V okolí Loun hospodaří bratři Lukášové. Tvrdí, že nákup kvalitní, perfektně vybavené techniky se i přes vyšší pořizovací cenu vyplatí. Dosavadní praxe jim dává za pravdu. Při rozhodování o koupi nového traktoru hrály důležitou roli osobní priority, zkušenosti a zajištění kvalitního servisu v místě působení.
Jednatel a majitel společnosti Servis MF, s. r. o., Josef Bischoft, se dříve věnoval servisní činnosti. Od loňského roku se zařadil mezi prodejce zemědělské techniky. V Dobroměřicích u Loun nabízí stroje značky Massey Ferguson.
V sídle prodejce vonícím novotou Mnoho dealerů zemědělské techniky začíná svojí činnost nabídkou nových strojů, ke které přidá dříve nebo později i servisní služby. Josef Bischoft šel cestou přesně opačnou. V oboru podniká již od roku 1994. Dlouhá léta se věnoval servisu, ke kterému v loňském roce přidal i prodej nových strojů. Proto bylo středisko vybudované na bázi servisu s velkým novým skladem náhradních dílů. „Jsem přesvědčen, že servis dál prodává“, tvrdí Josef Bischoft a ví, o čem mluví. Zákazník, který je spokojen s pořízenou technikou a následně se servisními službami, nemá v případě pořizování nového stroje důvod měnit ani značku, ani servis.
Tamní pracovníci ošetří za rok velké množství zemědělské techniky, pro představu jen sklízecích mlátiček jim projde rukama padesát až šedesát. Takový objem práce již vyžaduje kvalitní skladové zázemí se zásobou všech běžně potřebných náhradních dílů. Některé speciální součástky se objednávají u importéra v Rakousku. Firma AustroDiesel je dodává do 24 hodin.
Servis MF má třináct zaměstnanců a pět servisních vozů. Region působnosti je opravdu rozlehlý, od Loun, Chomutova a Berouna až na kraj Prahy a na druhé straně od Mělníka, Litoměřic a České Lípy až po Liberec. Drobné a střední opravy a údržbu zvládnou posádky u zákazníka, jen na velké opravy musí stroje na dílnu.
Raritou je čtyřicet let stará sklízecí mlátička s motorem na petrolej, která je stále plně funkční. Ani se nechce věřit, že jsou na ní k dispozici náhradní díly, ale je to tak.
Firma se zaměřila na prodej strojů značky Massey Ferguson. Stěžejní je prodej traktorů a sklízecích mlátiček. V loňském, premiérovém roce tam prodali čtyři mlátičky a osmnáct traktorů. Vzhledem k tomu, že zemědělci v okolí preferují minimalizaci zpracování půdy a používají velkou techniku, převládá zájem o traktory nejsilnějších výkonových řad 84 a 74 s novou převodovkou Vario. Zákazník najde též nabídku závěsných strojů. Servis MF má smlouvu s P & L Biskupice na dodávky kypřičů a podmítačů Köckerling a na secí stroje stejné značky, popřípadě Great Plains a Kinze. Ani při potřebě nového postřikovače neodejde s prázdnou. A tak loni k prodaným strojům přidejme dvanáct kypřičů a čtyři secí stroje.
Již tradičně na jaře a na podzim pořádané polní dny nabídnou veřejnosti přehlídku prodávané techniky včetně novinek.Ve spolupráci s P & L Biskupice, Monsanto ČR, VÚRV, Praha, a VÚZT, Praha, pořádá firma semináře o nových technologiích v zemědělství.
Bratři Lukášové Dva bratři společně s dalším společníkem z rodiny Petrusů tvoří podnik Agro ZM, s. r. o., Smolnice. Zdeněk se věnuje provozu, Miloš se stará o ekonomiku a investice. Pavel, třetí bratr, má na starosti administrativní záležitosti. V rodině Lukášů mají ještě čtvrtého bratra. Ten sice v zemědělství nepracuje, ale jak říká Miloš, není všem dnům konec. Polní práce zajišťuje dvanáct traktoristů.
Bratr Zdeněk začínal v roce 1994 s traktorem Zetor Super na 20, později na 87 ha. Poté, co přebrali po krachujícím družstvu nové pozemky i s dluhy, se podnik začal rozrůstat. Pak se přidal kolega se dvěma podniky. Nyní obhospodařují 3300 ha orné půdy, 1000 ha pastvin a 50 ha chmelnic. Živočišnou výrobu před několika lety zrušili, specializují se na pěstování sladovnického ječmene, ozimé pšenice, řepky, hrachu a kukuřice. Srážkový stín, ve kterém hospodaří, je hlavním důvodem prosazování půdoochranných technologií. Intenzivní způsob hospodaření je spojen s provozem velké techniky a jejím skupinovým nasazením. I v době, kdy ceny zemědělských produktů zemědělcům nepřály, investovali bratři všechny prostředky do nejmodernější techniky. Tento odvážný krok se jim nyní vyplácí. Stroje využívají převážně na svých pozemcích, nebrání se ale ani poskytování služeb v okolí. Rodinný podnik bratrů Lukášů také patří k největším zákazníkům Josefa Bischofta.
