Značka Unimog působí na světovém trhu sedm desetiletí a marně hledá přímou konkurenci. Takže ani 400 000 vozidel vyrobených ve třech desítkách typových sérií nemůže překvapit.
Rodištěm koncepční myšlenky, prvního prototypu U1 a nakonec i pojmenování Unimog (Universal-Motor-Gerät), bylo městečko Schwabisch Gmünd v Bádensku-Württembersku již na podzim roku 1946. Otcové zakladatelé jej projektovali jako lehký, velmi jednoduchý zemědělský stroj s několika způsoby využití. Velmi brzy se však prosadila jeho široká univerzalita.
Dodnes se opírá o původní ideové pojetí - pohon všech kol, uzávěrky diferenciálů, brzdy na všech kolech, portálové nápravy, možnost ustavení nesených i poháněných nářadí na přídi, na zádi či po stranách, různé verze výstupů točivého momentu, pomocný nákladový prostor nad zadní nápravou… Již v roce 1951 Unimog pronikl do světa komunální techniky. Nejprve sněžnými pluhy, pak rotačními kartáči a nakonec dalšími a dalšími stroji pro (především) údržbu komunikací.
Od agrárních začátků
Jakkoli Unimog začínal jako technika krajně jednoduchá až (bez nadsázky) primitivní, rychle a neustále se posouval až na opačnou úroveň dokonale promyšleného a precizně vyrobeného stroje plnícího suverénně všechny normy v oboru. U mnohých z nich byl dokonce iniciátorem a průkopníkem. Vnášel do oboru i některá vysloveně revoluční řešení. Například unikátní možnost snadného přesouvání volantu a pedálové skupiny v kabině vlevo či vpravo. Nebo převodovku umožňující velmi pomalý pracovní pojezd (0,5 km/h), stejně jako rychlé přesuny včetně svižné jízdy po dálnicích (90 km/h).*
Článek Ondřeje Horského si přečtete v březnovém Farmáři.