Filtrovat

ARCHIV RUBRIKY:

Traktory a doprava

25.04.2014 | 12:41

Traktor se zajímavou výbavou

Expozice firmy Cime na letošním Techagru byla nabitá zejména manipulátory Merlo, ale nechybělo v ní ani několik traktorů Lindner. Výsadní postavení mezi nimi měl aktuálně nejvýkonnější model Geotrac 134ep. Označení ep znamená zkratku Efficient Power a výrobce ji používá pro všechny modely splňující emisní limit Stage IIIb a vybavené elektronicky řízeným vstřikováním. V případě modelu 134ep jde o vstřikování common rail, které dodává palivo do čtveřice válců se zdvihovým objemem 4,4 l. Výrobcem motoru je firma Perkins a při jmenovitých otáčkách 2200 za minutu dosahuje výkonu 144 k. Za motorem je umístěna převodovka ZF se čtyřstupňovým násobičem točivého momentu, čtyřmi rychlostními stupni a dvěma rychlostními rozsahy. S ohledem na komfort obsluhy je použita reverzace při zatížení, a to s volitelnou charakteristikou rychlosti spínání spojek, a tím i rychlosti rozjezdu traktoru. Rychlostní stupně násobiče točivého momentu mohou být řazeny v automatickém režimu, stejně mohou být řazeny jednotlivé převodové stupně. Zadní vývodový hřídel má klasické čtyři režimy otáček a elektronicky ovládanou spojku s automaticky řízeným modulovaným rozběhem. Přední PTO je výbavou na přání. Hydraulický systém traktoru Lindner Geotrac 134ep je vybaven axiálním pístovým hydrogenerátorem s regulací Load Sensing a nejvyšším průtokem 120 l/min. Nosnost zadního TBZ činí 6,6 t, předního 3,5 t a zajímavostí je, že oba závěsy lze ovládat pomocí panelů EHR Bosch. Komfortní ovládání nabízejí i vnější hydraulické okruhy, u nichž lez elektronicky nastavit čas a průtok oleje. Kabina je mechanicky odpružená a vybavená novým typem monitoru, který nahrazuje přístrojovou desku a řidič si na něm může zobrazit všechny provozní údaje týkající se traktoru. A v kabině nechybí ani technické prvky typické pro rakouské traktory Lindner. Jde například o vnitřní zpětné zrcátko s bluetooth, na němž může být zobrazován obraz ze zpětné kamery nebo satelitní navigace, na místo spolujezdce lze namontovat dětskou autosedačku. Tedy prvky jinak běžné v osobních automobilech. Osvětlení kabiny i zadní světlomety jsou v provedení LED a traktor má i světla na denní svícení. Mezi další fajnovosti patří vyhřívání čelního skla, možnost rádia či automatické klimatizace.*
Kategorie: 
22.04.2014 | 08:45

Traktory pro těžký provoz

Zkratka HD může mít různý význam. Jeden pochází z anglického Heavy Duty, což znamená těžký provoz. A zkratku HD, značící heavy duty, budou mít na kapotě i nové traktory Forterra, které byly oficiálně představeny na letošním veletrhu Techagro, a to v podobě nejvýkonnějšího modelu Forterra 150 HD. Modelová řada Forterra HD obsahuje tři modely (130, 140 a 150) a vychází z řady HSX. Nové traktory však mají hodně technických změn. Jak již naznačuje modelové označení, trojice traktorů má jmenovité výkony motorů na hodnotě 130 až 150 koní a přesněji jde o 127, 136 a 147 k. A ve všech případech se jedná o čtyřválce. Když se ohlédneme do minulosti, před nějakými patnácti lety končil výkon zetoráckých čtyřválců na hodnotě něco málo přes sto koní. A dnes je těch koní skoro sto padesát, samozřejmě dosažených ze stejného počtu válců i zdvihového objemu. Zatímco motory v modelech 130 a 140 jsou identické s těmi, které používají modely 130 a 140 HSX, motor v modelu 150 HD je upravený. Základní konstrukce se sice neodlišuje od té, kterou používají všechny motory, jež jsou v Zetoru vyráběny (čtyřválce se zdvihovým objemem 4,15 l), má však nejen navýšený výkon, ale používá též elektronicky řízené vstřikovací čerpadlo. Nejedná se o dnes velmi rozšířený systém common rail, ale o dobře známé řadové vstřikovací čerpadlo, u něhož byl mechanický regulátor otáček zaměněn za elektronický. Elektronické řízení vstřikování přináší řadu výhod, které budou na nových traktorech postupně uplatňovány. Jde například o možnost nastavení konstantních otáček motoru, nebo o realizaci přepravní rychlosti 40 km/h v otáčkách motoru redukovaných do oblasti s příznivější měrnou spotřebou paliva. Všechny motory traktorů Forterra HD mají čtyřventilovou techniku rozvodu, nechybí turbodmychadlo s regulací plnicího tlaku pomocí obtokového ventilu, a zatím platný emisní limit Stage IIIB (Tier 4i) je řešen s využitím řízené recirkulace spalin a pasivního filtru částic. Pro motory, které budou muset v příštím roce najet na přísnější emisní limit Stage IV (Tier 4f ), je připravováno řešení, používající vstřikování močoviny pro snížení obsahu oxidů dusíku a pro zachycení zbytkových sazí bude použit filtr částic s aktivní regenerací. Při připravovaném řešení budou motory naladěny na chudší spalovanou směs, která znamená menší tvorbu sazí. Tím dojde též ke snížení spotřeby paliva. Více informací o nových traktorech najdete v časopise Mechanizace zemědělství.*
Kategorie: 

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down