Technika v plné palbě
V tomto rodinném podniku je na každém kroku znát, že bratry technika baví. Skoro by se chtělo říci, že jsou jí posedlí. Ale tak to není, každé rozhodnutí o pořízení nového stroje je opřeno o ekonomické kalkulace. A tak, i když na technice bratři nikdy nešetřili a téměř veškerá motorová technika je v plné výbavě, podle Miloše Lukáše se použití nejmodernějších technologií včetně nejpřesnějších navigačních systémů v průběhu provozu vyplatí. A to platí například i o novém systému vytápění všech objektů ve středisku, které je přehlídkou nejmodernější techniky splňující veškeré ekologické trendy.
I v době návštěvy skládali z návěsu další očekávaný stroj. Köckerling se záběrem dvanáct metrů posílí ostatní stroje při setí sladovnického ječmene. S desetimetrovou variantou loni zaseli deset hektarů za hodinu při spotřebě dva až tři litry nafty. Pro zajímavost v loňském roce sklidili 3500 tun sladovnického ječmene s obsahem N od 9 do 13,2 %.
Závěsná technika je v tomto podniku od různých výrobců. Od výrobků Agria Křemže v postřikovačích přes rozmetadla Amazone až po Köckerling podmítače a secí stroje, které ještě zastupuje Great Plains a Kinze. K tomu se přidává řada strojů v dopravě a dva manipulátory MF 8925 a MF 8937.
Některé sklízecí mlátičky nesou značku Claas, mezi traktory nacházíme John Deere 8530 s výkonem 350 k nebo v republice téměř ojedinělý pásový Challenger. Bratři Lukášové mají opravdu možnost porovnávat.
V traktorech a sklízecích mlátičkách však hraje dominantní roli Massey Ferguson. Je to dáno jak kvalitou strojů, tak zajištěním servisních služeb, bez kterých se i nejlepší technika neobejde.
Sklizeň zajišťuje šest sklízecích mlátiček, z nichž pět je od firmy MF. V letošním roce by měl posílit stávající stroje nejnovější a největší typ s axiálním mláticím a separačním mechanismem MF – 9895. Srdcem mlátičky je rotor o průměru 800 mm a délce 3550mm. Použití hydrostatického pohonu rotoru přispívá ke zvýšení efektivity výmlatu. Pohon celého stroje zajišťuje motor o zdvihovém objemu 12,5 l a výkonu 342 kW.
První traktor koupili bratři Lukášové v roce 1995. Dnes na pozemcích podniku jezdí Zetor, již zmíněný John Deere a Challenger, ale převážně opět traktory Massey Ferguson. Nejstarší modely jsou postupně nahrazovány novějšími typy. V současnosti používají modely MF 5470, 6480, 8250 a nový, nejsilnější typ 8480 Dyna–VT. Plynule měnitelný převodový systém Vario převodovky má minimální energetickou náročnost. Výkon motoru je tak v plné síle převeden na kola a vývodový hřídel. Tento traktor o výkonu 315 k vybavený pneumatikami širokými vpředu 710 a vzadu 900 mm přispívá k minimálnímu utužení půdy. V provozu je velmi univerzální, uplatní se jak ve spojení s překládacím vozem, tak zejména v agregaci se secím strojem. Čeho si však majitelé cení nejvíce, je úspora pohonných hmot, které s ním dosáhli. Použití Vario převodovky šetří podle Miloše Lukáše podniku za jeden den setí nebo přípravy půdy až sto litrů nafty. Tento údaj má ověřen v provozu. To je jistě zajímavé číslo. Nezanedbatelné úspory přináší i využívání nejmodernějšího systému satelitní navigace s překrytím tři centimetry. Na výměře tohoto podniku by při půlmetrovém překrytí zpracovali ročně jen při přípravě půdy zbytečně téměř 400 ha.
Pozitivní zkušenost s novým traktorem vyústila v objednávku dalšího stroje, tentokrát modelu 7495, opět v plné výbavě a s převodovkou Vario. Uplatnění najde především v agregaci s neseným rozmetadlem průmyslových hnojiv Amazone, ale protože je díky převodovce poměrně lehký, umožňuje též i při výkonu přes 200 k montáž kultivačních kol. Splňuje tak všechny požadavky.
Klíčové informace
Nové servisní a prodejní středisko vzniklo v Dobroměřicích u Loun.
V Dobroměřicích u Loun nabízí traktory značky Massey Ferguson.
Nový traktor přináší majitelům nezanedbatelnou úsporu pohonných hmot.