23.06.2008 | 09:06
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Samojízdný stroj byl dobrou volbou

Původně používali v Zemědělském družstvu Maleč dva nesené postřikovače s přední a zadní nádrží. S přibývajícími léty však toto řešení přestalo vyhovovat a když se ještě přidaly časté poruchy a problémy s dodržováním termínů chemické ochrany, bylo jasné, že je čas na výměnu postřikovačů za nový. Rozhodovali se mezi neseným a samojízdným, nakonec z vytipovaných strojů vyšel vítězně samojízdný postřikovač Dino.

Zemědělské družstvo Maleč vzniklo v roce 1992. Nedaleko Chotěboře obhospodařuje 1820 ha zemědělské půdy, z toho 450 ha jsou trvalé travní porosty, zbytek orná půda. Do výměry je třeba zahrnout i jeho dceřinou společnost Malečská zemědělská, s. r. o., s jejími 790 ha zemědělské půdy a dalších 300 ha, které má družstvo na starosti v rámci služeb.
V nadmořské výšce 420 až 550 metrů jsou jak půdy jílovité, tak i písčité s podílem kamene. V osevním postupu družstva jsou zastoupeny všechny běžně pěstované plodiny. Ozimý ječmen na 150 ha, jarní ječmen na 285 ha. Pšenice má vyměřenou plochu 378 ha, na 320 ha je kukuřice. Přibližně po 50 ha mají pole s mákem, kmínem ke sklizni i nově založeným. Aby byl seznam kompletní, pěstují tu ještě 115 ha trav na semeno, 50 ha tritikale a 120 ha jetele na orné půdě.
V objektech živočišné výroby chovají v Malči 600 dojnic, 360 prasnic a 1000 prasat ve výkrmu.

Vyměnili nesený za samojízdný
„Rozhodovali jsme se mezi samojízdným a taženým postřikovačem, protože to je trend, kterým se tato technika nyní ubírá“, říká mechanizátor Zemědělského družstva Maleč Roman Musílek. Při vytížení traktorů v podniku by však nákup taženého postřikovače znamenal současně i potřebu nového traktoru, a tak se do užšího výběru dostaly postřikovače samojízdné.
Vedení družstva si stanovilo přesná kritéria a oslovilo zástupce několika značek. Pak následovaly prohlídky vytipovaných strojů a posouzení jejich výbavy, ceny a zajištění servisu. Z tohoto klání vyšel vítězně český stroj, samojízdný postřikovač Dino, jehož výrobcem je Agrio Moderní Zemědělské Služby, s. r. o. A tak si jako první v republice koupili před rokem a půl nový „samochod“ z Křemže. Protože šlo o úplně nový výrobek firmy, součástí převzetí stroje byla dohoda, že v Malči postřikovač v provozních podmínkách vyzkouší a po roce vyhodnotí zkušenosti. Na jejich základě provedlo Agrio některé úpravy a doladilo všechny systémy. V loňském roce ošetřil postřikovač Dino k naprosté spokojenosti družstva přibližně 9000 ha. Rozptýlil i pochyby, zda na kopcovitém terénu nebude nádrž této velikosti působit problémy. Vzhledem k rozpětí ramen a problémy s přestřiky byl postřikovač dodatečně vybaven systémem satelitní navigace, včetně zavírání sekcí. GPS ohraničí pozemek a systém pak hlídá pokrytí a automaticky zavírá jednotlivé sekce.
Roman Musílek také vyzdvihl kvalitu a zejména rychlost servisu, který Agrio poskytuje. To je důležité u každého stroje, ale u postřikovače, který je téměř u každého výrobce ve srovnání s jinou zemědělskou technikou kusovou záležitostí, dvojnásobně. Ideální doba pro aplikaci ochranných prostředků bývá velmi krátká a případné ztráty z jejího nedodržení mohou jít do miliónů.
Přednosti postřikovače vidí mechanizátor Musílek kromě kvalitně odvedené práce v celkově dobrém konstrukčním řešení, nízko položeném těžišti, důmyslném uložení složených ramen, která nikde nepřesahují obrys vozidla, uživatelsky přívětivém počítačovém systému či perfektním výhledu z postřikovače. Protože družstvo hospodaří na velkém katastru, důležitá je pro přesuny i maximální rychlost. Příjemným překvapením je i dosahovaná spotřeba pohonných hmot, která činí 0,85 až 1,2 l na hektar.
V Malči jsou přesvědčeni, že vzhledem k rostoucím cenám prostředků chemické ochrany a faktu, že nyní není problém ošetřovat porosty v optimálních agrotechnických termínech, se jim investice do Dina z Agria Křemže rozhodně vrátí.

Postřikovač s velkou nádrží
Samojízdný postřikovač Dino je vybaven hydropohonem. Minimální světlost postřikovače je dostatečných 110 cm. Ramena nabízí výrobce až do délky 36 m, v místním zemědělském družstvu používají dvě délky, na většině pozemků 30 m, na zbylé ploše pak 18 m. Objem nádrže zde zvolili 6000 l, v Agriu ještě montují nádrže s objemem 5000 a 7000 l. Vůbec objemy nádrží u Dina jsou velkou předností, neboť konkurence tato největší množství nenabízí.
Pohonnou jednotku tvoří osvědčené, vodou chlazené motory Deutz, které u nás mají širokou servisní síť. Motor je umístěn kolmo ke směru jízdy. Studený vzduch, který je do něj nasáván z místa nad pravým předním blatníkem je tak čistý a čistý zůstává i chladič, což oceníme například při postřiku řepky v době květu. Motor má vysoký točivý moment v hlavním pracovním rozsahu rychlostí 8 až 12 km/h. Palivová nádrž má dostatečný objem 260 litrů.
Pojezdová hydraulika, to jsou kolové hydromotory značky Poclain s brzdami v olejové lázni. Parkovací brzda je integrovaná v kolovém motoru.
Čtyřstupňová převodovka umožňuje plynulou změnu pojezdové rychlosti.
Rám stroje tvoří tuhá rámová konstrukce na nástavbu s nízko položeným těžištěm. Podvozek je hydropneumaticky odpružený s výškovou regulací a odpojitelným odpružením. Čtyři typy řízení umožňují řízení jen přední nebo zadní nápravy, řízení obou náprav současně nebo krabí chod, při kterém pro každou nápravu pracuje jeden píst se souběžným chodem.
Pracovní hydraulika je charakteristická Load Sensing Systémem, šetřícím náklady a plynulým nastavením otáček a digitálním otáčkoměrem pro čerpadlo na postřik.
Kabina Dina je komfortní s velmi dobrým výhledem, a to i těsně před stroj. Samozřejmě nechybí topení, ani klimatizace.
Celkově Dino zanechává velmi příznivý dojem a je dobrou volbou.

Klíčové informace:
 První samojízdný postřikovač Dino putoval k Chotěboři.
 Rok provozu byl ve znamení spolupráce a doladění všech systémů postřikovače.
 S objemnou nádrží a dlouhými rameny lze dosahovat velkých denních výkonů.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down