetickou hodnotu sklizené hmoty, musíme mít perfektně vyřešenou dopravní linku i následné uskladnění a konzervaci,“ dodává Ing. Hruška. Jednou z možností uskladnění jsou venkovní žlaby, které jsou však náročné na techniku vzhledem k nutnosti dusání navezené hmoty. Vezmeme-li v úvahu výkonnost současných řezaček je jasné, že s jedním traktorem farmář nevystačí (platí pravidlo 2,5 minut dusání na jednu tunu hmoty). Alternativou je uskladnění do vaků, které je mechanizačně méně náročné a vykazuje menší ztráty (0 až 2 % proti 10 až 15 % v jámě).
Tím, že se CRS Marketing nezaměřuje na jednoho výrobce, je schopen zákazníkovi vždy nabídnout vhodnou techniku, ať je to jednoúčelový návěs, výměnný systém, vůz s výtlačným čelem ve dvou provedeních (jeden s možností instalace adaptéru na rozmetání, druhý s celkovým objemem 60 m3), nebo třeba současnou novinku, u které je výtlačný štít nahrazen gumovým vyprazdňovacím pásem. Zákazníkům zpracovávajícím kejdu nebo fugát je určen sortiment pro aplikaci kejdy. Od lehkých cisteren Vakutec s objemem do 15 m3 určených na jarní aplikaci do porostu až po velké modely určené pro období před setím na strniště. Nově existuje ještě jedna možnost aplikace, kdy je traktor vybaven pouze hadicovým aplikátorem s taženou hadicí a vlastní cisterna nebo kontejner s čerpadlem stojí na kraji pole. O zásobování se starají přívozní cisterny. Výkonnost je v tomto případě kolem 150 m3/h. Předností je nízký tlak na půdu a již zmíněná velká výkonnost. Firma CRS Marketing hodlá v letošním roce dva tyto systémy otestovat v našich podmínkách.
Novinky, aneb na co se těšit Güstrower D077 je nový typ rozmetadla minerálních hnojiv s objemem 10 m3. Vybaven je novým typem rozmetacího stolu schopným rozmetat granulovanou močovinu do 36 metrů. Kromě minerálních hnojiv rozmetá i sírany a vápno. Uvnitř je řetězový dopravník a na celém stroji jsou jen čtyři mazací místa. Činnost rozmetadla řídí elektronika, obsluha si nastaví pouze dávku. Nový překládací vůz GTU, který k nám byl poprvé dovezen v loňském roce se nyní objevuje oficiálně na trhu s řadou vylepšení.
Další novinkou je třínápravový Annaburger Schubmax s výtlačným čelem HTS 29.79 s objemem 55 m3 a nosností 24 t silážní kukuřice, který nahradí dva normální návěsy. Délka korby tohoto vozu je 10,8 metru. Své místo najde především u profesionálních podniků služeb a u velkých provozovatelů bioplynových stanic. Schubmax je též k dispozici jako jedna z nástaveb na výměnném systému Multi Land Plus. Nově existuje i snížená verze nástavby. Zákazníci se mohou v průběhu letošního roku těšit ještě na další premiéry, např. novou řadu cisteren na aplikaci kejdy, kombinovaný vůz Combiliner na odvoz senáže a kejdy či Telleliner – rozmetadlo upravené jako senážní vůz.
Firma Krampe vyvinula systém Bandit vybavený gumovým dopravníkem a dvěma hydromotory (na začátku a na konci). Lze na něm převážet kromě sypkých materiálů i hranaté balíky. Po stlačení tlačítka dálkového ovládání se postupně otevře zadní čelo a materiál z vozu vyjede. Při nakládání kusového materiálu, palet a hranatých balíků si obsluha vezme dálkové ovládání nakladače do kabiny a postupně si vůz naloží. Výhodou proti vozům s výtlačným čelem je úspora hmotnosti až 1,5 tuny. Bandit, se vyrábí s délkou korby 6,5; 7,5; a 9,8 m, tedy s objemem 35; 40; a 53 m3.
Vakutec přichází s ekologickou řadou EKO Line s novým typem hadicového aplikátoru, který se nesklápí nahoru, ale hadice jsou rolovací. Cisterny mají objem 10,5; 12,5; a 15 m3 a možnost volby mezi vývěvou nebo tzv. Turbočerpadlem. Nový hadicový aplikátor Rollstop, který má transportní šířku jen 2,5 m, je lehký a zároveň velice přesně dávkuje kejdu do porostu. Cisterny Vakutec jsou lehké s nízko položeným těžištěm a jsou tak vhodné i do svažitých pozemků. Standardně jsou vybaveny i šoupětěm na dávkování kejdy.
Vloni se testovala novinka – stroj AG-Bag G-9000, který výkonnostně vyhovuje novým řezačkám. Za hodinu uloží do vaku 250 tun siláže. Vak má délku až 150 metrů s kapacitou 1000 tun. Lanový systém brzdění zde byl nahrazen kotvou. Stroj brzdí jak koly, tak i kotvou.
Klíčové informace
• CRS Marketing nabízí jak dopravní a aplikační techniku, tak především technologie, zejména v oblasti skladování a výroby krmiv.
• Při výběru nové techniky by neměla být nejdůležitější pořizovací cena vozu, ale nízké náklady na jednotku.
• V Čížkovicích mají pro letošní sezónu připravenou řadu novinek.